لزوم شکوفایی مدیریت جهادی در شهرداری‌ها

شهردار تبریز گفت: شهرداری‌ها به عنوان جبهه نخست خدمت به مردم، از بهترین بسترهای شکل‌گیری و شکوفایی مدیریت جهادی به شمار می‌روند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، یعقوب هوشیار در آئین اختتامیه همایش جلوه‌های جهادی شهیدان مهدی باکری و حاج قاسم سلیمانی در مدیریت شهری ضمن گرامیداشت فرارسیدن سوم خرداد، سال روز آزادسازی خرمشهر، «روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی»، اظهار کرد: امیدوارم حضورمان در این جمع، با تمسک به روح مطهر شهیدان مهدی باکری و سردار حاج‌قاسم سلیمانی، نقطه عطفی در گره‌گشایی از مفهوم مدیریت جهادی و شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های این سبک مدیریتی باشد.

وی ادامه داد: نگاهی اجمالی به «مدیریت جهادی» در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که ایشان در سال‌های اخیر، این الگوی مدیریتی را با چند کدواژه بسیار مهم، گوشزد فرموده‌اند. مدیریتی که جان‌مایه آن، در وهله نخست، «خدمت خدایی به تاسی از انبیا و اولیای الهی» است؛ «تلاش بی‌وقفه به همراه خطرپذیری» رکن اساسی آن است؛ «پیشرفت و امید به آینده» نیروی محرکه، و «حضور در میدان» ضرورت این سبک مدیریتی است.

شهردار تبریز تصریح کرد: جمع‌بندی این کدواژه‌های ارزشمند، کافی است تا دو گوهر بی‌بدیل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به عنوان نمادهای برجسته و شایسته مدیریت جهادی، به یاد بیاوریم، شهید مهدی باکری و شهید حاج‌قاسم سلیمانی.

وی گفت: این همایش در عین حال که بزرگداشت دو شهید بزرگوار است، یک محفل علمی نیز به شمار می‌رود و اگر بتوانیم در این همایش، سیره اخلاقی و معنوی آشهدا را به طور توأمان، با سبک مدیریتی هر یک، درک کنیم، به توفیق بزرگی نائل گشته‌ایم.

هوشیار با اشاره به اینکه تأثیرگذاری و ماندگاری حیات این دو شهید، ریشه در «مدیریت ایمانی» دارد، گفت: مدیریتی که دارای سبقه تاریخی است و ما باید بنیاد اصلی آن را در بعثت، نبوت و هجرت نبی‌مکرم اسلام (ص)، و بعد از آن، در سیره امامان معصوم، جست‌وجو کنیم.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: شهید باکری با مسئولیت شهرداری در ارومیه برای نسل امروز، مصداق بارز مدیریت جهادی است. روایت‌هایی که از درایت، صرفه‌جویی، دلسوزی، مردم‌مداری و تلاش بی‌وقفه این شهید در شهرداری ثبت شده، الگوی درخشان مدیریت جهادی برای نسل‌های متمادی است. الگویی که سال‌ها بعد، در مجاهدت‌های مخلصانه حاج‌قاسم در مناطق محروم جنوب، تجلی می‌یابد؛ سرمنشاً این الگو، ایمان‌محوری و تلاش در جهت صلاح و فلاح جامعه و مقصد نهایی آن، شهادت و سعادت ابدی است.

وی تصریح کرد: به رغم همایش‌ها و تألیف‌ها و نشست‌های متعددی که در حوزه مدیریت جهادی انجام شده است، باید قبول کنیم، از آرمان‌های اصلی این سبک مدیریتی، فاصله چشمگیری داریم. طرح این موضوع از سوی رهبر معظم انقلاب، اقدام هوشمندانه‌ای برای نیل به الگوی ایرانی‌اسلامی پیشرفت بوده‌است؛ اما باید ببینیم ما در تحقق این سند، چقدر پیش رفته‌ایم و مدیریت جهادی در قوانین اداری و استخدامی و فرهنگ سازمانی ما چقدر شکل گرفته‌است؟

هوشیار با تاکید بر اینکه هنوز نتواسته‌ایم شناخت دقیقی از سرمایه‌های انسانی خود داشته باشیم، اظهار کرد: هنوز نتوانسته‌ایم صرفه‌جویی را به عنوان یک ارزش اخلاقی و وظیفه سازمانی در مدیریت شهری، به اعتلا برسانیم. بخش اعظمی از تکالیف خدماتی ما همچنان به دور از خلاقیت، و متکی به راهکارهای سنتی است. سیمای بصری شهرهای از هویت ایرانی و اسلامی خود فاصله گرفته و در بخش‌هایی از نظام سازمانی «سلیقه» بر «قانون» ارجحیت دارد.

وی افزود: هدف از ذکر این چالش‌ها و ده‌ها چالش مشابه، القای ناکارآمدی و ناامیدی نیست؛ بلکه اشاره به فرصت‌های بی‌بدیلی است که در مدیریت جهادی پیش روی ما است. مدیریت باید مبتنی بر «مدیریت در میدان» باشد. اگر سختی و خطری وجود دارد، باید در وهله نخست، متوجه مدیر باشد و اگر کم و کاستی وجود دارد، باز هم باید مدیر، در اولویت باشد.

کد خبر 577426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.