لزوم اجرای برنامه‌های مشترک در توسعه صنایع فضایی

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: بهترین راه توسعه صنایع فضایی هر کشور، توافق با کشورهای توسعه‌یافته و همکاری در فعالیت‌های مختلف است؛ زیرا به این شکل تبادل دانش و فناوری رخ می‌دهد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سازمان فضایی برزیل با مشارکت صنایع فضایی سایر کشورها، تلاش دارد تکنولوژی و علم خود را در این حوزه افزایش دهد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که سازمان‌های فضایی نوپا باید به آن توجه کنند «برنامه‌های توسعه مشترک» است.

وی افزود: کشورهایی که قصد دارند فناوری و سازمان فضایی خود را به سرعت توسعه دهند، بهترین راه برای آن‌ها توافق با کشورهای توسعه‌یافته و همکاری در فعالیت‌های مختلف است؛ زیرا به این شکل تبادل دانش و فناوری رخ می‌دهد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: کشور برزیل سعی کرد با سازمان‌های فضایی کانادا، اروپا، روسیه، فرانسه و چین، همکاری کند تا با انجام پروژه‌های مختلف صنعت فضایی خود را توسعه دهد؛ البته وضعیت اقتصادی برزیل مطلوب نبود و همین عامل سبب کندی پیشرفت این کشور شده است.

وی اشاره کرد: یکی از عواملی که در صنعت فضایی برزیل بسیار اثرگذار بود ترس کشور آمریکا از فعالیت‌های شبه‌نظامی صنعت فضایی این کشور بود که موجب اعمال محدودیت‌هایی از جانب آمریکا و تعلیق بسیاری از همکاری‌های این کشور شد.

مرادی افزود: قطع همکاری آمریکا و برزیل موجب شد که این کشور با صنایع رقیب آمریکا ازجمله چین، روسیه و کشورهای خاورمیانه همکاری کند و با روسیه فعالیت‌های مشترک گسترده‌ای را انجام دهد.

وی در رابطه با همکاری برزیل و روسیه گفت: تیرگی روابط آمریکا و برزیل منجر شد که این کشور با صنعت فضایی روسیه همکاری و پرتاب‌گرهای مختلف از جمله راکت‌های سبک آلفا، بتا و گاما را در قالب برنامه‌های مشترک تولید کنند.

این پژوهشگر علوم فضایی اضافه کرد: در سال ۱۹۸۸ برزیل قراردادی برای ساخت دو دستگاه ماهواره عکس‌برداری از زمین با چین امضا کرد که هدف از ساخت آن فعالیت در حوزه کشاورزی، زمین‌شناسی و آب‌شناسی بود، اما این قرارداد به دلیل نوسانات اقتصادی کشور متوقف شد؛ البته فسخ این قرارداد موجب قطع همکاری بین این دو کشور نشد.

کد خبر 577162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.