۲۵هزار بیمار نیازمند در انتظار پیوند عضو/کلیه تنها عضو قابل اهدا از فرد زنده است

نایب‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان از انجام دو هزار و ۸۲۸ پیوند عضو طی سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: قبل از کرونا ۲۵هزار بیمار در لیست انتظار پیوند بودند که روزانه هفت تا ۱۰نفر آن‌ها فوت می‌کردند؛ در دوران کرونا این میزان به دلیل افت ۵۰درصدی اهدای عضو باید دو برابر شده باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «امید قبادی» درباره وضعیت اهدای عضو، اظهار کرد: شاخص اهدای عضو در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۱.۰۷ بوده است و ۹۲۵ اهدای عضو انجام شد؛ درحالی‌که شاخص اهدای عضو در سال ۱۳۹۸، ۱۴.۳ بود، اما در سال ۱۳۹۹ شاخص اهدا به ۷.۹ رسید.

وی از انجام دو هزار و ۸۲۸ پیوند عضو در سال گذشته در کشور خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر یک هزار و ۷۷۷ پیوند کلیه، ۸۵۴ پیوند کبد، ۱۰ پیوند ریه، ۱۴۱ پیوند قلب و ۴۶ پیوند لوزالمعده انجام شده است.

اُفت ۵۳ درصدی اهدای عضو در ایران بعد از کرونا

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان شاخص اهدای عضو را در سال ۱۳۹۸ با یک هزار و ۷۸ اهدای عضو، ۱۴.۳ درصد اعلام کرد و گفت: بر این اساس، ایران رتبه اول تمام کشورهای قاره آسیا را در این حوزه به دست آورد و با فاصله بسیار زیاد، رتبه دوم از آن فلسطین اشغالی شد؛ اما در سال ۱۳۹۹ با شیوع بحران کرونا، میزان اهدای عضو و پیوند اعضا در تمام کشورها بین ۱۵ تا ۷۰ درصد اُفت کرد و در ایران نیز ۵۳ درصد اُفت اهدای عضو و پیوند اعضا ثبت شد.

وی ابتلای برخی افراد مرگ مغزی به کووید را یکی از دلایل کاهش آمار پیوند دانست و خاطرنشان کرد: در کووید تا یک‌ونیم ماه بعد از منفی شدن آزمایشات اجازه اهدای عضو وجود ندارد، دوم اینکه بیمار پس از پیوند عضو، داروهای مهارکننده سیستم ایمنی مصرف می‌کند، در نتیجه احتمال ابتلای فرد به ویروس کرونا چندین برابر یک فرد معمولی می‌شود؛ به همین دلیل تمام کشورها تلاش می‌کردند که تا حد ممکن پیوند انجام ندهند؛ مگر اینکه موضوع مرگ و زندگی در میان باشد.

قبادی با اشاره به اینکه تمام پرسنل واحدهای اهدای عضو و پیوند اعضا مشغول کنترل و درمان بیماری کرونا بودند، تصریح کرد: با توجه به واکسینه شدن مردم، افزایش فرهنگ رعایت مسائل بهداشتی و تصویب دستورالعمل‌های ویژه برای اهدای عضو، پیوند و کرونا در وزارت بهداشت، توانستیم به صورت قابل توجهی این اُفت را جبران کنیم و شاخص اهدای عضو در سال ۱۴۰۰ را به ۱۱.۰۷ برسانیم؛ در یک ماه‌ونیم ابتدایی امسال ۱۴۰۱ نیز شاهد رشد آمار نسبت به سال قبل هستیم و امیدوارم بتوانیم تعداد بیشتری از بیماران نیازمند پیوند را درمان کنیم.

۲۵ هزار بیمار در لیست انتظار پیوند

قبادی، درباره وضعیت بیماران نیازمند پیوند عضوی که در لیست انتظار قرار دارند، گفت: قبل از کرونا ۲۵ هزار بیمار در لیست انتظار پیوند بودند که روزانه هفت تا ۱۰ نفر آنها فوت می‌کرد؛ یعنی هر دو تا سه ساعت یک نفر از این بیماران فوت می‌کردند. در دوران کرونا این میزان به دلیل افت ۵۰ درصدی اهدای عضو باید دو برابر شده باشد، اما آمار معتبری در این زمینه وجود ندارد.

وی از ثبت سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور خبر داد و تاکید کرد: حدود سه هزار نفر از این افراد قابلیت اهدای عضو دارند، اما هزار نفر نفر یعنی یک‌سوم‌شان به اهدای عضو می‌رسند که مهم‌ترین دلیل آن نداشتن رضایت است.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان آمار رضایت به اهدای عضو در سال ۱۳۸۴ را پنج درصد اعلام کرد و گفت: با کمک سازمان‌های فرهنگ‌ساز و رسانه‌ها، اکنون این عدد به ۷۰ درصد رسیده است، اما شاخص اهدای عضو مورد قبول در ایران با توجه به تصادفات ۳۰ است و به این بدان معناست که یک سوم شاخص محقق شده است.

