احتمال بروز دوباره گردوغبار وجود دارد/نقش کانون‌های داخلی بسیار کم است

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست، نقش کانون‌های داخلی را در بروز گردوغبار بسیار کم و موردی دانست و گفت: با توجه به خشکسالی، نوسانات زیاد درجه حرارت و به‌تبع آن ایجاد اختلاف دما و پتانسیل باد، احتمال بروز دوباره گردوغبار وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌محمد طهماسبی اظهار کرد: دورتادور کشور از شرق، شمال‌شرق، جنوب‌شرق، جنوب، جنوب‌غرب و غرب کانون‌های گردوغباری وجود دارد که وسعت آن‌ها حدود ٢٧٠ میلیون هکتار بوده که پهنه بسیار وسیعی است.

وی درباره اعزام هیئتی از ایران به عراق و سوریه با هدف مذاکره درباره گردوغبار افزود: طی دو هفته گذشته با سفرای کشورهای سوریه و عراق در تهران نشست داشتیم و پیشنهاداتی ارائه شد؛ برنامه عمل زیرمنطقه‌ای نیز بر اساس کانون‌های موجود تهیه و زمینه برای اعزام این هیئت فراهم شده است. زمینه اعزام هیئت از دو ماه قبل آماده شد؛ زیرا کانون‌های خارجی وسعت زیادی دارد و مقابله با آن‌ها نیازمند برنامه‌ریزی است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره احتمال بروز دوباره گردوغبار با این شدت، گفت: احتمال بروز دوباره وجود دارد. یک بخش به شرایط خشکسالی امسال و بخشی هم به نوسانات زیاد درجه حرارت و به تبع آن ایجاد اختلاف دما و پتانسیل باد برمی‌گردد؛ همه این‌ها باعث می‌شود دوباره تکرار شود اما پیش‌بینی می‌کنیم به این شدت نباشد.

وی نقش کانون‌های داخلی گردوغبار در بروز این پدیده را بسیار اندک دانست و تاکید کرد: شاید بخشی به کانون‌های داخلی مربوط شود اما بسیار کم و به صورت موردی بوده است.

طهماسبی درباره میزان مهار کانون‌های داخلی ادامه داد: گردوغبار یک فرایند است که در ٢٣ استان و به وسعت ٣۵ میلیون هکتار کانون‌های داخلی را درگیر کرده است؛ بنابراین تاجایی‌که امکان داشت و زمینه فراهم بود، یکسری اقدامات برای مهار کانون‌ها انجام دادیم اما اینکه همه مهار شده باشد، جواب منفی است.

به گزارش ایمنا، طی روزهای گذشته گردوغبار شدید بسیاری از شهرهای کشور را درگیر و زندگی مردم را مختل کرد. این گردوغبار در کشور سوریه شکل گرفته و از آنجا وارد عراق و سپس به سمت کشور ما وارد شده است.

کد خبر 577588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.