به چه دلیلی باید به مشاوره قبل ازدواج مراجعه کنیم؟

همه می‌دانیم که ازدواج یکی از بزرگترین تصمیماتی است که در زندگی می‌گیریم و به همین دلیل باید انتخابی آگاهانه داشته باشیم.

نکات بسیاری وجود دارد که در زمان آشنایی زوجین نادیده گرفته می‌شوند و با گذشت سال‌ها این مشکلات و اختلافات نمایان می‌شود. مشاوره قبل از ازدواج در این مسئله خودش را نشان می‌دهد. ازدواج شاد و موفق به تقدیر، بخت یا شانس بستگی ندارد، بلکه نیازمند انتخابی مناسب است. کوچک‌ترین اشتباه در این انتخاب می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. افراد برای تصمیم گیری صحیح و آگاهانه نیاز به کسب مهارت دارند که این امر به کمک مشاور اتفاق می‌افتد. در این مطلب قصد داریم دلیل برای مشاوره قبل از ازدواج را به طور کامل بیان کنیم در ادامه همراه باشید.‌

مشاوره قبل از ازدواج دارای اهدافی اساسی است که عبارت‌اند از:

  • ارزیابی متناسب بودن، همسان بودن و به اصطلاح هم کفو بودن زوجین
  • بررسی آمادگی هر دو نفر برای تشکیل زندگی
  • ارزیابی مشترک زوجین
  • شناخت کامل از همدیگر
  • برنامه‌ریزی کلی برای آینده

زمانی که دو نفر برای ازدواج آماده می‌شوند با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم این افراد بیشتر برای مقدمات جشن عروسی خودشان را آماده می‌کنند تا برای شروع یک زندگی مشترک. خرید لباس، طلا جواهر، خانه، اجاره سالن، تهیه لیست غذا و مهمان‌ها، چاپ کارت عروسی و… تمام آمادگی‌های چند ماه قبل زوجین برای این قبیل کارها است. با این که در این شرایط باید به چندین ماه جلوتر فکر کرد که در مسائل زندگی مشترک، مشکلات مالی، اختلافات، برقراری ارتباط، اوقات فراغت، صمیمیت، دلبستگی، مسئولیت پذیری، رویارویی با چالش‌ها و حل تعارض‌ها چگونه می‌شود عمل کرد؟

مهم‌ترین و اصلی ترین هدف مشاوره پیش از ازدواج کمک به افراد برای انتخاب همسر مناسب خود است. چرا که از قدیم‌الایام گفته‌اند: "پیشگیری بهتر از درمان است" و جلوگیری از از یک انتخاب اشتباه بهتر از این است که بعدها برای حل اختلافات به مشاوره زناشویی مراجعه کنیم. جلسات مشاوره برای زوجین چهارچوب و برنامه مشخصی را تعیین می‌کند. افراد را آگاه می‌کند که باید برای برخی از مسائل مانند زمان تولد اولین فرزند و اهداف بزرگ‌تر دیگر یک برنامه کلی داشته باشند که از قبل از ازدواج بر سر آنها به توافق برسند.

به چه دلیلی باید به مشاوره قبل ازدواج مراجعه کنیم؟

جلسات مشاوره ازدواج به چه صورتی است؟

جلسات مشاوره پیش از ازدواج هم به صورت فردی و هم به صورت زوجی انجام می‌شود. یعنی در برخی از جلسات هر یک از طرفین جداگانه با مشاور صحبت می‌کند و در برخی دیگر از جلسات با همدیگر حضور پیدا می‌کنند. در طی روند مشاوره، در کنار مصاحبه بالینی از آزمون‌های معتبر برای شناخت بیشتر استفاده می‌شود. آزمون‌های روانشناسی ابزار کار مشاورین هستند که در برخی از مواقع آن‌ها را به کار می‌گیرند. نتایج به دست آمده از این تست‌ها، مشاهده و مصاحبه بالینی توسط روانشناس متخصص، می‌تواند افراد را به یک شناخت اساسی از فرد مقابل برساند.

به عنوان مثال بعد از انجام این تست‌های روانی نشان داده می‌شود یکی از زوجین درون‌گرا است و تمایل به تنهایی، کناره گیری و سکوت دارد، در مقابل زوج دیگر برونگرا است که تمایل به حضور در اجتماع، مهمانی رفتن، خرید کردن و حضور در جمع دارد. بدیهی است است این دو نفر در ارتباطات طولانی مدت با مشکلاتی مواجه شوند. زیرا که زیرساخت‌های شخصیت شأن با هم متفاوت است. در پایان و جلسات مشاوره روانشناس به زوجین آگاهی می‌دهد که این ازدواج موفقیت‌آمیز می‌شود یا با ریسک بالایی رو به رو است. همچنین به افراد مهارت‌هایی یاد می‌دهد که در پایان با توجه به اطلاعات به دست آمده تصمیم بگیرند یک زندگی مشترک را تشکیل بدهند یا نه؟

از موارد دیگری که در مشاوره قبل از ازدواج بررسی می‌شود: توقعات، تمایلات، آرزوها، خط قرمز، رمز و رازهای طرفین و.. است. مشاور هیچ وقت به افراد مستقیم نمی‌گوید که این کار را انجام دهید یا نه بلکه وظیفه مشاور آگاه کردن است. مشاور تلاش می‌کند دیدگاه و اهداف زوجین از زندگی را مورد بررسی قرار دهد و طرف مقابل را با این دیدگاه و اهداف آشنا بکند.

