چه کسانی از تمدید قرارداد امباپه سود بردند یا متضرر شدند؟

مهاجم قهرمان جام‌جهانی ترجیح داد در پارک دو پرنس باقی بماند و پیشنهاد رئال‌مادرید را رد کند؛ حرکتی که پیامدهایی در فوتبال اروپا دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تصمیم کیلیان امباپه برای امضای قرارداد سه ساله جدید با پاری‌سن‌ژرمن، تصمیمی است که نوید آن را می‌دهد که عواقب بدی در بازار نقل و انتقالات در فصل‌های آینده داشته باشد. رئال‌مادرید با شوک این انتقال روبه‌رو شد؛ چراکه این فوق‌ستاره ۲۳ ساله برای مدت طولانی گزینه سران سانتیاگوبرنابئو بود. این تصمیم امباپه، انتخابی است که در سراسر اروپا برنده و بازنده‌هایی ایجاد کرده است؛ برخی آشکار و برخی کمتر.

برنده اول؛ ناصرالخلیفی!

مدیر ورزشی لئوناردو رفته است، اما اگر امباپه قرارداد جدید خود را امضا نمی‌کرد، انقلاب مدیریتی ممکن بود از خود ناصر الخلیفی، رئیس باشگاه که بیش از یک دهه است در سِمت خود است، شروع شود. در عوض او حداقل در آینده نزدیک خود را در این شغل تثبیت شده می‌بیند. بدون امباپه، تصور اینکه پاری سن ژرمن یک تیم رقابتی برای فتح لیگ قهرمانان فصل آینده بسازد، سخت است؛ اما با ماندن پسر برنده جام جهانی در پارک دو پرنس، قهرمانان لیگ یک حداقل این شانس را دارند که خود را به قله فوتبال اروپا برسانند، اگرچه ترکیب تیم نشان می‌دهد که این پروژه‌ای خواهد بود که نه تنها سال بعد، بلکه باید سال‌های آینده هم با آن به فکر درخشش در اروپا بود.

«واضح است که کیلیان در پی‌اس‌جی می‌ماند. ما هرگز او را نمی‌فروشیم و او هرگز مجانی نخواهد رفت.» این صحبت را الخلیفی در ماه ژوئن گذشته انجام داد. اگر رئیس اشتباه می‌کرد، در واقع شاید حکم اخراج خود را تا به حال گرفته بود.

چه کسانی از تمدید قرارداد امباپه سود و چه کسانی متضرر شدند؟

بازنده اول؛ فلورنتینو پرز!

زیاد پیش نمی‌آید که فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال‌مادرید، در نقل و انتقالات شکست بخورد، اما مطمئناً در این اتفاق که پایان آن تقریباً او را غافل کرده، چنین بوده است. در حالی که واکنش‌ها در پایتخت اسپانیا نسبت به امباپه پر از خشم بود، واضح است که سوءمدیریت مادریدی‌ها هم در ماندن امباپه در پاریس بی‌تأثیر نبود. لوس بلانکوس نه تنها امباپه را از دست داده، بلکه با جذب ارلینگ هالند هم توسط منچسترسیتی شکست خورده است؛ به این معنی که آن‌ها در عرض یک هفته دو ستاره بزرگ آینده دنیای فوتبال را از دست داده‌اند. اکنون پرز چند هفته مهم پیش رو دارد که باید آینده بسیار متفاوتی را برای باشگاهش ترسیم کند؛ زیرا قبلاً نسبت به خرید امباپه بسیار خوش‌بین بود. درحال‌حاضر، او ناامید و پریشان به نظر می‌رسد.

برنده دوم؛ رودریگو

همه در رئال مادرید از نتیجه این اتفاق عجیب نقل و انتقالات ناراضی نخواهند بود. به عنوان مثال، رودریگو کسی است که از غیبت امباپه در جمع تیم برنابئو سود می‌برد. جوان آینده‌دار برزیلی فرصت‌های محدودی برای تحت تأثیر قرار دادن هواداران و سرمربی، در این فصل داشته است، اما مطمئناً این فرصت‌ها در فصل آینده بدون حضور مرد سابق موناکو بیشتر خواهد بود. رودریگو در این فصل در مقاطعی درخشیده است. زننده گل به یاد ماندنی در ثانیه‌های پایانی نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل منچسترسیتی، اما به فوتبال در تیم اصلی بیشتر نیاز دارد تا بتواند پتانسیل خود را نشان دهد. مدتی طول کشید تا جونیور به فرم فوق‌العاده‌ای که در این دوره از خود به نمایش گذاشته است برگردد و رئال مادرید امیدوار است که دوران حرفه‌ای رودریگو بتواند مسیری مشابه مسیر هموطن خود را دنبال کند. اگر امباپه به باشگاه رئال می‌پیوست، رودریگو فضایی برای شکوفایی نداشت. اکنون این فرصت به او داده شده است، و این فرصتی است که باید از آن استفاده کند.

