آبله میمون چیست؟ + مسری بودن، علائم و درمان

افزایش آگاهی درباره عوامل خطر آبله میمون جزو اصلی‌ترین راهکارهای پیشگیری از بروز این بیماری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آبله میمون بیماری نادر و شبیه به آبله است که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌های آزمایشگاهی کشف شد؛ در سال ۱۹۷۰ نیز بروز این بیماری در میان انسان گزارش شد. به‌تازگی بیماری آبله میمون در چندین کشور در آفریقای مرکزی و غربی، بریتانیا، ایالات متحده، سنگاپور، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا و سوئد گزارش شده است.

آیا بیماری آبله میمون مسری است؟

ممکن است این بیماری از طریق حیوانات به انسان یا از شخص آلوده به شخص دیگر منتقل شود؛ اما میزان مرگ‌ومیر آن کمتر از آبله است. میزان مرگ‌ومیر مورد برای عفونت این ویروس در آفریقا تقریباً یک تا ۱۵ درصد برای بزرگسالان و ۱۵ تا ۲۰ درصد برای کودکان گزارش شده است. انتقال ویروس عامل بروز بیماری آبله میمون معمولاً از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، یا خوردن گوشت پخته نشده حیوانات گوشت‌خوار یا میمون آلوده صورت می‌گیرد. ضایعات پوستی یا مخاطی بر حیوانات آلوده، منبع احتمالی انتقال ویروس به انسان است؛ به ویژه زمانی که پوست انسان به دلیل گزیدگی، خراش یا ضربه آسیب دیده باشد. انتقال بیماری ذکر شده از انسان به انسان نیز از طریق قطرات تنفسی آلوده امکان‌پذیر است، البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد.

عوامل خطر آبله میمون چیست؟

عوامل خطر بروز بیماری آبله میمون شامل گزیدگی و خراش توسط حیوانات آلوده است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آبله میمونی می‌تواند چندین گونه از پستانداران را آلوده کند، حتی در صورتی که این گونه‌ها هرگز در محیط طبیعی خود با ویروس ارتباط نداشته‌اند. با دوری کردن از برقراری تماس مستقیم جسمی با فرد مبتلا به بیماری آبله میمون و استفاده از دستکش و ماسک توسط مراقبان بیمار، می‌توان خطر انتقال بیماری از فرد آلوده به دیگران را کاهش داد.

علائم بیماری آبله میمون چیست؟

دوره نهفتگی بیماری آبله میمون معمولاً شش تا ۱۳ روز است؛ اما شاید تا ۲۱ روز نیز طول بکشد. دوره تهاجم اولیه بیماری با تب، سردرد، تورم غدد لنفاوی، کمر درد، درد عضلانی و خستگی ظاهر می‌شود. مشکلات پوستی نیز طی یک تا سه روز پس از ظهور تب آغاز می‌شود، بثورات پوستی تقریباً ۹۵ درصد موارد روی صورت، ۷۵ درصد موارد بر کف دست و کف پا و ۳۰ درصد موارد بر دستگاه تناسلی تأثیر می‌گذارد. متأسفانه ویروس عامل بیماری آبله میمون می‌تواند برای قرنیه چشم نیز مشکلاتی ایجاد کند و در موارد شدید باعث بروز نابینایی شود.

راه درمان آبله میمون چیست؟

درحال‌حاضر هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد. نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که واکسیناسیون علیه آبله می‌تواند تقریباً ۸۵ درصد در جلوگیری از آن مؤثر واقع شود. بنابراین واکسیناسیون آبله‌ای که در دوران کودکی انجام شده است، احتمالاً خطر بروز نوع شدید بیماری آبله میمون را کاهش می‌دهد.

چگونه می‌توان خطر ابتلابه آبله میمون را کاهش داد؟

افزایش آگاهی درمورد عوامل خطر بیماری آبله میمون و آموزش افراد در زمینه اقداماتی که برای کاهش قرار گرفتن در معرض ویروس انجام می‌شود، اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از بروز این بیماری است. درحال‌حاضر، محققان در حال بررسی میزان تأثیرگذاری واکسن بر پیشگیری و کنترل بیماری هستند. تعدادی از کشورها نیز سیاست‌هایی برای استفاده از واکسن جهت جلوگیری از عفونت استفاده می‌کنند یا در حال توسعه آن هستند. برای نمونه، کارکنان آزمایشگاه در برخی از کشورها که ممکن است در معرض ابتلاء به بیماری قرار بگیرند، باید واکسن آبله را دریافت کنند تا شاید در آینده درمان قطعی آبله میمون کشف شود.

کد خبر 576950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.