صدور کارت اهدای عضو برای ۸ میلیون نفر

وی از صدور کارت اهدای عضو برای هشت میلیون نفر در کشور خبر داد و افزود: ۱۰ درصد جمعیت کشورمان کارت اهدای عضو دارند در حالی که در کشورهای پیشرو بالای ۶۰ درصد جمعیت کارت اهدای عضو دارند.

قبادی با بیان اینکه داشتن کارت اهدای عضو به منزله اهدای عضو فرد در صورت مرگ مغزی نیست، گفت: اگر فردی دچار مرگ مغزی شود و کارت اهدای عضو داشته باشد، اهدای عضو بدون رضایت والدین انجام نمی‌شود؛ اما کارت اهدای عضو به این دلیل مهم است که خانواده‌ها نمی‌دانند نظر عزیزشان درباره اهدای عضو چه بوده است و داشتن کارت اهدای عضو نظر آن فرد را نشان می‌دهد.

وی درباره روش‌های دریافت کارت اهدای عضو، گفت: دریافت کارت اهدای عضو چند روش دارد؛ اول اینکه افراد می‌توانند به سامانه ملی دریافت کارت اهدای عضو به آدرس www.ehdacenter.ir مراجعه و کارت خود را دریافت کنند. در روش دوم می‌توانند کد ملی‌شان را به شماره ۳۴۳۲ پیامک کنند و در مدت زمان بسیار کوتاه لینک کارت برایشان ارسال می‌شود که می‌توانند کارت‌شان را ببینند، به اشتراک بگذارند و … فقط باید شماره تلفن همراهی که از طریق آن پیامک می‌دهند، حتماً به نام خودشان باشد.

خرید و فروش "قلب" از فرد زنده ممکن نیست

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره ادعای خرید و فروش اعضایی مانند قلب از افراد، خاطرنشان کرد: در پیوند عضو یکی بحث پیوند عضو از افراد مرگ مغزی مطرح است و دیگری پیوند عضو از افراد زنده، در کشور ما اهدای عضو از افراد مرگ مغزی هم برای گیرنده و هم برای اهداکننده رایگان است؛ تنها کشور دنیا که پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی در آن رایگان است، ایران است و همه کشورها بخشی یا تمام هزینه را از گیرنده دریافت می‌کنند.

وی تنها عضوی را که یک فرد زنده می‌تواند به کسی اهدا کند، کلیه معرفی کرد و افزود: به جز کلیه، هر فرد زنده‌ای بخواهد هر عضو کامل خود را اهدا کند، فوت می‌کند، درباره کبد و ریه، والدین یا بستگان نزدیکی که از نظر گروه خونی و بافتی همخوانی داشته باشند، می‌توانند بخش کوچکی از کبد و ریه خود را به کودک اهدا کنند که در ایران فقط در زمینه کبد این اقدام انجام می‌شود.

ایران؛ دارای رتبه اول پیوند کبد در دنیا

قبادی، رتبه ایران در پیوند کبد در یک مرکز را برترین کشور دنیا دانست و گفت: در اهدای عضو رتبه یک آسیا را داریم و سالانه سه هزار پیوند کلیه در ایران انجام می‌شود. در کشور پیوند کلیه لاپاروسکوپیک انجام می‌شود، در کشور ما پیوند روده انجام می‌شود که بسیاری از کشورها اصلاً زیر بار انجام آن نمی‌روند. این افتخارات برای برخی خار چشم است و در این‌باره شانتاژ می‌کنند.

به گزارش ایمنا، برخی از بیماری‌ها و شرایط پزشکی باعث از کارافتادگی و نارسایی یک یا چند عضو حیاتی در بدن می‌شوند. در این شرایط پیوند اعضا می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب برای بیماران باشد. پیوند اعضا، یک عمل جراحی برای دادن یک عضو انسانی با عملکرد به شخصی است که اندام وی از کار افتاده یا عملکرد مناسبی ندارد. در بعضی موارد، یک فرد زنده می‌تواند تمام یا بخشی از یک عضو عملکردی خود را اهدا کند و در موارد دیگر، اهداکننده می‌تواند فردی باشد که به تازگی از دنیا رفته و یا دچار مرگ مغزی شده است. ۹ نوع پیوند عضو در بیشتر کشورها انجام می‌شود که پیوند کلیه، لوزالمعده، کبد، قلب، ریه و روده از رایج‌ترین آنهاست و پیوند روده به میزان کمتری رایج است.

کد خبر 576597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.