برخی از افراد به دلیل تجربه تلخ اطرافیان یا بالا رفتن آمار طلاق ازدواج کردن واهمه دارند مشاوره پیش از ازدواج حتی به این افراد کمک می‌کند تا با ترس خودشان کنار بیایند همچنین در برخی از شرایط افراد انتخاب مناسبی برای شریک زندگی خود دارند اما ترس و اضطراب بیش از اندازه از پذیرش مسئولیت ایفای نقش جدید و شکست در زندگی مشترک اقدام به ازدواج نمی‌کنند جلسات مشاوره برای این افراد نیز مفید می‌باشد تا با راهکارهای علمی و اصولی بتوانند از این ترس و اضطراب رهایی پیدا کنند.

به چه دلیلی باید به مشاوره قبل ازدواج مراجعه کنیم؟

مواردی که در مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود

ازدواج در ایران به نوعی پیوند خانواده‌ها است. در کشورهای غربی وقتی افراد با هم ازدواج می‌کنند تنها دو زوج هستند که تصمیم می‌گیرند اما در کشور ما از آنجایی که نهاد خانواده بسیار پررنگ است، ارتباطات خانوادگی بعد از ازدواج هم بسیار زیاد است. به همین دلیل خانواده‌ها هستند که با همدیگر پیوند می‌خورند. در این میان تنها بحث دوست داشتن دو نفر کافی نیست. تمامی جوانب ظاهری، تحصیلی، مالی، شغلی، مسائل فکری، علایق، تفریحات، هیجان‌ها، مسائل سیاسی، مسائل مذهبی، مسائل اعتقادی، مسائل اخلاقی، جایگاه اجتماعی، اختلاف طبقاتی، ابعاد شخصیتی، نوع جهان بینی، نوع نگاه به زندگی و و و.. از مواردی است که باید پیش از ازدواج بررسی شود.

اختلاف در ویژگی‌های شخصیتی و فردی

برخی از ویژگی‌های شخصیتی به قدری مهم هستند که می‌توانند بر زندگی مشترک اثر بگذارند. هر چه این ویژگی‌ها و تفاوت‌ها بیشتر باشد، اختلافات زیادی در آینده برای زوجین ایجاد می‌شود.

اختلافات طبقاتی

طبق مطالعات انجام شده، اگر اختلاف طبقاتی از حد طبیعی خود بالاتر رود می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد و از عوامل دردسر ساز در زندگی مشترک شود

اختلافات تحصیلی

طبق گفته محققین، اختلاف سطح تحصیلات باید تنها یک مدرک باشد و تحصیلات زن و شوهر به هم نزدیک باشد. برای مثال اگر مرد تحصیلات دکترا دارد همسرش هم تحصیلات فوق لیسانس یا دکترا داشته باشد. این موضوع برای همه افراد صدق نمی‌کند و باید در هر شرایطی تمامی عوامل را بررسی کرد. تمامی این موارد بر اساس مطالعات انجام شده عنوان می‌شود. برای مثال در یک تحقیق علمی مشخص شد افرادی که اختلاف تحصیلی زیادی با همدیگر دارند نسبت به افرادی که تحصیلات یکسانی یا نزدیک به هم دارند با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند.

اختلافات مذهبی

مذهب و اعتقادات از مسائلی می‌باشد که مربوط به شخص و حریم خود فرد است اما در رابطه با ازدواج از آن جایی که دو نفر زیر یک سقف زندگی می‌کنند و ارتباط بسیار نزدیکی با همدیگر دارند تفاوت در عقیده و مذهب می‌تواند مشکلاتی را برای هر دو به وجود بیاورد. برای مثال یکی از زوجین تمایل دارد در مهمانی مختلط شرکت کنند و از همسر خود می‌خواهد همراه شود و در مقابل همسر او تمایل دارد به مراسم‌های مذهبی برود.

کلام آخر

برای داشتن انتخابی آگاهانه در زمینه انتخاب همسر باید مهارت و شناخت کافی داشته باشیم و از آنجایی که ممکن است به تنهایی در این زمینه دچار اشتباه شویم، بهتر است به مرکز مشاوره مراجعه کنیم و از یک متخصص که در این زمینه دوره دیده است کمک بگیریم.

کد خبر 577501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.