دسترسی به سوالات امتحانات نهایی قبل از آزمون ممکن نیست/فریب سودجویان را نخورید

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای با تاکید بر اینکه دسترسی به سوالات امتحانات نهایی قبل از آزمون به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست، از دانش‌آموزان خواست فریب تبلیغات افراد سودجو را نخورند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، دیروز نخستین روز شروع امتحانات نهایی دانش‌آموزان در سراسر کشور بود.

در اولین روز از برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم و پس از حدود نیم‌ساعت از شروع امتحان، تصویری از برگه سوال امتحانی در فضای مجازی انتشار یافت که بلافاصله از طریق بررسی شواهد و رصد نشانه‌های منقوش در برگه سوال، حوزه‌های عامل این انتشار شناسایی شد و اقدامات حقوقی برای برخورد با متخلفان در دستور کار قرار گرفت. بر همین اساس، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه امکان دسترسی به سوالات امتحان نهایی قبل از آغاز جلسه به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست، بر برخورد قانونی با متخلفان تاکید کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینکه سوالات رمز شده امتحانات نهایی دقیقاً پیش از شروع هر امتحان از قرنطینه طراحی سوالات به‌طورمستقیم با روش الکترونیکی به حوزه‌های اجرای سراسر کشور ارسال می‌شود و در همان جا رمزگشایی شده در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، دسترسی به سوالات قبل از امتحان امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین موضوع افشای سوالات منتفی است، اما در مواردی پس از شروع امتحان تعداد انگشت‌شماری از دانش‌آموزان با استفاده از گوشی همراه و ساعت هوشمند که موفق شده‌اند با خود به جلسه امتحان ببرند، مبادرت به تصویربرداری از سوالات و ارسال آن در کانال‌های خاص می‌کنند.

این اطلاعیه می‌افزاید: در مواردی نیز افراد سودجو و فرصت‌طلب با استفاده از انتشار سربرگ مجعول سوالات و تغییرات گرافیکی در آن‌ها و انتشار در فضای مجازی، سعی در فریب دانش‌آموزان دارند؛ آموزش و پرورش به منظور برخورد با این موارد، با صدور دستورالعمل‌های حفاظت و مراقبت از آزمون‌ها، تعیین و آموزش ناظران ثابت توسط حراست، به‌کارگیری مراقبان و نیز تجهیز حوزه‌های برگزاری امتحانات به دستگاه‌های موبایل‌یاب و نظارت مستمر از حوزه‌ها توسط ناظران ستادی استانی و منطقه‌ای برای برقراری نظم و امنیت بیشتر و جلوگیری از هرگونه تخلف برنامه‌ریزی و اقدام کرده است.

لازم به ذکر است: در صورت بروز تخلف براساس آئین‌نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی با متخلفین برخورد می‌شود و این موضوع و نوع مجازات مرتبط با تخلف در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ارسال شده به مدارس به اطلاع عوامل برگزاری امتحانات و دانش‌آموزان رسانده خواهد شد.

امید است مسئولیت‌پذیری، اقدامات و تلاش عوامل برگزاری امتحانات در اجرای دستورالعمل‌ها و همچنین هوشیاری دانش‌آموزان و خانواده‌ها در برخورد با افراد فرصت‌طلب، زمینه بروز هرگونه سوءاستفاده از موضوع امتحانات را از بین ببرد، لیکن متأسفانه در اولین روز از برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم و پس از حدود نیم ساعت از شروع امتحان، تصویری از برگه سوال امتحانی در فضای مجازی انتشار یافت که بلافاصله از طریق بررسی شواهد و رصد نشانه‌های منقوش در برگه سوال، حوزه‌های عامل این انتشار شناسایی و اقدامات حقوقی برای برخورد با متخلفان در دستور کار قرار گرفت.

کد خبر 577077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.