۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
احتمال وجود آب در مریخ تایید شد

مطالعه یک شهاب‌سنگ در مریخ با روش اشعه ایکس، نشان می‌دهد این شهاب‌سنگ درمعرض تماس با آب قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، تیمی از محققان با استفاده از توموگرافی نوترونی و اشعه ایکس یک شهاب‌سنگ از مریخ را بررسی کرده‌اند که نشان می‌دهد این شهاب‌سنگ در معرض تماس آب قرار گرفته است. دانشمندان احتمال وجود حیات در آن زمان و مکان خاص را بررسی می‌کنند. این فناوری احتمالاً توسط ناسا هنگام بررسی نمونه‌هایی از سیاره سرخ در سال ۲۰۳۰ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مریخ‌نورد Perseverance ناسا در فوریه ۲۰۲۱ روی مریخ فرود آمد و پس از جمع‌آوری نمونه‌های مختلف از این سیاره، آن‌ها را برای مأموریت آینده به زمین می‌فرستد؛ اما بازگرداندن این نمونه‌ها به زمین کار دشواری است که مستلزم پرتاب خودکار موشکی پر از نمونه‌ها از سطح مریخ به فضاپیمایی است که به دور مریخ می‌چرخد تا بتواند نمونه‌ها را بازگرداند، اما در این میان، موادی از مریخ درحال‌حاضر در زمین در حال بررسی است.

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی دانشگاه لوند با استفاده از تکنیک‌های اسکن پیشرفته، شهاب‌سنگی را با قدمت تقریبی ۱.۳ میلیارد سال بررسی کردند. محققان یافته‌های خود را در یک مقاله تحقیقاتی منتشر کرده‌اند که در مجله Science Advances منتشر شده است.

محققان برای این بررسی از روش توموگرافی نوترونی و اشعه ایکس استفاده کردند. توموگرافی اشعه ایکس معمولاً برای بررسی اجسام بدون آسیب رساندن به آن‌ها استفاده می‌شود و از توموگرافی نوترونی استفاده می‌شود؛ زیرا نوترون‌ها به هیدروژن حساس هستند. اگر شهاب‌سنگ حاوی هیدروژن باشد این امکان را فراهم می‌کند که آن را به صورت سه بعدی بررسی کنیم تا ببینیم هیدروژن در کجا قرار دارد. هیدروژن در این مورد تحت بررسی است؛ زیرا یکی از اجزای تشکیل دهنده آب است که پیش نیازی برای وجود حیات به شکلی است که ما می‌شناسیم.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد تنها بخش کوچکی از نمونه با آب واکنش نشان داده است که محققان را به این نتیجه رساند که احتمالاً یک سیستم هیدروترمال بزرگی وجود نداشته است که بر شهاب‌سنگ تأثیر بگذارد. به گفته آن‌ها توضیح محتمل‌تر این است که واکنش شهاب‌سنگ با آب زمانی اتفاق افتاد که تجمعات کوچکی از یخ زیرزمینی طی یک شهاب‌سنگ که حدود ۶۳۰ میلیون سال پیش اتفاق افتاد ذوب شد، اما این مسئله احتمال وجود حیات در زمان‌های دیگر و مکان‌های دیگر در مریخ را رد نمی‌کند.

منبع: برنا

کد خبر 576173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.