مشکلات مالی در همه باشگاه‌ها وجود دارد/نمی‌توانم پاسخ‌گوی گذشته باشم!

«با توجه به رقابتی‌شدن رشته‌های مختلف به‌خصوص در حوزه قهرمانی و هزینه‌های بالایی که وجود دارد، تنها رشته‌هایی مدنظر قرار می‌گیرد و حمایت می‌شود که در آن قابلیت قهرمانی و مدال‌آوری در سطح ملی و آسیایی وجود دارد؛ درصورتی‌که باید در سطح آموزشی، فعالیت‌های آکادمی و بازیکن‌سازی هم فعالیت‌ داشته باشیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دوره‌ای که «یزدی‌زاده» مدیر کارخانه ذوب‌آهن بود، ورزش باشگاه ذوب‌آهن به نوعی محدود شد؛ تاجایی‌که این تیم فوتبال تا مرز سقوط رفت و تیم هندبال زنان آن هم به لیگ دسته اول سقوط کرد که نشان می‌داد این مدیر با ورزش رابطه خوبی نداشت.

با تغییراتی که در سطح کلان کشور صورت گرفت، مدیر کارخانه ذوب‌آهن تغییر کرد و «ایرج رخصتی» از نهم بهمن‌ماه سال گذشته به عنوان سرپرست شرکت ذوب‌آهن اصفهان انتخاب و چند روز گذشته هم حکم مدیریت او صادر شد.

رخصتی که دارای مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت برنامه‌ریزی و کارشناسی مهندسی برق است از سال ۷۳ در شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان در سمت‌های مختلف حضور داشته و به عنوان کارشناس رسمی دادگستری نیز فعالیت می‌کند. وی در سوابق کاری خود، سمت‌هایی همچون معاون خرید، مدیرعامل شرکت تارابگین، مدیر ارشد ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست، مدیر ارشد اجرایی، مدیر پروژه کک‌سازی و مدیر پروژه نیروگاه‌های توازن ذوب‌آهن اصفهان را تجربه کرده است.

خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با مدیرعامل جدید کارخانه ذوب‌آهن درخصوص مشکلات و تیم‌های ورزشی باشگاه داشته است که در ادامه می‌خوانید:

در دوره یزدی‌زاده ورزش ذوب‌آهن محدود شد و تیم فوتبال این باشگاه تا مرز سقوط رفت؛ رویکرد شما با توجه به اینکه ورزش‌دوست هستید چگونه است؟

به دلیل اینکه در آن زمان دخالت و حضوری نداشتم، نمی‌توانم پاسخگو باشم. همه مدیران شرکت سهامی ذوب‌آهن در ادوار مختلف تمام تلاش خود را برای سربلندی نام و جایگاه ذوب‌آهن اصفهان انجام دادند، خیلی از عوامل و گزینه‌ها در شرایط باشگاه‌ها و تیم‌ها تأثیرگذار هست و باید بررسی فنی و کارشناسی شود که در حوزه کاری بنده نیست.

درخصوص رویکردی که مطرح کردید باید بگویم کارخانه ذوب‌آهن با دید مثبتی که به آینده دارد و با توجه به نقش خود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزش همگانی، کارگری و قهرمانی فعال و پویا خواهد بود. تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا با توجه به شرایط اقتصادی و مالی، شرکت و کارخانه، سیاست‌گذاری‌های کلان ارگان‌های بالادستی کارخانه، همچنین دیدگاه و نظرات کارشناسان فنی و ورزشی باشگاه بهترین شرایط را برای باشگاه و تیم‌هایی که داریم رقم بزنیم. در مدت زمان حضورم تمام تلاشم را کردم تا حس خودباوری در باشگاه، بین بازیکنان و کادرهای فنی تیم‌ها باشد و به ورزش و ورزشکاران اهمیت دادم.

با توجه به فعالیت ۵۴ ساله باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب‌آهن اصفهان و جایگاهی که این باشگاه در ورزش کشور و جهان دارد، دیدگاه بر این است که با توجه به رقابتی شدن رشته‌های مختلف به خصوص در حوزه قهرمانی و هزینه‌های بالایی که وجود دارد، تنها رشته‌هایی مدنظر قرار می‌گیرد و حمایت می‌شود که در آن قابلیت قهرمانی و مدال‌آوری در سطح ملی و آسیای وجود دارد؛ درصورتی که باید در سطح آموزشی، فعالیت‌های آکادمی و بازیکن‌سازی هم فعالیت داشته باشیم.