چه کسانی از تمدید قرارداد امباپه سود و چه کسانی متضرر شدند؟

بازنده دوم؛ رؤیای بنزما در جام جهانی

کمی قبل از اینکه تصمیم امباپه علنی شود، کریم بنزما تصویری مرموز را در اینستاگرام منتشر کرد که به نظر می‌رسد انگشت او به لوگوی رئال مادرید در نور آسمانی اشاره دارد، درحالی‌که دقیقاً مشخص نیست که به چه چیزی اشاره می‌کند! این موضوع، بدون شک رابطه بین این دو را تغییر می‌دهد. بنزما و امباپه شراکت فوق‌العاده‌ای در فرانسه داشتند که سال گذشته با موفقیت در لیگ ملت‌ها در ایتالیا به اوج رسید. درک آن‌ها در تنها چند بازی با هم قابل توجه بوده است و اگر شش ماه به آن‌ها فرصت داده می‌شد تا قبل از جام جهانی با یکدیگر همکاری کنند، ممکن بود در قطر غیرقابل توقف باشند. حالا به طور ناگهانی علامت‌های سوال بر سر موضوع این دو نفر ایجاد می‌شود. آیا پس از این تصمیم شوک‌برانگیز، رابطه فوق‌العاده آن‌ها وجود خواهد داشت؟ آیا بنزما می‌تواند امباپه را به خاطر تصمیمش ببخشد؟

این پرسش‌ها می‌توانند تا حدی در بازی‌های ملی پیش رو، پاسخ داده شود؛ اما حتی اگر اوضاع بین این دو مثبت باشد، همیشه این حس وجود خواهد داشت که اگر در یک تیم هم‌باشگاهی بودند، تیم ملی حتی قوی‌تر ظاهر می‌شدند.

چه کسانی از تمدید قرارداد امباپه سود و چه کسانی متضرر شدند؟

برنده پایانی؛ لیورپول

تصمیم امباپه برای ماندن در پاری سن ژرمن خبر خوبی برای لیورپول است، زیرا ممکن بود اگر به رئال مادرید می‌رفت، این تیم در بخش هجومی خود برای چینش ترکیب، گیج می‌شد. قرمزها درمورد آینده سادیو مانه و محمد صلاح که قراردادهای آن‌ها در سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد، با ابهام روبه‌رو هستند. این موضوع تنها در صورتی حادتر می‌شد که پاری سن ژرمن در تابستان امسال به دنبال یک مهاجم بود، به خصوص صلاح در سال‌های اخیر مورد توجه PSG بوده است؛ زیرا می‌خواهد یک ستاره عرب در تیم خود داشته باشد تا هواداران بالقوه آن منطقه از جهان را جذب کند.

چه کسانی از تمدید قرارداد امباپه سود و چه کسانی متضرر شدند؟

بازنده پایانی؛ لالیگا

خاویر تباس، رئیس لالیگا وقتی از تصمیم امباپه برای ماندن در پاری سن ژرمن مطلع شد، به شدت برافروخت. او در توئیتر نوشت: «کاری که PSG با تمدید قرارداد امباپه برای مبلغ هنگفتی انجام می‌دهد (چه کسی می‌داند این پول از کجا و چگونه پرداخت می‌شود) پس از اعلام ضرر ۷۰۰ میلیون یورویی در چند فصل اخیر و داشتن بار دستمزد ۶۰۰ میلیون یورویی، توهین به فوتبال است. الخلیفی به اندازه سوپرلیگ خطرناک است.» بلافاصله پس از علنی شدن این تصمیم، لالیگا بیانیه‌ای مهم منتشر و PSG را به خاطر پولی که در این معامله پرداخت می‌شود، محکوم کرد و از یوفا خواست که آن‌ها را به دلیل تخلفات فرپلی مالی (FFP) مجازات کند. درواقع این موضوع، لالیگا را در یک دوراهی ناخوشایند قرار می‌دهد. بارسلونا از نظر مالی رنج می‌برد و با بیش از یک میلیارد یورو بدهی، در وضعیت قرمز قرار دارد و به دنبال فروش دارایی‌ها برای کاهش این مشکلات است، درحالی‌که رئال‌مادرید ستاره‌ای را که ممکن است برای سال‌ها بازیکن اصلی تیم فوتبال اسپانیا باشد از را دست داده است.

آن‌ها اکنون با این سوال مواجهند که در غیاب بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال، چگونه برای لالیگا مخاطب و هوادار جذب کنند. برای دو دهه، ستاره‌های درخشان فوتبال در بارسلونا یا رئال مادرید، از رونالدینیو گرفته تا رونالدو، مسی، نیمار بازی می‌کردند. بله، حداقل بنزما باقی می‌ماند، اما او اکنون در ۳۰ سالگی است.

یک نکته در این میان حائز اهمیت است و آن این بوده که لالیگا دیگر مقصدی پیشرو و جذاب برای ستارگان دنیای فوتبال نیست.

کد خبر 577073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.