«موزه علیقلی آقا» رتبه دوم بخش پژوهش را کسب کرد

در پانزدهمین آئین داوری موزه برتر کشور که به همت شورای بین‌المللی موزه‌های ایران (ایکوم) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «موزه علیقلی آقا» در بخش پژوهش رتبه دوم و در بخش فعالیت‌های مجازی رتبه سوم را کسب کرد. انتشار و رونمایی از کتاب وقف‌نامه علیقلی آقا، تولید و انتشار پادکست‌های جهانواره و آداب مهرازی، تولید و انتشار نسخه فیزیکی آداب مهرازی و تهیه کتاب اشعار فارسی در کتیبه‌های اصفهانی در بخش پژوهش و فعالیت موزه در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری تور مجازی، تولید و انتشار پادکست‌های جهانواره و آداب مهرازی در نرم‌افزار شنوتو و کست باکس از جمله فعالیت‌های مجازی این موزه بوده است.

«موزه علیقلی آقا» به همراه مجموعه بناهای عمومی دیگر شامل مسجد، بازارچه، چهارسو و سرا از دوره صفوی به یادگار باقی مانده است. بانی این بناها علیقلی آقا از خواجگان حرم شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بوده است. دو کتیبه مورخ ۱۱۲۲ ق در مسجد علیقلی آقا و نقل مؤلف تاریخ اصفهان از ساخت حمام در سال ۱۱۱۲ و بالاخره تاریخ ۱۱۲۵ در انتهای وقف‌نامه حمام نشان می‌دهد که این بنا از آثار نیمه اول قرن دوازدهم هجری قمری است.

این موزه در سال ۱۳۷۹ به همت شهرداری منطقه یک حمام علیقلی آقا خریداری و از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان مرمت شده و اکنون به عنوان موزه در حال فعالیت است.

کد خبر 576332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.