باشگاه ذوب قرار است با حضور شما در چه رشته‌هایی تیم‌داری می‌کند؟ آیا این رشته‌ها اضافه یا کم می‌شود؟

شرکت سهامی و باشگاه ذوب‌آهن براساس سیاست‌های کلان ارگان‌های بالادستی خود و بودجه‌ای که تصویب خواهد شد، عمل خواهند کرد. با توجه به شرایط اقتصادی کارخانه و جمع‌بندی نظرات کارشناسان فنی و ورزشی در خصوص فعالیت در رشته‌های مختلف تصمیم‌گیری خواهد شد؛ بر این اساس باید تمام نظرات را تجمیع و بررسی کنیم.

با نظرات کارشناسان فنی و ورزشی و کارشناسان اقتصادی و مالی، بودجه مصوب خواهد شد. نتایج تیم‌ها و تأثیرگذاری تیم‌های ورزشی در لیگ کشور و استان براساس هزینه‌های انجام شده بررسی شده و تلاش ما در این خصوص کاهش بدهی‌هایی است که در طول سالیان گذشته به وجود آمده و عدم پرداخت آن‌ها در درازمدت باشگاه را با چالش‌هایی مواجه کرده است. قصد داریم طبق کارشناسی‌هایی که انجام شده در رشته‌های مختلف تیم‌داری کنیم و مشکلات مالی را هم حل کنیم. بعد از نظر کارشناسان تصمیم گیرنده هیئت مدیره و مدیرعامل باشگاه هستند که اگر نظر مشورتی من را بخواهند دریغ نمی‌کنم. این نکته را هم باید اضافه کنم که برخی از رشته‌ها در استان به صورت موازی در حال فعالیت هستند و لازم نیست حتماً همان رشته در باشگاه دیگری هم دنبال شود؛ زیرا باید پتانسیل و استعداد کسب قهرمانی یا کسب حداقل نتایج در شأن نام و جایگاه ذوب‌آهن در یک رشته وجود داشته باشد تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

یکی از دغدغه مدیران و اعضای باشگاه بودجه است، نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ آیا افزایش پیدا می‌کند؟

برای بودجه باشگاه ذوب‌آهن، مدیریت بالادستی شرکت و شاخص‌های مختلفی تأثیرگذار است که پس از جمع‌بندی این شاخص‌ها و درنظرگرفتن نظرات کارشناسان ورزشی و فنی باشگاه و شرایط حضور تیم‌ها در فصل گذشته و فصل پیش رو، تصمیم‌گیری خواهد شد. قطعاً هدف همه ما کمک به پیشرفت و توسعه ورزش ذوب‌آهن و کشور است، به دنبال کسب نتایج بهتر هستیم و تلاش می‌کنیم بودجه‌ای داشته باشیم که باشگاه بتواند به اهداف خود دست پیدا کند. شرایط اقتصادی مدام در حال تغییر است و هر بودجه‌ای هم که تصویب شود ممکن است همه باشگاه‌ها بازهم مشکلاتی داشته باشند.

تیم فوتبال ذوب‌آهن امسال نتایج قابل قبولی کسب کرده است، برای فصل آینده آیا اعتبار بیشتری برای تیم فوتبال در نظر گرفته می‌شود تا کادر فنی بتواند با خیال راحت وارد مسابقات شود؟

تیم فوتبال ذوب‌آهن امسال با توجه به پیگیری، همدلی و همکاری که صورت گرفت نتایج بسیار بهتری را نسبت به فصل قبل و سال‌های گذشته گرفته است که بخشی از آن هم نتیجه حمایت‌های شرکت سهامی ذوب‌آهن، هیئت مدیره باشگاه، مدیرعامل، حمایت‌های هواداران، اصحاب رسانه و تلاش کادر فنی و بازیکنان و دلگرمی‌های من به تیم فوتبال بوده است. تیم فوتبال هم با توجه به نظرات کارشناسی کمیته فنی باشگاه، مسئولان و جمع‌بندی هیئت مدیره باشگاه و مدیرعامل بسته خواهد شد و پیشنهادها بررسی می‌شود.

آیا نظر شما بر ادامه همکاری باشگاه با مهدی تارتار سرمربی است؟

جذب بازیکن و تمدید قرارداد با سرمربی تیم در حیطه وظایف فنی و باشگاه است که در این حوزه دخالتی نخواهم کرد، اما اگر نظری بخواهند مشورت‌های لازم را ارائه خواهم داد. دیدگاه ما رساندن تیم‌های ذوب‌آهن به جایگاه واقعی خودشان است و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد که تیم فوتبال هم از این قائده مستثنی نیست.

