امشب سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: شنبه _هفتم خردادماه_ سیاره عطارد در گردش ۸۸ روزه خود به دور خورشید به دورترین نقطه خود نسبت به خورشید در فاصله 0.47 (AU) می‌رسد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد برخلاف بقیه سیاره‌ها که تنها چند درصد فاصله آن‌ها از خورشید در اوج و حضیض متفاوت است دارای مدار بیضوی کشیده بوده و فاصله آن از خورشید بین 0.307 AU در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و 0.467 AU در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است. این تفاوت بیش از ۵۰ درصد، بدین معنا است که سطح آن در نقطه حضیض دو برابر انرژی خورشید نسبت به اوج دریافت می‌کند. سیاره تیر از مختصات رصدخانه لارستان، ساعت ۰۵:۳۳ طلوع می‌کند. سیاره عطارد در گردش ۸۸ روزه خود به دور خورشید به دورترین نقطه خود نسبت به خورشید در فاصله 0.47 (AU) می‌رسد.

رصد خوشه ستاره‌ای کروی M4

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: خوشه ستاره‌ای کروی M4 شنبه _هفتم خردادماه_ در بسیاری از نقاط جهان حتی با تلسکوپ کوچک نیز قابل رصد است. این خوشه یکی از خوشه‌های کروی است که در آسمان تاریک به راحتی می‌توانید آن را پیدا کنید؛ زیرا در نزدیکی ستاره قرمز درخشان قلب‌العقرب در صورت فلکی عقرب واقع شده است و حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان بالای سر ما خواهد رسید؛ البته با میل ۲۶ درجه و ۳۱ دقیقه قوسی جنوبی، دیدن آن از نیمکره جنوبی راحت‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۴۳ درجه شمالی قابل مشاهده نیست.

وی تصریح کرد: خوشه ستاره‌ای کروی M4 از موقعیت رصدخانه لارستان از ساعت ۲۱:۵۶ در ارتفاع ۲۰ درجه‌ای افق جنوب شرقی تا ساعت ۰۳:۵۴ در ارتفاع ۲۰ درجه‌ای افق جنوب غربی قابل رصد است. این جرم کروی درخشان ساعت ۰۰:۵۵ در موقعیتی ۳۵ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین ارتفاع خود در آسمان ما می‌رسد که بهترین زمان رصد است.

فخرایی‌فرد افزود: تشخیص خوشه سماوی ذکر شده با قدر ۵.۶ با چشم غیرمسلح به جز در یک مکان کاملاً تاریک دشوار است، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک به راحتی قابل مشاهده است. خوشه ستاره‌ای M4 کهNGC 6121 نیز نامیده می‌شود ۷۲۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد که یکی از نزدیک‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای کروی به منظومه خورشیدی است.

کد خبر 577995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.