قاسم‌زاده: خدمات شهری طبیب جسم و کالبد شهر است

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از مزیت‌های شهرهای فرهنگی، نگاه به رفع مشکلات شهری با رویکرد فرهنگی است، گفت:خدمات شهری طبیب جسم و کالبد شهر است و به‌نوعی سلامت جسم شهر در دستان معاونان خدمات شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه، چهارم خردادماه_ در سی‌وهشتمین نشست معاونان محیط زیست و خدمات شهری کلان‌شهرهای ایران با بیان اینکه شهرها مانند موجودات زنده دارای چرخه تحول هستند، اظهار کرد: در چرخه تحول شهرها ادوار مختلف و متعددی ثبت شده است، ابتدا می‌توان به دوره بدوی شهرها اشاره کرد که بر این اساس اولین شهرها در حاشیه رودخانه‌ها شکل گرفته و نظم و شمایلی را برقرار کرده است.

وی با بیان اینکه در مسیر تحول شهرها به تدریج از شهرهای بدوی به سمت شهرهای صنعتی وارد می‌شویم، افزود: در این عرصه، صنعت اهمیت زیادی پیدا می‌کند، به‌طوری که میزان کارخانه‌ها، تعداد دودکش‌ها و تعداد کارگران به عنوان شاخص تعیین می‌شدند و گردشگران برای انتخاب مقصد خود به این شاخص‌ها توجه می‌کردند، به‌عنوان مثال در این دوره رفتن به کشور صنعتی آلمان بسیار مورد توجه بود.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه در چرخه تحول شهرها بعد از شهرهای صنعتی وارد دوره شهرهای پاک می‌شویم، تصریح کرد: در این دوره توسعه فضای سبز و پارک‌ها و مسائل مرتبط با آن، به عنوان شاخص ارزیابی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از دوره شهرهای پاک، در دوره شهرهای فرهنگی قرار گرفتیم، البته این به آن معنی نیست که دوره‌های مختلف چرخه تحول شهرها با یکدیگر در تضاد باشند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه امروزه در دنیا شهرهایی مقصد گردشگری است که در قالب شهرهای فرهنگی باشد، اظهار کرد: شهر فرهنگی علاوه بر شاخصه‌های مختلف فرهنگی همچون موزه دارای رویدادهای فرهنگی و شهری خاص است، به‌طوری که گردشگران برای انتخاب مقصد سفر خود، زمان این رویدادها را مدنظر قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های شهرهای فرهنگی، نگاه به رفع مشکلات شهری با رویکرد فرهنگی است، گفت: در این شهرها همیشه راه‌حل مسائل، مباحث مالی و سرمایه انسانی نیست، بلکه باید سواد فرهنگی مردم ارتقا یابد و فرهنگ مردم رشد کند تا به‌عنوان مثال زباله کمتر تولید شود.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه در شهر فرهنگی، فرهنگ شهرنشینی و به‌طور کلی مسائل فرهنگی موضوعیت پیدا می‌کند، افزود: سطح مشارکت مردم در شهرهای فرهنگی یک اصل تلقی می‌شود، لذا اگر آنها شهر را از خود بدانند و نسبت به آن تعلق خاطر داشته باشند، این مهم تحقق خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هدف مدیریت شهری از شعار «اصفهان من، شهر زندگی» ایجاد حس تعلق خاطر در شهروندان نسبت به اصفهان است، اظهار امیدواری کرد: از مسیر ارتقای سطح فرهنگ و تعلق خاطر، بتوانیم مجموع اقدامات خدمات شهری را افزایش دهیم تا در نهایت کیفیت زندگی در این شهر افزایش یابد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهر جسم و روح دارد، تصریح کرد: خدمات شهری طبیب جسم و کالبد شهر است و به‌نوعی سلامت جسم شهر در دستان معاونان خدمات شهری است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: از تمام کارشناسان، نخبگان شهر و حاضرانی که در این جلسه حضور دارند، درخواست می‌شود با گذر و نگاه در شهر اصفهان هدیه‌هایی را از جنس بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود برای بهبود عملکرد مدیریت شهری و ارتقای شهر ارائه کنند.

کد خبر 577572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.