سال گذشته تیم بسکتبال ذوب‌آهن عنوان دومی رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال را به دست آورد. این تیم اول فصل با مشکلاتی رو به رو بود. آیا برای فصل جدید اعتبار مالی بسکتبال بیشتر می‌شود تا بازیکنان و سرمربی فصل گذشته حفظ شوند و در کنار آن‌ها بازیکن خارجی اضافه شود؟

با برنامه‌ریزی خوبی که برای تیم بسکتبال مردان و زنان ذوب‌آهن انجام شد، مردان مقام دوم را در لیگ برتر بسکتبال به دست آوردند و زنان هم علاوه بر قهرمانی به لیگ بر تر صعود کردند که این موفقیت‌ها را به خانواده بزرگ ذوب‌آهن تبریک می‌گویم. درخصوص تیم بسکتبال، سیاست همان است که درمورد سایر تیم‌ها وجود دارد. برای حمایت از تیم‌ها تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد، اما در این خصوص که بازیکن خارجی جذب خواهد شد یا چه شخصی به عنوان سرمربی انتخاب می‌شود، بستگی به سیاست‌های باشگاه و نظرات کارشناسی کمیته فنی باشگاه دارد که قطعاً بهترین تصمیم گرفته خواهد شد و باشگاه بهترین افراد و بهترین شرایط را برای ادامه فعالیت‌های تیم‌های خود در نظر خواهد گرفت.

تیم هندبال ذوب آهن سال گذشته رتبه سوم مسابقات را به دست آورد، وضعیت این تیم در فصل نقل و انتقالات چه خواهد شد؟

تیم هندبال زحمات زیادی کشید. همه تلاش کردند تا بتوانند نتایج بهتری کسب کنند که مصدومیت بازیکنان و عوامل دیگری مانند کرونا شرایط را برای این تیم سخت کرد و شاید نتیجه مدنظر به دست نیامد. در رابطه با هندبال، تصمیم گیرنده هیئت مدیره و مدیرعامل باشگاه هستند که با توجه به نظرات کمیته فنی باشگاه و مد نظر قرار دادن شرایط مالی، اقتصادی و مدال‌آوری تیم‌ها، همچنین نتایجی که ممکن است کسب کنند، تصمیم‌گیری می‌شود که به چه شکلی فعالیت کنند.

باشگاه ذوب‌آهن مدتی است که حرف از مشکلات مالی می‌زند، آیا وضعیت بهتر خواهد شد؟

در پرسش‌های قبل به این نکته اشاره کردم که مشکلات مالی در همه باشگاه‌ها وجود دارد و بخشی از مطالبات تیم‌ها و فروشندگان به سال‌های بعد منتقل می‌شود. شرایط اقتصادی جامعه به گونه‌ای است که گاهی اوقات مشکلات بیشتر نمود پیدا می‌کند و مهم سرزندگی، پویایی و حضور مؤثر باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب‌آهن در فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و مسئولیت‌های اجتماعی است که تاکنون حضور مؤثر و قابل توجهی داشته، اما لازم است علاوه بر کمک‌های شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، برنامه‌ریزی آینده به این سمت پیش برود که با بسترسازی مناسب و کارشناسی شده، شرایط خودکفایی، درآمدزایی و خودگردانی برخی از تیم‌ها فراهم شود. این سیاست در حال پیگیری است ولی جای هیچ نگرانی ندارد.

باشگاه ذوب‌آهن همان گونه که در فصل گذشته تحت حمایت شرکت سهامی ذوب‌آهن بوده اکنون هم خواهد بود؛ فقط لازم است در برخی قسمت‌ها اصلاحات انجام شود تا بتواند باشگاه این روند پویایی و رشد روزافزون خود را ادامه دهد و از تمام پتانسیل‌ها و توانمندی‌هایی که در باشگاه وجود دارد به بهترین شکل، استفاده کند. از سوی دیگر بدهکاری‌ها را روز به روز کاهش دهد تا چابک‌تر و روان‌تر در جامعه ورزش حضور داشته باشد.

نظر شما درخصوص کار مدیریتی باشگاه و حضور احسانی به عنوان نیروی کارخانه چیست؟ آیا تغییر و تحولی در این زمینه خواهید داشت؟

احسانی یکی از اعضای خانواده بزرگ ذوب‌آهن و یکی از قهرمانان ملی است. از زمان حضور وی با حمایت‌های خوب شرکت و هیئت مدیره باشگاه، شرایط باشگاه و تیم‌ها بهتر شده و شرایط قابل قبولی حاکم است.

گفت‌وگو از کیمیا گلپیرا _خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 577017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.