عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۳۰ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد تبلت ۶۰ دلاری Amazon Fire 7 با پورت USB-C معرفی شد، آخرین جزئیات از پروژه هدست واقعیت مجازی اپل و الزام شرکت‌های مخابراتی کانادا به جمع‌آوری تجهیزات هواوی و ZTE، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

گلکسی زد فلیپ چهار با تراشه اسنپ‌دراگون هشت نسل یک پلاس در وبسایت گیک‌بنچ رؤیت شد

با نزدیک شدن به زمان عرضه احتمالی گوشی‌های تاشو نسل آینده سامسونگ، اکنون جزئیات بیش‌تری پیرامون گلکسی زد فلیپ چهار در فضای اینترنت منتشر شده است. آخرین مورد به مدل تراشه و ظرفیت باتری به‌کارگیری شده در این اسمارت‌فون مربوط می‌شود؛ مشخصه‌هایی که در دو فهرست جدید مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

در نخستین مورد دستگاه Samsung SM-F721U که ظاهراً همان گلکسی زد فلیپ چهار است؛ با تراشه معرفی نشده اسنپ‌دراگون هشت نسل یک پلاس در پایگاه داده گیک‌بنچ رؤیت شده است. بر اساس اطلاعات مندرج در فهرست، تراشه مورد استفاده در این هندست از اسم رمز Taro استفاده نموده و دارای حداکثر سرعت فرکانس ۳.۱۹ گیگاهرتزی است. این فرکانس احتمالاً متعلق به هسته پردازشی بسیار قدرتمند ARM Cortex-X2 خواهد بود. همچنین سه هسته پردازشی دیگر نیز احتمالاً از نوع ARM Cortex-A710 بوده و با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتزی عمل خواهند کرد. نهایتاً چهار هسته پردازشی کم‌مصرف نیز باید فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی فعالیت می‌کنند.

دستگاه گلکسی زد فلیپ چهار رؤیت شده در فهرست گیک‌بنچ مجهز به هشت گیگابایت حافظه رم بوده و سیستم‌عامل اندروید ۱۲ را اجرا می‌کند. این هندست در تست‌های پردازش تک هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ به‌ترتیب امتیازات ۱۲۷۷ و ۳۶۴۲ را کسب کرده است.

آخرین جزئیات از پروژه هدست واقعیت مجازی اپل – انتظار تا ۲۰۲۳

گزارش‌های مربوط به برنامه‌ی اپل برای ساخت سخت‌افزار واقعیت مجازی اختصاصی خود به چندین سال قبل بازمی‌گردد. با این حال، آخرین اطلاعات حاکی از آن است که این شرکت به داشتن یک هدست واقعیت مجازی ویژه و کاربردی برای رقابت با محصولات Valve، HTC، Meta و Sony نزدیک شده است.

مدیران اپل به تازگی یک هدست با قابلیت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به هیئت مدیره خود نشان دادند. گزارش‌های سال گذشته حاکی از آن است که این غول کوپرتینویی مجبور شده رونمایی از دستگاه را به تعویق بیندازد، اما این ارائه نشان‌دهنده یک مرحله توسعه پیشرفته جدید است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که اپل بتواند این هدست واقعیت مجازی را اواخر امسال یا اوایل سال آینده معرفی کند و اواخر سال ۲۰۲۳ آن را عرضه کند.

گزارش‌های قبلی جزئیات بسیاری از واقعیت مجازی و جاه‌طلبی‌های اپل در ارائه یک سیستم مرکب از واقعیت مجازی و افزوده را ارائه کرده بودند. این بخش قرار است دسته‌ی جدیدی از محصولات سخت افزاری این شرکت در کنار آیفون، آی پد، اپل واچ، اپل تی وی و مک باشد. مانند سایر دستگاه‌های این شرکت، هدست‌های واقعیت مجازی Apple/AR دارای یک سیستم عامل سفارشی – realityOS – با فروشگاه اپلیکیشن مستقل خواهد بود. بر اساس همین گزارش‌ها کار بر روی سیستم عامل جدید نیز اخیراً افزایش یافته است.

وان پلاس Nord 2T رونمایی شد

Nord 2T که جانشین وان پلاس نورد دو محسوب می‌شود، در سه بخش مهم چیپست، دوربین سلفی و سرعت شارژ نسبت به گوشی قبلی پیشرفت کرده است.

وان پلاس از گوشی جدیدی با نام Nord 2T رونمایی کرد. عضو جدید سری نورد، اولین گوشی با چیپست جدید مدیاتک دیمنسیتی ۱۳۰۰ محسوب می‌شود و همچنین از نمایشگر ۹۰ هرتزی و شارژ سریع ۸۰ وات بهره می‌برد.

Nord 2T که جانشین وان پلاس نورد دو محسوب می‌شود، در سه بخش مهم چیپست، دوربین سلفی و سرعت شارژ نسبت به گوشی قبلی پیشرفت کرده است. Nord 2T اولین گوشی با چیپست دیمنسیتی ۱۳۰۰ مدیاتک است. این چیپ با لیتوگرافی شش نانومتری TSMC ساخته شده و از یک هسته Arm-Cortex A78 با فرکانس سه گیگاهرتز، سه هسته A78 اضافی با سرعت ۲.۶ گیگاهرتز و چهار هسته A55 کم مصرف با فرکانس دو گیگاهرتز بهره می‌برد. در بخش پردازشگر گرافیکی آن نیز از یک واحد Arm Mali-G77 MC9 استفاده شده.

قابلیت جدید و جالب واتس اپ در راه است

واتساپ به زودی به کاربران خود امکان ترک از گروه را بدون اطلاع از سایر کاربران می‌دهد.

