رونمایی از کتاب «ما هم جنگیدیم» در سالروز فتح خرمشهر

از کتاب «ما هم جنگیدیم»؛ روایت‌ زنان اهل ملارد استان البرز در پشتیبانی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس همزمان با سالروز فتح خرمشهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیین از رونمایی کتاب «ما هم جنگیدیم» با حضور علی‌رضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نرجس توکلی‌لشکاجانی، نویسنده و شماری از زنان راوی این کتاب در سالن همایش‌های استاد صابر کرج، برگزار شد.

محمدمهدی رحیمی پژوهش و گفت‌وگوهای این کتاب را برعهده داشته است و نرجس توکلی نیز کار نویسندگی این مجموعه دفاع مقدسی را انجام داده است.

داستان‌های این کتاب، خاطرات زنانی است که با مدیریت شمسی‌خانم اتفاق و بنیان زیبایی را در جنگ تحمیلی رقم زدند؛ اتفاق مبارکی که نه می‌شود آن را با هزینه‌های کلان دولتی به‌دست آورد و نه با زور و اجبار. آنها به‌عنوان یکی از مراکز مهم پشتیبانی جنگ هشت ساله در برابر رژیم بعث عراق پشتیبان رزمندگان شدند.

کامیون کامیون نان، مربا، ترشی، خاکشیر و ماست بود که از ملارد راهی جبهه و مرزهای غربی و جنوب کشور می‌شد. خانه و زندگیشان هم وقف این کار شده بود. مردم می‌گفتند فرش خانه‌شان همیشه آردی بود.

مردم ملارد این کار جهادی و خداپسندانه را به همت شمسی‌خانم کلید زدند و آوازه آن را به سراسر میهن رساندند تا در سایر نقاط وطن نیز گروه‌های مختلف مردمی با تدارک کمک‌هایی از این دست یاریگر رزمندگان سپاه اسلام باشند.

زنان فداکارانه و آتش به اختیار، با همه توان می‌کوشیدند در پشت جبهه‌ها به تکلیف خود در دفاع مقدس عمل کنند و در این مسیر از سخنان ناب رهبر کبیرشان، قوت و قدرتی مضاعف می‌گرفتند.

امام خمینی (ره) زنان را «رهبران نهضت» خود نامید. بعد از جنگ هم همواره با تعابیر مختلف، زنان و فعالیت‌های خداپسندانه آن‌ها در پشتیبانی از جنگ را ستود. امام راحل (ره) در تعبیر بسیار جالبی، زنان را به سربازان گمنامی تشبیه کرد که گویی اسلحه به دست گرفته‌اند و مشغول جهاد هستند.

خط به خط و واژه به واژه کتاب را که می‌خوانیم، برگ‌های سپیدی از تاریخ دفاع مقدس این مملکت است؛ همین قدر پاک و بی‌آلایش؛ مثل خود زنان روستایی و نوع زندگی ساده‌شان

دیروز زنان جهادگر ملاردی در کنار دیگر زنان میهن، به تهیه و تدارک مواد غذایی و نان و نمک برای جبهه‌های جنگ غرب و جنوب مشغول بودند و امروز همان کمک‌ها در قالب‌های دیگر و به اشکال مختلف همچون کمک‌های مومنانه معیشتی، امدادی، کرونایی، فرهنگی و حمایتی ادامه دارد؛ ادامه همان نهضتی که امام (ره) درباره آن سخن گفته بود و امروز با هدایت‌های رهبر اندیشمند انقلاب، همچنان در جریان است.

کتاب «ما هم جنگیدیم» که محمدمهدی رحیمی، پژوهش و مصاحبه‌ها و نرجس توکلی لشکاجانی، نگارش آن را برعهده داشته‌اند، در ۲۱۶ صفحه با شمارگان ۱۵۰۰ جلد به بهای ۴۵ هزار تومان از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

علاقه‌مندان علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub یا سایت vaketab.ir نسبت به تهیه این کتاب اقدام کنند. همچنین در صورت نیاز می‎‌توانند با شماره ۰۲۱۴۲۷۹۵۴۵۴ تماس بگیرند.

کد خبر 577638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.