جلوگیری از واریس با چند روش ساده

برای داشتن رگ‌های سالم و زیبا در بدن خود، داشتن سبک زندگی خوب و صحیح، بسیار موثر است.

اگر شما یکی از افراد بی‌شماری هستید که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌دانید که مشکل رفع واریس، چیزی بیش از یک موضوع زیبایی‌شناختی است زیرا آن‌ها می‌توانند که خیلی دردناک باشند. خوشبختانه، چند تغییر ساده در سبک زندگی وجود دارد که می‌تواند به افراد مبتلا کمک کند تا درد خود را بهتر مدیریت نموده و حتی از ایجاد رگ‌های واریسی اضافی جلوگیری کنند.

آیا من در معرض خطر ابتلاء به واریس هستم؟

اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق کند، احتمال ابتلای شما به واریس، بیشتر است:

  • سابقه خانوادگی

متأسفانه، اگر مادرتان رگ‌های واریسی داشته‌است، احتمال ابتلای شما نیز به آن‌ها بیشتر می‌شود. نیمی از مبتلایان به واریس، سابقه خانوادگی آن را دارند.

  • سن

با بالا رفتن سن، دریچه‌های داخل رگ‌های شما ممکن است به خوبی زمانی که شما جوان بودید کار نکنند. این، یکی دیگر از عوامل خطر ابتلاء به رگ‌های واریسی است.

  • جنسیت

تغییرات هورمونی در زنان، همراه با استفاده از قرص‌های ضد بارداری، می‌تواند خطر ابتلاء به واریس را افزایش دهد.

  • بارداری

جنین در حال رشد، فقط به مثانه شما فشار وارد نمی‌آورد، بلکه به رگ‌های پاهای شما نیز فشار وارد می‌کند. خوشبختانه در این مورد، رگ‌ها، معمولاً از ۳ تا ۱۲ ماه پس از زایمان بهبود می‌یابند.

  • اضافه وزن و یا چاقی

وزن اضافی، فشار بیشتری بر رگ‌های شما وارد می‌کند که منجر به افزایش احتمال خطر ابتلاء می‌شود.

  • ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی

بطور مثال اگر کارمند اداری باشید، ماندن در یک وضعیت برای مدت طولانی، باعث می‌شود که رگ‌های شما، اجبارا سخت‌تر کار کنند، که می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلاء به واریس قرار دهد.

  • لخته‌های خون

اگر به پاها یا رگ‌های شما آسیب وارد شده باشد، این عامل ممکن است آنها را ضعیف کرده و شانس شما را برای ابتلاء به رگ‌های واریسی افزایش دهد.

پیشگیری از واریس

در اینجا برخی از رایج‌ترین توصیه‌های پزشکان به بیماران، برای ارتقای سطح سلامت رگ‌ها در کوتاه‌مدت ودر بلندمدت، آورده شده است.

رژیم غذایی

جلوگیری از واریس با چند روش ساده

‌جای تعجب نیست که غذایی که می‌خورید نقش مهمی در مبارزه با ایجاد رگ‌های واریسی دارد. خبر خوب این است که چند رژیم غذایی جایگزین بسیار ساده وجود دارد که می‌توانید برای بهبود جریان خون خود، آن‌ها را بکار بگیرید. به عنوان مثال، به جای خوردن آرد سفید، آرد گندم کامل را انتخاب کنید (در مورد ماکارونی هم همینطور). برنج سفید را با برنج قهوه‌ای جایگزین کنید و تمام تلاش خود را بنمائید تا مصرف شکر فرآوری شده را تحت کنترل داشته باشید. قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات مشکلی ندارند، اما قند فرآوری شده، بر سیستم عروقی شما فشار وارد می‌کند و می‌تواند مشکلات مربوط به واریس را با گذشت زمان تشدید نماید.

کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند، غذاهایی مصرف کنید که سرشار از "روتین" باشند، این ماده می‌تواند به عملکرد صحیح سیستم گردش خون شما کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که فلاونوئیدهای حاصل از روتین، تورم، درد و ناراحتی‌های ناشی از واریس را تسکین می‌دهند. خوشبختانه، بیشتر غذاهای غنی از روتین، مانند گندم سیاه، شاه توت، سیب، زردآلو و انگور نیز خوشمزه هستند.

لباس‌های آزاد و راحت بپوشید.

