عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲ خرداد

در این بسته خبری در مورد رونمایی مدیاتک از دایمنسیتی ۱۰۵۰ با پشتیبانی از 5G برای گوشی‌های میان رده، گوگل در آستانه دست‌یابی به هوش مصنوعی در سطح انسان و معرفی هوم‌پاد جدید اپل در اواخر سال ۲۰۲۲ را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

رونمایی AMD از پردازنده‌های سری Ryzen7000 با ریز معماری Zen 4

تراشه‌های Ryzen 7000 آینده AMD نقطه عطف مهم دیگری را برای این شرکت رقم خواهند زد، آن‌ها اولین پردازنده‌های دسکتاپ خواهند بود که دارای هسته‌های پنج نانومتری هستند. لیزا سو، مدیرعامل AMD، در جریان سخنرانی اصلی کامپوتکس ۲۰۲۲ خود، تأیید کرد که تراشه‌های Ryzen 7000 در پاییز امسال عرضه خواهند شد.

در قلب آن‌ها، دارای دو هسته پنج نانومتری Zen 4 و همچنین یک هسته ورودی / خروجی شش نانومتری بازطراحی شده خواهند بود که شامل گرافیک RDNA2، کنترلرهای DDR5 و PCIe 5.0 و معماری کم مصرف است. در اوایل این ماه، این شرکت برنامه‌های خود را برای تراشه‌های لپ‌تاپ Ryzen 7000 رده بالا «Dragon Range» که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ عرضه شود، به نمایش گذاشت.

خرده‌فروشی گیم استاپ وارد حوزه NFT می‌شود

گیم استاپ در توییتی جدید به‌صورت غیرمستقیم اعلام کرد وارد بازار NFT می‌شود. در پی انتشار توئیت یادشده ارزش سهام این خرده‌فروشی رشد کرد.

به‌نظر می‌رسد گیم استاپ واحد تجاری جدیدی روی کار آورده که قرار است در حوزه‌ی توکن غیرقابل معاوضه (NFT) فعالیت کند. امروزه پلتفرم‌های متعددی در این حوزه فعال‌اند و شاید در نگاه اول افراد زیادی تمایل نداشته باشند ان‌اف‌تی‌های خود را در GameStop به فروش برسانند.

از آنجا که شرکت‌های گیمینگی مثل اسکوئر انیکس و یوبی‌سافت در حوزه‌ی NFT ورود کرده‌اند، اقدام جدید گیم استاپ چندان برایمان تعجب‌برانگیز نیست. گیم استاپ یکی از خرده‌فروشی‌های سرشناس در صنعت بازی محسوب می‌شود.

می‌بند هفت شیائومی چند روز آینده معرفی خواهد شد

شرکت شیائومی قصد دارد تا ظرف روزهای آینده می‌بند هفت را به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی کند.

طبق گزارش‌های جدید، کمپانی شیائومی قصد دارد تا محصول جدید خود با نام Mi Band 7 را در تاریخ بیست‌وچهارم مارچ مصادف با سوم خردادماه به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی کند. این مچ بند هوشمند ابتدا در کشور چین عرضه شده و پس از مدت کوتاهی، وارد مارکت‌های بین المللی خواهد شد.

در سال‌های اخیر، گوشی‌های هوشمند شیائومی رفته رفته خود را در کشور آمریکا پیدا کرده است و مردم نیز نسبت به خرید آن‌ها اقدام کرده‌اند. این موضوع در مورد پاور بانک و برخی محصولات دیگر این کمپانی چینی نیز صدق می‌کند. حالا به نظر می‌رسد که می‌بند ۷ هم از جمله دیگر گجت‌هایی خواهد بود که پس از کشور چین، وارد خاک ایالات متحده می‌شود.

رونمایی مدیا تک از دایمنسیتی ۱۰۵۰ با پشتیبانی از 5G برای گوشی‌های میان رده

مدیا تک به تازگی از جدیدترین پردازنده موبایل خود با نام دایمنسیتی ۱۰۵۰ رونمایی کرد. این چیپست جدید اولین پردازنده این کمپانی با بهره‌مندی از mmWave 5G است. فناوری mmWave 5G یک تکنولوژی ارتباط بی‌سیم نسل پنجم و جدید به شمار می‌رود که توانایی ارائه پهنای باند زیاد در باندهای فرکانسی بالای ۲۴ گیگاهرتز را دارد.

با رونمایی از چیپست مدیا تک دایمنسیتی ۱۰۵۰، این CPU میان‌رده قرار است با ویژگی‌های ممتاز ارتباطی و عملکرد خوب و بهینه در بخش گیمینگ و انرژی عرضه شود. مدیا تک در این تراشه از فناوری mmWave 5G و زیر شبکه 6Hz برای جابجایی بین باندهای شبکه به صورت یکپارچه استفاده می‌کند.