واتساپ به زودی به کاربران خود امکان ترک از گروه را بدون اطلاع از سایر کاربران می‌دهد. این ویژگی برای کسانی که نمی‌خواهند کاربر دیگر متوجه خروج آن‌ها از گروه شود، مفید است. در حال حاضر، هنگامی که یک کاربر گروهی را در واتس اپ ترک می‌کند، واتساپ از طریق یک اعلان، خروج آن عضو را به سایر اعضای گروه اطلاع می‌دهد.

این قابلیت هم به علت اسپم شدن بین سایر پیام‌ها و هم به علت اطلاع سایر اعضا ممکن است برای برخی خوشایند نباشد. برخی کاربران واتساپ تمایل ندارند سایرین متوجه شوند که آن‌ها گروه را ترک کرده‌اند.

الزام شرکت‌های مخابراتی کانادا به جمع‌آوری تجهیزات هواوی و ZTE

کانادا شرکت‌های مخابراتی این کشور را ملزم کرد که تجهیزات 5G و 4G شرکت‌های چینی هواوی و ZTE را با هدف حفاظت از امنیت ملی، از شبکه‌هایشان جمع آوری کنند.

فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر صنعت کانادا اعلام کرد قصد داریم هواوی و ZTE را از شبکه‌های 5G خود حذف کنیم. فراهم کنندگان خدمات مخابراتی که تجهیزات ساخت این شرکت‌ها را نصب کرده‌اند، ملزم خواهند شد استفاده از آن‌ها را متوقف کرده و تحت برنامه‌ای که اعلام می‌شود، این تجهیزات را تعویض کنند.

وزیر صنعت کانادا افزود: شرکت‌ها ملزم خواهند شد تجهیزات 5G چینی خود را تا ژوئن سال ۲۰۲۴ تعویض کنند و هزینه این اقدام برای آن‌ها جبران نخواهد شد. شرکت‌هایی که تجهیزات 4G چینی استفاده می‌کنند، باید تا پایان سال ۲۰۲۷ این تجهیزات را حذف کنند.

گوشی هوشمندی که تمام رنگ‌ها را خاکستری نشان می‌دهد

شرکت چینی هایسنس گوشی جدیدی تولید کرده که رنگ‌ها را نشان نمی‌دهد.

هایسنس گوشی هوشمند جدید A9 خود را معرفی کرد که دارای صفحه نمایش ۶.۷ اینچی E Ink با تراکم پیکسلی 300 PPI است. این شرکت چینی توضیح داد که صفحه نمایش رنگ‌ها را نشان نمی‌دهد، بلکه تنها ۱۶ سایه خاکستری را نشان می‌دهد.

در داخل گوشی جدید، پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۶۶۲ با رم چهار یا شش گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به چشم می‌خورد. این گوشی دارای ضخامت ۷.۸ میلی‌متر، وزن ۱۸۳ گرم و ظرفیت باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است. دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین جلو ۵ مگاپیکسلی است.

تبلت ۶۰ دلاری Amazon Fire 7 با پورت USB-C معرفی شد

مدل جدید تبلت Fire 7 آمازون که ۶۰ دلار قیمت دارد از درگاه USB-C استفاده می‌کند و به‌لطف پردازنده چهار هسته‌ای ۳۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل است.

آمازون به‌تازگی مدل جدید تبلت‌های سری Fire 7 و Fire 7 Kids را رونمایی کرده است و می‌گوید این تبلت‌های جدید نسبت به مدل‌های قبل سرعت بیشتری دارند و بیشتر شارژدهی می‌کنند. براساس گزارش انگجت، تبلت Amazon Fire 7 به دو برابر رم بیشتر مجهز است و از پردازنده‌ای چهار هسته‌ای استفاده می‌کند که ۳۰ درصد سریع‌تر از پردازنده مدل نسل قبل است.

آمازون می‌گوید به‌لطف پردازنده چهار هسته‌ای جدید، تبلت Fire 7 عملکرد بهتری دارد و سریع‌تر در بین اپلیکیشن‌ها جابه‌جا می‌شود. Fire 7 در نسل جدید ۴۰ درصد عمر باتری بهتر دارد و در صورت وب‌گردی و پخش ویدئو می‌تواند تا حداکثر ۱۰ ساعت با یک بار شارژ دوام بیاورد.

گوشی‌های ویوو S15 و S15 پرو با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی امولد معرفی شدند

ویوو ماه گذشته گوشی ویوو S15e را به‌عنوان اولین مدل سری S15 معرفی کرد و حالا دو مدل جدید به نام‌های ویوو S15 و S15 پرو به آن اضافه کرده است. این دو گوشی مجهز به نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی AMOLED هستند.

این گوشی مجهز به تراشه دایمنسیتی ۸۱۰۰ با سیستم خنک‌کننده ویژه‌ای گیمینگ است که دمای تراشه را حداقل تا ۱.۲ درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد داد. یک تراشه اضافی به نام Gaming Graphics Core Pro نیز وجود دارد که به گرافیک Mali-G610 MC6 کمک می‌کند تا بازی‌ها را با نرخ فریم سازگار اجرا کند.

نمایشگر این گوشی یک پنل ۶.۵۶ اینچی AMOLED با رزولوشن ۲۳۷۶x۱۰۸۰ پیکسل و حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت است و از فناوری HDR10+ پشتیبانی می‌کند. نرخ نوسازی این نمایشگر ۱۲۰ هرتز است که برای گیمینگ بسیار مناسب است. نرخ نمونه‌برداری لمسی آن نیز ۳۰۰ هرتز است که تا ۱۰۰۰ هرتز قابل افزایش است.

کد خبر 576415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.