۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
هیچ جایگزینی برای آب نیست

سفیر آب و هوای اتحادیه اروپا با بیان اینکه هیچ جایگزینی برای آب وجود ندارد، گفت: یکی از مشکلاتی که منجر به هدر رفت آب می‌شود، نشت آب از لوله‌های آبی است، حتی در شهری مثل پاریس ۳۰ درصد آب به دلیل نشت آب از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، الکساندر فرش امروز _دوشنبه بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه_ در «نشست بین‌المللی شهر پایدار اصفهان» اظهار کرد: حقیقت آن است که هیچ جایگزینی برای آب وجود ندارد، بر اساس تحقیقات صورت گرفته در نقاطی از جهان، شهرها و کشورهایی دچار تنش آبی هستند، اما برخی از نقاط بیشتر در معرض این مشکل هستند.

وی ادامه داد: این ارزش آب را به ما نشان می‌دهد که در این شهر در جایی شاهد سر سبزی با صفا ولی در فاصله نه چندان دور شاهد کویر هستیم.

سفیر آب و هوای اتحادیه اروپا تصریح کرد: باآنکه آب بسیار ارزشمند است، اما ما از آن به بدترین شکل استفاده می‌کنیم، یکی از مشکلاتی که منجر به هدر رفت آب می‌شود، نشت آب از لوله‌های آبی است، حتی در شهری مثل پاریس ۳۰ درصد آب به دلیل نشت آب از بین می‌رود.

فرش تاکید کرد: این مشکل جهانی است، اما راه حل‌های بهتری به جای استفاده از لوله‌های آهنی که زنگ می‌زنند در مکان‌هایی چون نیروگاه‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دومین سفرم به ایران، تحت تأثیر سیستم آبرسانی شهر یزد قرار گرفتم که ۲ هزار سال پیش ساخته شده و هنوز هم کار می‌کند، اما امروز زیر ساخت‌هایی را در زمینه آبرسانی می‌سازیم که بعد از ۳۰ سال فرسوده می‌شود.

سفیر آب و هوای اتحادیه اروپا ادامه داد: همیشه وقتی آب را انتقال می‌دهیم باید به نحوی با این موضوع رفتار کنیم که گویی داریم یک چیز بسیار ارزشمند را انتقال می‌دهیم بنابراین باید از بهترین مواد استفاده کنیم.

وی افزود: برای انتقال آب و ساخت لوله‌های آب با مواد مختلفی تحقیق کرده‌ایم، امروز برای ساخت لوله‌های آب از بتن، آهن، چدن و استیل استفاده می‌کنند که بتن دوام زیادی ندارند و فولاد و چدن هم خیلی گران است و زود خورده می‌شود، ولی ماده‌ای دیگر با نام )grpپلاستیک مسلح شده با پشم شیشه ) وجود دارد.

فِرش ادامه داد: ما پروژه‌های مختلفی را در ایران انجام دادیم که قدیمی ترین پروژه مربوط به سال ۱۹۷۵ است، پس ایران با این محصول آشنا است ولی ظاهراً خیلی متداول نیست.

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های زیر ساخت آبی مهمی در ایران در حال انجام است، مثل سیستم انتقال آب از خلیج فارس به یزد و.. خاطرنشان کرد: استفاده از grp در اجرای عملیات‌ها بسیار راحت است، چرا که می‌توان به میزان ۴۰ متر این لوله‌های grp را در داخل زمین قرار داد، بدون اینکه زمین را حفاری کنیم و لوله را قرار بدهیم.

وی تاکید کرد: اصفهان شهر بزرگ و تاریخی، مثل روم است و چون در روم نمی‌توانیم خیلی راحت سیستم آبی شهری را درست کنیم، ما راه حلی را اختراع کردیم که توانایی دارد در ۴۳ متر داخل زمین، لوله‌ای به قطر ۲ متر را کار بگذاریم.

کد خبر 575572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.