آموزش مرحله‌ای و قدم به قدم استعلام خلافی خودرو با بارکد (خرداد ۱۴۰۱)
استعلام خلافی خودرو با بارکد

یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید خلافی خودروی خود را استعلام بگیرید، از طریق بارکد کارت خودرو است.

این یک روش خیلی آسان و سریع است؛ اما چگونه باید استعلام خلافی خودرو با بارکد را انجام داد؟ ما این پرسشی است که در ادامه این مقاله پاسخ داده‌ایم. برای آشنایی با مراحل و نکات استعلام خلافی خودرو با بارکد، مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

بارکد کارت خودرو چیست؟

خطوط میله‌ای مشکی کنار هم که روی جعبه و کارت‌ها بارکد است. بارکد چیز جدیدی نیست و خیلی سال است که آن را می‌بینیم و استفاده می‌کنیم. در این چند سال، از اهمیت آن نه تنها کم نشده، بلکه شاهد افزایش استفاده آن از جمله روی کارت خودرو بوده‌ایم. پشت این میله‌های مشکی، اطلاعات بسیاری نهفته است که با استفاده از یک اسکنر بارکدخوان می‌توان آن‌ها را رمزگشایی کرد.

بارکد کارت خودرو یا بارکد پستی چیزی جدا از اصل خود ماهیت بارکد نیست. این بارکد که پشت کارت خودرو قرار دارد، حاوی تمامی اطلاعات خودرو است. در حقیقت با اسکن این بارکد به راحتی می‌توان به تمامی اطلاعات اصلی خودرو دست پیدا کرد. هرچند که خیلی کم پیش می‌آید تا از این بارکد استفاده کرد. مهم‌ترین کاربرد بارکد برای افراد، استعلام خلافی خودرو است.

کاربرد بارکد کارت خودرو چیست؟

همان‌طور که در بالا هم نوشتیم، یکی از روش‌های استعلام خلافی خودرو با بارکد است. در حقیقت این مهم‌ترین کاربرد بارکد کارت خودرو بوده که هر فردی به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. البته زیر بارکدها اعدادی نوشته شده‌اند که دارندگان خودرو از این اعداد برای استعلام استفاده می‌کنند. برای به دست آوردن اطلاعات خودرو از طریق این بارکدها باید از دستگاه‌های بارکدخوان استفاده کنید. پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر سازمان‌های مرتبط این امکان را دارند و در مواقع ضروری هم استفاده می‌شود.

بارکد کارت در کجا قرار دارد؟

بارکد کارت خودرو در پشت کارت (سمت راست یا چپ در کارت‌های جدید و قدیم) قرار دارد. این بارکدها و اعداد آن‌ها کاملاَ مشخص و قابل خوانا هستند. در واقع شما نیازی ندارید که از دستگاه مخصوصی برای خواندن بارکد کارت استفاده کنید.

تفاوت بارکد با VIN چیست؟

بسیاری از مالکان بارکد را با VIN اشتباه می‌گیرند. بارکد شامل ۸ یا ۹ عدد است. دقت داشته باشید که در ساختار بارکد فقط عدد وجود دارند؛ اما VIN شماره ۱۷ رقمی و شامل اعداد و حروف است. هر دو شماره‌های بارکد و وین منحصر به فرد هستند؛ اما وین علاوه بر روی کارت، در سند هم مشخص است. در حالی که بارکد فقط پشت کارت خودرو قرار دارد. از طریق سند یا هر روش دیگری نمی‌توان به سریال کارت دسترسی پیدا کرد.

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

  • برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو چندین روش وجود دارد که شما می‌توانید از هر یک استفاده کنید. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:
  • استعلام و پرداخت از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ (در مراجعه حضوری همراه داشتن بیمه شخص ثالث ضروری است.)

· استعلام خلافی خودرو با پیامک یا از موبایل و کد USSD

  • گرفتن خلافی و پرداخت از طریق سایت راهور
  • دریافت و پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های موبایل
  • پرداخت از طریق ATM

کدام روش استعلام خلافی بهتر است؟

شما می‌توانید از تمامی روش‌ها برای استعلام خلافی استفاده کنید. اینکه کدام یک را انتخاب کنید، بر اساس شرایط شما متفاوت است. در ادامه تا حدی این روش‌ها را با هم و در آخر با روش بارکد مقایسه کرده‌ایم.

مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ یکی از روش‌هایی است که اغلب مردم از آن استفاده می‌کنند. آن‌هایی است که اهل اینترنت و گوشی‌های هوشمند نیستند، این گزینه را انتخاب می‌کنند. فقط کافی است تا به نزدیک‌ترین دفتر پلیس +۱۰ محل سکونت یا کار خود مراجعه کنید. البته باید مبلغی را برای این کار پرداخت کنید. همچنین اینکه مدارک خودرو هم همراهتان باشد. اینکه چقدر در آنجا منتظر بمانید، بر اساس شلوغی متفاوت خواهد بود.

در روش پیامک، کد VIN کارت خودرو را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. این تنها شماره معتبر است. بعد از ارسال کد، پیامکی حاوی خلافی برای شما ارسال خواهد شد. شما می‌توانید از طریق مراحل نوشته شده در پیامک، مبلغ جریمه را پرداخت کنید.

اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خودرو، استعلام خلافی را بگیرید. البته مراقب باشید که از هر برنامه موبایلی استفاده نکنید. بسیاری از این برنامه دارای قابلیت پرداخت آنلاین هستند و به راحتی می‌توانند به حساب بانکی شما دسترسی داشته باشند. البته برنامه‌های معتبری هم وجود دارند. به هر حال، سعی کنید که این روش، اولویت شما در پرداخت نباشد.

برای کسب اطلاعات جامع در خصوص استعلام خلافی خودرو با بارکد به لینک زیر مراجعه نمائید:

https://bimeh.com/mag/driving-offense-inquiry-by-barcode/

چگونگی استعلام خلافی خودرو با بارکد

برای استعلام خلافی خودرو با بارکد اولین قدم این است که وارد سایت پلیس راهور شوید. بعد در وسط صفحه، روی گزینه استعلام تخلفات رانندگی کلیک کنید. آدرس این بخش https://service.rahvar120.ir/page/infractions-police است. به این نکته مهم دقت داشته باشید که این استعلام کاملاَ رایگان است و هیچ هزینه‌ای نیاز نیست که پرداخت کنید.

استعلام خلافی خودرو با بارکد در حال حاضر راحت‌ترین روش است که شما می‌توانید از گرفتن خلافی ماشین خود استفاده کنید. فقط باید قبل از آن در سامانه سخا ثبت نام کنید. اگر هم از قبل نام‌نویسی کرده باشید، کافی اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید تا میزان خلافی را مشاهده کنید.

آموزش مرحله‌ای و قدم به قدم استعلام خلافی خودرو با بارکد (خرداد ۱۴۰۱)

برای گرفتن خلافی با بارکد روی استعلام تخلف کلیک کنید.

بعد از کلیک روی این بخش، وارد سامانه سخا می‌شوید. اگر از قبل ثبت‌نام کرده باشید، فقط کافی است تا کد ملی و رمز عبور را وارد کنید. اگر ثبت‌نام نکرده باشید، باید در ابتدا عملیات ثبت‌نام را انجام دهید. بعد از وارد کردن کد ملی، می‌توانید شماره موبایل خود را مشاهده کنید. اگر شماره درست بود، دکمه «ادامه و تأیید» را بزنید؛ در غیر این صورت، شماره را باید ویرایش کنید.

آموزش مرحله‌ای و قدم به قدم استعلام خلافی خودرو با بارکد (خرداد ۱۴۰۱)

ایجاد حساب سخا برای استعلام تخلف ضروری است.

بعد از ورود به سامانه سخا، فقط کافی است در باکس مربوطه شماره عددی بارکد خودرو را وارد کنید. بعد از کلیک روی دکمه، می‌توانید ریزخلافی را مشاهده کنید.

آموزش مرحله‌ای و قدم به قدم استعلام خلافی خودرو با بارکد (خرداد ۱۴۰۱)

شماره سریال بارکد را برای دریافت خلافی در این بخش وارد کنید.

استعلام خلافی خودرو با بارکد یک روش سریعی است که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. فقط لازم است که از قبل در سایت سخا ثبت‌نام خود را تکمیل کرده باشید.

منبع: مجله بیمه دات کام ( https://bimeh.com/mag)

کد خبر 576072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.