افزایش بهره‌برداری از میدان نفتی مارون تا ۶۰ درصد

محققان و پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان موفق شدند با غربالگری روش‌های ازدیاد برداشت، میزان بهره‌برداری از میدان نفتی مارون را به ۶۰ درصد برسانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی احمدخان‌بیگی عصر امروز _سه‌شنبه، سوم خردادماه ۱۴۰۱_ در نشستی تخصصی در دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: برای مؤثرتر شدن تعامل صنعت دانشگاه، صنعت باید نیازهای خود را به خوبی به دانشگاه منتقل کند، اما دانشگاه نیز می‌تواند در تشخیص مشکلات و ارائه راهکار، صنعت نیز به خوبی مؤثر باشد.

وی افزود: دستورالعمل فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در صنعت در هفته‌های اخیر توسط وزیر نفت ابلاغ شده است که در دوره‌های سه ماهه تا یک‌ساله انجام خواهد شد. در قالب این فرصت مطالعاتی اعضا هیئت علمی می‌توانند علاوه بر مشاهد مشکلات از نزدیک، از منظر صنعت نیز پروژه تعریف کنند.

مدیرکل امور پژوهشی وزارت نفت گفت: جهت‌گیری‌های کلان حوزه پژوهش و فناوری وزارت نفت ابلاغ شده و تا انتهای خردادماه سند برنامه راهبرد فناوری هم‌جهت با این جهت‌گیری‌ها تدوین شده و درخت فناوری صنعت نفت استخراج می‌شود.

زمینه‌های همکاری دانشگاه‌ها و وزارت نفت

احمد خان‌بیگی تصریح کرد: تا انتهای شهریورماه نقشه راه توسعه فناوری شامل عناوین پروژه‌ها نیز تدوین خواهد شد که شامل همه نیازهای صنعت نفت در حوزه‌های پایین دستی و بالادستی صنعت نفت بوده و عناوین پروژه‌هایی که دانشگاه‌ها و شرکت‌ها دانش‌بنیان می‌توانند انجام دهند در آن ذکر شده است.

وی افزود: از طریق سایت پژوهش‌، فناوری و تجاری‌سازی وزارت نفت همه این موارد اطلاع‌رسانی شده و دانشگاه‌ها می‌توانند در حوزه‌هایی که توانایی دارند ورود کنند.

مدیرکل امور پژوهشی وزارت نفت گفت: ایجاد زیست‌بوم تلفیق وزارت نفت در تعامل با وزارت دفاع در حال انجام است که می‌توان در آن از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده کرد. در این زیست‌بوم از مسیر گفتمان صنعت و دانشگاهیان هم‌سویی شکل گرفته و عرضه و تقاضا هم‌راستا می‌شود.

احمد خان بیگی خاطرنشان کرد: اساتید و دانشجویان همچنین می‌توانند از طریق گرنت فناوری نیز با وزارت نفت همکاری داشته باشند.

در ادامه این نشست، حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دانشگاه صنعتی یک شهر دانشگاهی با مساحت ۲۵۰۰ هکتار است که پتانسیل‌های بسیاری دارد. با توجه به حضور صنایع بزرگ مادر در استان اصفهان ارتباط دانشگاه با صنایع امری الزامی است.

وی افزود: پژوهشکده‌های این دانشگاه قدمت زیادی داشته و از جمله آن می‌توان به پژوهشکده فاوا و پژوهشکده علوم و فناوری زیردریا اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: پتانسیل‌های دانشگاه برای صنعت و نیازهای صنعت برای دانشگاه ناشناخته است. در دولت سیزدهم معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم شکل گرفت تا دانشگاه‌ها در این بخش تمرکز بیشتری داشته باشند. بیش از ۴۲ واحد فناور اکنون در دانشگاه صنعتی فعال است که پس از نتیجه بخشی محصولات خود به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک عملی و تحقیقاتی اصفهان فعال خواهند شد.

اعتماد یکی از ارکان ارتباط صنعت و دانشگاه است

صفوی اضافه کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی به عنوان مکمل فناور، کامل کننده عملکرد دانشگاه است. اعتماد یکی از ارکان ارتباط دانشگاه با صنعت است. علاوه بر این باید بپذیریم که دانشگاه در زمینه‌های مشترک همکاری محرم صنایع است و همچنین باید توجه داشت در همکاری‌ها صبر و حوصله زیادی به کار گرفته شود تا به نتایج مطلوبی دست یابیم.

همچنین حمیدرضا شاهوردی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست گفت: دانشکده مهندسی شیمی صنعتی اصفهان در حوزه.های بالادستی و پایین دستی فعال بوده است. این دانشکده ۲۳ عضو هیئت علمی دارد که اغلب آنها در صنعت نفت فعال هستند و بیشتر پروژه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشکده مربوط به حوزه صنعت نفت بودا و دانشجویان در ادامه در صنعت مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: تجهیزات آزمایشگاهی این دانشکده اکنون به صنعت نیز سرویس‌دهی می‌کند. در سال گذشته طرح توسعه فناوری در جهت بهینه‌سازی فرایندهای تولید و افزایش ضریب برداشت میدان مارون در این دانشکده انجام شد. به دنبال آن هستیم که در انتهای این پروژه یک شرکت دانش بنیان شروع به فعالیت کند که دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت ملی نفت نیز سهامدار آن هستند.

شاهوردی تصریح کرد: در قالب این طرح سال گذشته کیفیت اطلاعات و گزارش‌های میدان و کیفیت مدل‌های استاتیک و دینامیک مخزن مارون کنترل شد. نرم افزار بانک اطلاعاتی جامع مخزن و روش کمی برای رتبه بندی چالش‌های میدان براساس معیارهای فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی میدان تهیه شد.

وی ادامه داد: با غربالگری روش‌های ازدیاد برداشت، ضریب بهره‌برداری مخزن به ۶۰ درصد رسید. طرح دستیابی به دانش فنی و طراحی روشی برای تصفیه پساب فولاد مبارکه نیز از جمله طرح‌های کلانی است که در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان در حال اجرا است.

به گزارش ایمنا، قرارداد پژوهشی وزارت نفت با دانشگاه‌های منتخب کشور به منظور افزایش بازیافت ۱۳ میدان نفتی و گازی روز (دوشنبه ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۹) با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت برگزار شد که این قراردادها شامل ۱۱ میدان نفتی و دو میدان گازی است که در مجموع مبلغ این قراردادها ۳۵ میلیون یورو و ۷۱۶ میلیارد تومان خواهد بود.

انجام پژوهش‌های کاربردی و ارائه مشاوره درخصوص توسعه میدان نفتی مارون، انجام تحقیقات درخصوص افزایش میزان استحصال نفت از این میدان نفتی و ارائه طرح‌های جدید در راستای توسعه این میدان نفتی بر عهده دانشگاه صنعتی اصفهان است.

طرح پژوهشی افزایش برداشت از میدان نفتی مارون طی یک قرارداد ۱۰ ساله به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار گردیده و در این فرآیند امکان ارائه طرح‌ها و پروژه‌های جدید به منظور انجام پژوهش درخصوص دیگر ابعاد توسعه و بهینه سازی استحصال از این میدان نفتی امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر 577440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.