در حالی که محققان هنوز در مورد اینکه آیا ارتباطی بین پوشیدن "شلوار جین تنگ" و واریس وجود دارد یا خیر، اثبات نکرده‌اند، یک چیز قطعی است، پوشیدن لباس‌های گشاد و راحت، دامنه کلی حرکات بدن و جریان خون شما را بهبود می‌بخشد، که هر دو برای سلامت رگ‌ها بسیار مهم هستند.

پاهای خود را بالا بیاورید.

اگر شغل شما مستلزم تحرک زیاد نیست، باید تلاش کنید تا موقعیت خود را چندین بار در طول روز تغییر دهید. نشستن یا ایستادن در یک وضعیت برای مدت طولانی می‌تواند باعث تجمع خون در رگ‌های پاهای شما شود که به مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد و ظاهر شدن رگ‌های واریسی گردد. مطمئن شوید که پاهای خود را چندین بار در طول روز خم و راست می‌کنید تا خون خود را بهتر در گردش نگه دارید.

ورزش کنید.

جلوگیری از واریس با چند روش ساده

حتماً پزشک به شما خواهد گفت که ورزش برای تمام جنبه‌های سلامتی شما لازم و حیاتی است. با این حال، وقتی صحبت از سلامت عروق می‌شود، فکر نکنید که برای گرفتن نتایج بهتر مجبور هستید که ورزش‌های سنگین انجام دهید. برای سالم نگه داشتن رگ‌هایتان می‌توانید از پیاده‌روی ۲۰ دقیقه‌ای دو بار در هفته و یا بالا رفتن از پله‌ها به جای آسانسور بهره ببرید.

علاوه بر این، فعالیت بدنی منظم و متعادل، کالری‌های اضافی را می‌سوزاند، که به جلوگیری از افزایش وزن، کمک نموده و حتی می‌تواند منجر به کاهش وزن اضافی شود. حفظ وزن متعادل، به پیشگیری از مشکلات مربوط به رگ‌ها کمک زیادی می‌کند. در واقع، زنانی که دارای اضافه وزن متوسط هستند ۵۰ درصد بیشتر از زنانی که اضافه وزن ندارند، در معرض ابتلاء به واریس می‌باشند.

جوراب واریس بپوشید.

اگر از مشکلات گردش خون ضعیف و مزمن، رنج می‌برید، از پزشک خود در مورد جوراب‌های واریس سوال کنید. این جوراب‌های تخصصی که معمولاً نیاز به نسخه دارند، برای بهبود گردش خون و جلوگیری از تجمع خون طراحی شده‌اند و در واقع می‌توانند به کاهش درد و تورم ناشی از واریس کمک کنند.

چه نوع درمانی برای رگ‌های واریسی وجود دارد؟

با اینکه همه این موارد، می‌توانند به شما در مدیریت درد و کاهش ایجاد رگ‌های واریسی جدید کمک کنند، متأسفانه، نمی‌توانند رگ‌های واریسی که قبلاً ایجاد شده‌اند را از بین ببرند. اگر واریس دارید و مایل به درمان آن هستید، برخی از درمان‌های واریس عبارتند از:

  • اسکلروتراپی. اسکلروتراپی درمان رایجی است که برای درمان رگ‌های واریسی کوچک‌تر بسیار مفید است. در این روش، پزشک یک ماده شیمیایی تزریق می‌کند که باعث بسته شدن رگ واریسی می‌شود. در نتیجه، رگ واریسی، در عرض چند هفته محو می‌گردد.
  • روش بستن. اگر رگ واریسی شما درست زیر سطح پوست است، این ممکن است بهترین درمان برای شما باشد. متخصصان یک ماده چسبنده را وارد رگ می‌کنند تا آن را ببندند. سپس جریان خون به حالت عادی باز می‌گردد.
  • لیزر درمانی. در روش درمان با لیزر، امواج شدید نوری را به رگ‌ها می‌فرستند که باعث می‌شود رگ واریسی، به آرامی محو و ناپدید شود. هیچ برش یا سوزنی استفاده نمی‌شود.

همانطور که می‌بینید، گزینه‌های درمانی بسیار متنوعی برای رگ‌های واریسی وجود دارد، از نحوه جلوگیری از بدتر شدن رگ‌های واریسی تا درمان با لیزر برای از بین بردن کامل آنها.

کد خبر 577241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.