دغدغه دولت نسبت‌به شیوع استعمال مواد دخانی در بین جوانان و زنان

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دولت نسبت‌به شیوع استعمال مواد دخانی به‌ویژه در بین جوانان و زنان دغدغه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «انسیه خزعلی» در دیدار با دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در کشور، ضرورت توجه به ظرفیت‌های قانونی موجود و مغفول‌مانده و تصویب قوانین جدید مبتنی بر آسیب‌های نوپدید استعمال مواد دخانی را وظیفه نظام قانون‌گذاری و اجرایی در حاکمیت دانست.

وی با اشاره به لزوم حضور نهادهای مردمی در همراهی با دولت در این زمینه، نسبت به هم‌افزایی بین ظرفیت‌های دولت و سازمان‌های مردم نهاد در این مسیر ابراز خرسندی کرد.

در این نشست که به همت واحد زنان جمعیت مبارزه با دخانیات تشکیل شد، «محمدرضا مسجدی» دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با معرفی فعالیت‌های داوطلبانه در این سازمان مردم‌نهاد در حیطه روشنگری و فرهنگ‌سازی در خصوص آسیب‌های مترتب بر استعمال دخانیات به ویژه با تاکید بر جوانان و استعمال مواد دخانی به ویژه قلیان و سیگار در بین زنان، خواستار توجه ویژه به برنامه‌ریزی‌های مقتضی و شکل‌گیری یک جریان ملی در امر آگاه‌سازی گروه‌های در معرض خطر و به طور خاص دانشجویان و دانش‌آموزان در این راستا شد.

وی آمادگی جمعیت مبارزه با دخانیات را جهت ارائه مشاوره‌های تخصصی به دستگاه‌های متولی امر اعلام کرد و خواستار بهره‌گیری معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده از ظرفیت‌های ستادی و نظارتی خود برای هم‌افزایی‌های بین‌بخشی شد.

مقرر شد که درخصوص گروه‌های هدف با اولویت خوابگاه‌های دانشجویی دختران و دانش‌آموزان، برنامه‌هایی با همکاری دستگاه‌های متولی ازجمله وزارت علوم و آموزش و پرورش تنظیم و اجرایی‌سازی شود.

به گزارش ایمنا، شمار قربانیان سیگار در ایران، سالیانه به ۵۰ هزار نفر می‌رسد که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ایران در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید. نتایج تحقیقات حکایت از آن دارد که اگر افراد در سن نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ۷۰ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ۲۰ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند، بین ۲۰ تا ۲۵ سال زودتر از افرادی که در زندگی سیگار نکشیدند، جان خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 576233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.