برزیل؛ توسعه‌دهنده ایستگاه فضایی بین‌الملل

هم‌اکنون سازمان فضایی برزیل تجهیزاتی را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده می‌کند و طی قراردادی وظیفه ساخت بخشی از تجهیزات ایستگاه فضایی را برعهده گرفت؛ بر همین اساس می‌توان گفت، برزیل نیز نقشی مهم در ساخت‌وتوسعه ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان‌های فضایی همواره در شناخت جهان نقش بسیاری دارد و تقریباً هر کشوری برای توسعه صنعت فضایی خود، بودجه و سرمایه بسیاری اختصاص داده است. امروزه تقریباً تمام کشورها وارد صنعت فضایی شده‌اند و برای پیشرفت خود در این صنعت اقدامات بسیاری انجام می‌دهند. یکی از کشورهای مطرح و فعال در صنایع فضایی، برزیل است که از سال ۱۹۶۱ تاکنون فعالیت‌های بسیاری برای توسعه صنعت فضایی خود انجام داده است؛ این کشور با توجه به نوسانات اقتصادی که دارد نسبت به توسعه فعالیت‌های فضایی خود اقدامات بسیاری انجام داده است.

یکی از فعالیت‌های برزیل که نقش بسزایی در توسعه صنعت فضایی این کشور داشته، همکاری‌های بین‌المللی با سازمان‌های فضایی مطرح است؛ از این جهت صنعت فضایی برزیل می‌تواند الگویی برای سایر کشورها محسوب شود. برای بررسی و شناخت فعالیت‌های فضایی کشور برزیل با «عمران مرادی» پژوهشگر علوم فضایی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

فعالیت‌های فضایی برزیل از چه سالی آغاز شد؟

برنامه‌های فضایی برزیل از سال ۱۹۶۱ آغاز شد و اغلب پروژه‌های این کشور بر پایه سامانه‌های راکتی و کاوش‌های فضایی انجام می‌شد.

فعالیت‌های فضای برزیل در چه زمینه‌ای است؟

معمولاً هر کشوری که برای صنعت فضایی برنامه‌ریزی می‌کند، اکثر پروژه‌های خود را با برنامه‌های نظامی هم‌سو می‌سازد و می‌توان صنعت نظامی را بخش مهمی از برنامه‌های فضایی دانست؛ بنابراین برزیل نیز مانند سایر کشورها پروژه‌های فضایی خود را به شکلی برنامه‌ریزی می‌کرد که به توسعه صنعت نظامی کشور کمک کند و عمدتاً صنعت فضایی این کشور بر ماهواره‌های استراتژیک سنجش از دور متمرکز بود.

سازمان فضایی برزیل از چه سالی شروع به فعالیت کرد؟

برزیل پیرامون ساخت ماهواره‌های سنجش از دور بسیار فعالیت می‌کرد؛ بنابراین هنگامی که کشوری پیرامون ساخت و ارسال ماهواره این چنین فعالیت می‌کند، قطعاً تکنولوژی و دانش آن افزایش می‌یابد و می‌تواند کاوش‌های فضایی غیرنظامی نیز انجام دهد؛ بر همین اساس در سال ۱۹۹۴ برنامه‌های فضایی غیرنظامی خود را آغاز کرد و به‌طوررسمی سازمان فضایی برزیل تشکیل شد.

آیا سازمان فضایی برزیل از دسترس ارتش این کشور خارج شد؟

خیر؛ با شکل‌گیری سازمان فضایی برزیل همچنان کنترل برنامه و پروژه‌ها در دست نظام بود و همین عامل موجب ایجاد محدودیت‌های بین‌المللی برای این کشور شد. برزیل فعالیت‌های فضایی خود را از سال ۱۹۶۱ آغاز کرد و از ابتدا فشارهایی بین‌المللی به آن وارد شد که نتیجه آن روی آوردن این کشور به ایجاد سازمان فضایی برزیل و انجام پروژه‌های غیرنظامی شد.

برزیل در صنعت فضایی چه فعالیت‌هایی داشت؟

سه سال پس از آغاز فعالیت‌های برزیل در عرصه صنایع فضایی این کشور اقدام به ساخت و توسعه راکت‌های ماهواره‌بر کرد و مجموعه‌ای شامل چهار راکت تحت عنوان «سوندا» یک الی چهار را ساخت. در سال ۱۹۹۳ برزیل نخستین ماهواره خود را با نام SSD1 که به صورت کامل توسط این کشور توسعه یافته بود برای جمع‌آوری اطلاعات توسط مؤسسه ملی پژوهش‌های فضایی برزیل ارسال کرد که نسخه دوم آن در سال ۱۹۹۸ توسط راکت آمریکایی برای جمع‌آوری داده‌های محیطی طراحی شد.

پرتاب راکت‌های فضایی برزیل در چه مرکزی انجام می‌شود؟

برنامه‌های فضایی برزیل از مرکز پرتاب «آلکانترا» که یکی از مهم‌ترین مراکز پرتاب این کشور است، انجام می‌شود. این مرکز پرتاب به دلیل نزدیکی بسیار به خط استوا ویژگی بسیار خوبی دارد زیرا هنگامی که چرخش زمین را در نظر می‌گیریم هرچه بتوانیم موشک خود را در مرکزی نزدیک‌تر به خط استوا پرتاب کنیم به دلیل نیروی ناشی از چرخش زمین در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

آیا برزیل در توسعه ایستگاه فضایی بین‌المللی نقش دارد؟

بله؛ کشور برزیل در سال ۲۰۰۶ اولین فضانورد خود را با استفاده از فضاپیما TMI سایوز روسی از قزاقستان، به فضا اعزام کرد و به مدت ۹ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر شد. هم اکنون این سازمان فضایی تجهیزاتی را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده می‌کند و برزیل طی قراردادی وظیفه ساخت بخشی از تجهیزات ایستگاه فضایی را بر عهده گرفت برهمین اساس برزیل نیز نقش مهمی در ساخت و توسعه ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد.

برزیل با چه کشورهایی همکاری فضایی داشته است؟

یکی از همکاری‌های فضایی کشور برزیل ایجاد تشکیلات اقتصادی مشترک با سازمان فضایی اوکراین بود که متمرکز بر پرتاب ماهواره است و حدود ۱۶۰ میلیون دلار برای زیرساخت‌های سکوهای پرتابی این پروژه سرمایه‌گذاری شد. به نوعی اصلی‌ترین برنامه فضایی برزیل همکاری با اوکراین است.

به طور کلی برزیل را در عرصه صنعت فضایی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر به صنایع فضایی فعال برزیل و همکاری‌های بین‌المللی آن نگاه کنیم‌، متوجه می‌شویم که دولتمردان این کشور قصد دارند به یکی از قدرت‌های جهانی در عرصه فضایی تبدیل شوند و این هدف جزو برنامه‌ها و مأموریت‌های کلی سازمان فضایی برزیل محسوب می‌شود.

برزیل در طول سال‌های گذشته سعی کرده است قدرت و توانمندی ساخت تجهیزات پیشرفته فناوری فضایی را فرابگیرد و از این جهت می‌توان سازمان فضایی برزیل را الگویی موفق برای سایر کشورها معرفی کرد. سازمان فضایی این کشور در قالب برنامه‌های توسعه مشترک با بسیاری از کشورهای دنیا همکاری داشته است که موجب رشد فناوری و دانش برزیل شده است. برزیل با این استراتژی توانسته است صنعت فضایی خود را با توجه به شرایط بد و نوسانات اقتصادی بسیار توسعه دهد.

کد خبر 575595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.