ساخت این CPU هشت هسته‌ای مبتنی بر فناوری تولید شش نانومتری TSMC است و طبق گفته‌های کمپانی تولیدکننده، دایمنسیتی ۱۰۵۰ می‌تواند ۵۳ درصد عملکرد سریع‌تری را نسبت به LTE + mmWave در گوشی‌های هوشمند ارائه دهد. دایمنسیتی ۱۰۵۰ دارای دو هسته آرم Cortex A78 با فرکانس پردازشی 2.5GHz و شش هسته ARM Cortex A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز است.

گوگل در آستانه دستیابی به هوش مصنوعی در سطح انسان است

به گفته پژوهشگران برجسته بخش هوش مصنوعی «دیپ مایند» (DeepMind) گوگل، دستیابی به هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی ممکن است بالاخره محقق شود.

در پی رونمایی دیپ مایند از یک سامانه هوش مصنوعی که قادر است طیف گسترده‌ای از کارهای پیچیده را از چیدن قطعات بلوک گرفته تا سرودن شعر انجام دهد، دکتر ناندو دی فریتاس می‌گوید که سرانجام پس از چند دهه تلاش در راه تحقق هوش مصنوعی جامع «ای‌جی‌آی» (AGI) «بازی تمام شد».

دی فریتاس می‌گوید: هوش مصنوعی جدید «گاتو» که یک «عامل هوش مصنوعی جامع» محسوب می‌شود، برای ایجاد یک هوش مصنوعی که بتواند با هوش انسانی رقابت کند، فقط نیاز دارد توسعه یابد و به تولید صنعتی برسد.

مدیر تحقیقات دیپ مایند در پاسخ به نظری که در «نکست وب» (The Next Web) نوشته شده بود و ادعا می‌کرد «انسان‌ها هرگز به هوش مصنوعی جامع نخواهند رسید»، نوشت که به نظر او چنین فرجامی اجتناب‌ناپذیر است.

واتس اپ دیگر از iOS نسخه ۱۰ و ۱۱ پشتیبانی نخواهید کرد

طبق یک صفحه پشتیبانی در وب سایت رسمی، متا به زودی از واتس اپ در دو نسخه قدیمی iOS پشتیبانی نخواهد کرد. کاربران به زودی برای ادامه استفاده از محبوب‌ترین پیام رسان در جهان، باید آیفون‌های خود را به iOS 12 یا جدیدتر به روز کنند.

وب سایت رسمی پشتیبانی واتس اپ اشاره‌ای نکرده که این شرکت دقیقاً چه زمانی قصد دارد iOS 10 و ۱۱ را حذف کند. WABetaInfo اعلانی را در داخل پیام رسان کشف کرد که ادعا می‌کرد واتس اپ از ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ پشتیبانی از iOS 10 و ۱۱ را متوقف می‌کند. اپل iOS 10 را در سال ۲۰۱۶ و iOS 11 در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد. iOS 11 جدیدترین سیستم عامل موجود برای آیفون و آیپد با پردازنده‌های غیر ۶۴ بیتی مانند آیفون پنج و 5C است. اگر همچنان از این گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که واتس اپ به زودی شما را بدون پشتیبانی می‌گذارد.

این پیام رسان ممکن است برای مدتی در iOS 11 و ۱۱ به کار خود ادامه دهد. با این حال، به روز رسانی‌ها و تغییرات آینده در نهایت نسخه‌های پشتیبانی نشده واتس اپ را از بین خواهند برد.

هوم‌پاد جدید اپل در اواخر سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد

توئیت اخیراً منتشر شده توسط مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل نشان می‌دهد که این شرکت احتمالاً در تدارک عرضه نسخه جدیدی از اسپیکر هوشمند هوم‌پاد است؛ اگرچه این‌بار احتمالاً شاهد اعمال تغییرات رادیکالی در طراحی محصول نخواهیم بود.

پس از اعلام توقف تولید هوم‌پاد فول‌سایز توسط اپل، گمانه‌زنی‌ها پیرامون احیا این محصول گران‌قیمت قوت گرفت. اکنون مینگ چی‌کو اطلاعات جدیدی ارائه کرده که نشان می‌دهند اپل احتمالاً در اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل سال ۲۰۲۳ از نسخه جدید هوم‌پاد رونمایی خواهد کرد. در این میان «کو» به مدل هوم‌پاد مورد نظر خود یا تفاوت‌های احتمالی آن با هوم‌پاد مینی اشاره نکرده است. وی صرفاً اعلام کرده که اپل کماکان در حال کشف روش موفقیت در بازار اسپیکرهای هوشمند است.

هوم‌پاد مینی از زمان عرضه در نوامبر سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی نشده و در این میان مدل‌های رنگی جدیدی از این محصول به بازار عرضه شده است. شایعه جدید نشان می‌دهد که محصول آینده اپل حداقل با یک تغییر جدید فراتر از مدل رنگی به بازار عرضه خواهد شد.

کد خبر 577122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.