هفت شاخص سنجش پویایی و نشاط سازمانی

شهردار اصفهان هفت شاخص سنجش پویایی و نشاط سازمانی را تشریح کرد و گفت: اگر نشاط و پویایی در یک سازمان جاری باشد، موفقیت روزافزون آن سازمان را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _دوشنبه بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه_ در «چهارمین نشست کمیته منابع انسانی کمیسیون معاونان برنامه‌ریزی کلان‌شهرها»، اظهار کرد: مهمترین سرمایه هر سازمانی، منابع انسانی آن است، بر این اساس این موضوع به شدت در کانون توجه رشته‌های مختلف دانشگاهی همچون مدیریت، روان‌شناسی صنعتی، مشاوره شغلی و سازمانی و… قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هرکجا نشاط و پویایی جریان داشته باشد، احتمال موفقیت در آن محیط بیشتر است، ادامه داد: این مهم در بدنه سازمان‌ها نیز تعریف می‌شود، اگر نشاط و پویایی در یک سازمان بیشتر جاری و ساری باشد، موفقیت روزافزون آن سازمان را شاهد خواهیم بود.

شهردار اصفهان با اشاره به شاخص‌های نشاط و پویایی سازمان‌ها، تصریح کرد: این شاخص‌ها علاوه بر اینکه در سازمان‌ها کاربرد دارد، در نهادهای خانواده نیز تأثیرگذار است که باید جدی گرفته شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شاخص نخست برای پویایی جمعی و نشاط سازمانی، میزان تعامل و ارتباط ارکان و افراد آن سازمان است، به‌عنوان مثال اگر در یک خانواده چند نفره ارتباط و تعامل بین خانواده کاهش یابد، صدای یک خطر جدی بلند می‌شود و پویایی خانواده رو به کاهش رفته و در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سطحی‌ترین ارتباط میان افراد تعامل کلامی است، گفت: این سوال باید مطرح باشد به طور مثال در شهرداری کارکنان و یا معاونان چه میزان برای حرف زدن و تعامل با یکدیگر وقت دارند و یا زیر مجموعه‌ها چه میزان انگیزه برای ارتباط با یکدیگر دارند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه شاخص دوم میزان انعکاس و بازخورد است، تصریح کرد: در ذات بازخورد، این موضوع نهفته است که در ارتباطات افراد برای هم مهم هستند و از این رو با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند به‌طور مثال شهردار اگر می‌بیند در یک هفته یکی از معاونانش تلاش بسیاری کرده است، باید بازخورد نشان دهد و تشکر کند، چنانچه شهرداری زحمات افراد زیرمجموعه خود را نبیند، سازمان دچار مشکل می‌شود، در این راستا اگر در یک سازمان انعکاس و بازخورد رو به کاهش رفت، این خطرآفرین است.

وی همدلی را شاخص سوم عنوان کرد و ادامه داد: همدلی یعنی هنرِ دیدن حل مسئله از نگاه دید طرف مقابل، در واقع تغییر زاویه باعث تفاوت نگاه‌ها به موضوعات می‌شود، به عنوان نمونه در شهرداری‌ها یک معاون برنامه‌ریزی باید برخی اوقات از دید یک معاون مالی شهرداری نیز به مسائل نگاه کند، این یعنی همدلی وجود دارد، اگر این همدلی نباشد، منجر به تلخی با یکدیگر می‌شود.

شهردار اصفهان اظهار کرد: میزان مسئولیت‌پذیری شاخص بعدی به شمار می‌رود، البته مسئولیت‌گریزی در حال تبدیل به یک عادت است و بیان جملاتی مانند "به من ربطی ندارد" از نشانه‌های آن است.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی دیگر شاخص سنجش پویایی سازمان است، گفت: اگر مشارکت پذیری در یک سازمان نباشد، آن سازمان رو به آسیب است، به عنوان مثال در یک خانواده اگر مهمان داشتیم، باید همه افراد خانواده به هم کمک کنند، در سازمان نیز به مراتب این شاخص باید بیشتر باشد.

قاسم‌زاده افزود: تعهد شاخص بعدی است، کسی که به سازمان خود متعهد است، اگر در غیاب سازمان، در جلسه‌ای علیه سازمان متبوعش حرفی زده شد، باید قدرت دفاع و انگیزه دفاع از این سازمان را داشته باشد.

وی تاکید کرد: وفاداری به سازمان، شاخص دیگری است که در مقابل آن خیانت قرار دارد، یعنی اینکه کسی علیه سازمانش به هر شکلی طرح دعوا و گلایه‌مندی کند به تعبیری کشتی خودش را سوراخ کرده است.

شهردار اصفهان گفت: کارمند و کارکنانی که با رفتار و کردار شأن علیه سازمان خود اقدام می‌کنند، دچار خیانت سازمانی شده‌اند.

وی با بیان اینکه با این هفت شاخص می‌توانیم نبض سازمان را گرفت و وضعیت سازمان را بررسی کرد، تصریح کرد: مدیران سازمان‌ها باید دائماً به‌دنبال ارتقا پویایی و نشاط سازمانی باشند، در این راستا پیشنهاد می‌شود؛ به‌طور مثال در کنار محیط اداری و رسمی، یک برنامه غیررسمی البته همراه با آموزش برای کارکنان خود برگزار کنیم تا تعامل و ارتباط بین کارکنان در این محیط افزایش یابد.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: باید آموخت که چه درس‌ها و اقداماتی باعث افزایش همدلی، مشارکت‌جویی و تعهد سازمانی می‌شود، امروزه مطالب مختلفی در رابطه با تعامل سازمانی و تعهد سازمانی با بهره‌وری و کارآمدی سازمانی وجود دارد که می‌تواند در موفقیت روز افزون هر سازمان از آنها بهره برد.

شهردار اصفهان خطاب به معاونان برنامه‌ریزی گفت: هر یک از شما مدیران در رابطه با مسائل شهر صاحب نظر هستید و نگاه امثال شما به شهر با دیگران متفاوت است، لذا بهترین هدیه مدیران کل کلانشهرهای کشور در این سفر کوتاه به جهان‌شهر اصفهان، این است که پیشنهاداتی را برای ارتقا کیفیت شهر و بهبود عملکرد مدیریت شهری اصفهان ارائه بدهند.

کد خبر 575623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.