فرونشست ارتباط معناداری با کاهش آب‌های زیرزمینی دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه فرونشست زمین ارتباط معناداری با کاهش آب‌های زیرزمینی دارد، گفت: نیاز است وزارت راه‌وشهرسازی طرح جامع و نقشه‌راه ارزیابی خطر سازه‌ها در برابر فرونشست را تدوین کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه‌فروش امروز _شنبه هفتم خردادماه_ در بیست‌ونهمین جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان که با موضوع فرونشست زمین برگزار شد، اظهار کرد: بر مبنای قانون هر دستگاه و سازمانی متولی رسیدگی به یک موضوع است، به طور مثال در زمینه مسائل زیست‌محیطی، سازوکار لازم را سازمان محیط زیست تعیین می‌کند.

وی افزود: قانون در رابطه با پدیده‌های زمین‌ساختی مانند زلزله، رانش، فرونشست، وزارت راه و شهرسازی را خطاب قرار داده است و این سازمان باید در زمینه ارزیابی خطر و چگونگی تاب‌آوری اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اخیراً وزیر راه و شهرسازی در این رابطه پروتکلی را به تمام زیر مجموعه‌های وزارت خانه ابلاغ کرده و در این خصوص وظایف هر سازمان مشخص شده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه وزارت راه‌وشهرسازی باید طرح جامع و نقشه راه ارزیابی خطر سازه‌ها در برابر فرونشست را تدوین کند، تصریح کرد: وزارت نیرو مکلف شده است در کارگروهی به نام «سازگاری با کم‌آبی» تمام برنامه‌ها برای جبران آب سفره‌های زیرزمینی را مشخص کند، وضعیت آبخوان‌ها نیز در این زمینه باید مشخص شود که مسئول این موضوع در استان، شرکت آب منطقه‌ای است.

وی تاکید کرد: قانون برای جبران کسری آبخوان‌ها، احیای رودخانه و نحوه سازگاری با کم‌آبی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای و در خصوص مسائل فنی و مهندسی، وزارت راه‌وشهرسازی را مکلف کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: اگر امروز دستگاه‌های مختلف صحبت از میزان دقیق نرخ فرونشست زمین در مکان‌های مختلف شهر می‌کند، به دلیل همت ۱۶ گروه محقق و پژوهشگر بوده است که تحت مدیریت بحران فعالیت داشتند.

شیشه‌فروش گفت: دولت سازمان زمین‌شناسی را مکلف به تعیین و پایش اطلس فرونشست زمین در استان‌ها کرده است و اصفهان اولین استانی بود که این اقدام را انجام داد. کمیته‌ای تحت عنوان پیشگیری و کاهش اثرات فرونشست زمین تشکیل شده است تا به این مهم بپردازد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به حادثه متروپل آبادان، افزود: دو گروه از سازمان آتش‌نشانی و یک گروه از هلال احمر استان اصفهان به محل حادثه اعزام شده‌اند که به سگ‌های زنده‌یاب مجهز هستند.

کد خبر 578238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.