قم به نگاه ویژه در سطح کشور نیاز دارد

شهردار قم گفت: قم بیش از آن که به قوانین خاص خودش نیاز داشته باشد، به تفویض اختیارات و نگاه ویژه در سطح کشور نیاز دارد، اگر در بسیاری از مسائل، اختیارات به محدوده استان تفویض شود، می‌توان منابعی خلق کرد که در مسیر آبادانی قم مؤثر جلوه کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمرتضی سقائیان نژاد با اشاره به ویژه بودن شهر قم از جهات مختلف، اظهار کرد: قم کانون ظهور و گسترش تفکر شیعی است، ضمن آن که جایگاه قم از نظر مذهبی و سیاسی نیز قابل مقایسه با دیگر شهرها حتی پایتخت کشور نیست.

وی ادامه داد: قم به دلیل همین ویژگی‌ها در روزگار پهلوی مورد ظلم قرار گرفت و محرومیت بر آن تحمیل شد و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز برخی ملاحظات مانع از رسیدگی شایسته به این شهر شد و نیازها و مشکلات انباشته سبب شد تا قم در عرصه توسعه امکانات و زیرساخت‌های شهری و در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، پیشرفت قابل توجهی نداشته باشد.

شهردار قم تصریح کرد: اگر بخواهیم به پیشینه این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم تصمیم برای تبدیل قم به یک استان، اراده‌ای بود که در پاسخ به همین نیازها شکل‌گرفت و مقام معظم رهبری بر همین اساس در این عرصه ایفای نقش کردند تا سیاست محرومیت زدایی از قم در عمل پیگیری و دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: البته این پایان ماجرا نبود و قم در شرایطی به استان تبدیل شد که امکانات لازم مانند شهرهای اقماری برخوردار، منابع طبیعی ثروت آفرین و همچنین صنایع برای درآمدزایی، تأمین هزینه از درون و ایجاد خودکفایی را نداشت، قم پس از استان شدن، استانی کوچک با شهری بسیار مهم اما بدون منابع کافی تأمین کننده اقتصادی بود.

سقائیان نژاد با تاکید بر اینکه علم و دانش محصول و سوغات قم است، گفت: نباید از یاد بُرد که اگر ارزش‌گذاری برای تولید علم و دانش ارزشمند در قم صورت نگیرد، این شهر مشکلات بسیاری برای ایستادن روی پای خودش خواهد داشت.

وی در خصوص لزوم تفویض اختیارات برای شهر قم، اظهار کرد: تردیدی نیست که قم بیش از آن که به قوانین خاص خودش نیاز داشته باشد، به تفویض اختیارات و نگاه ویژه در سطح کشور نیاز دارد، اگر در بسیاری از مسائل، اختیارات به محدوده استان تفویض شود، می‌توان منابعی خلق کرد که در مسیر آبادانی قم مؤثر جلوه کند.

شهردار قم افزود: اما این روند در حالی است که در موارد مختلف از جمله در مسائل مرتبط با ستاد بازآفرینی شهری، بارها موضوعاتی به قم تفویض شده است اما دوباره این اختیارات از قم گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اگر شهرها نتوانند در درون خودشان تصمیم‌گیری کنند، مشکلات انباشته به سادگی برطرف نخواهد شد، اضافه کرد: قطعاً توجه ویژه به شهر قم نیاز و ضرورت امروز کشور و جهان تشیع است.

سقائیان نژاد اظهار کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب خدمت به قم را خدمت به آبروی نظام می‌دانند، می‌توان نتیجه گرفت که نباید مسائل این شهر را در قد و اندازه شهری با بیش از یک میلیون جمعیت دید، بلکه باید نگاهی متناسب با حفظ آبرو و جایگاه نظام به قم داشت.

وی در خصوص جلوه‌های خاص شهر قم، گفت: وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران و برگزاری آئین‌های میلیونی در آنها یکی از جلوه‌های خاص شهر قم است، مجموعه مدیریت شهری و استانی در مدیریت این آئین‌های استثنایی و بین المللی تنها مانده‌اند و بسیاری از حمایت‌های لازم برای ارتقای سطح خدمت‌رسانی به زائران صورت نمی‌پذیرد.

کد خبر 577334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.