بورس بر مدار صعود

در بازار امروز شاهد بازگشایی نماد پارس پس از مجمع افزایش سرمایه با ۲۵ درصد مثبت بودیم و این نماد، به‌تنهایی هفت هزار واحد تاثیر مثبت را روی شاخص ثبت کرد. شاخص کل روند مثبت و شاخص هم‌وزن روند منفی را ثبت کرد که نشان از حرکت نمادهای شاخص‌ساز و افت نمادهای کوچک‌تر بازار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نگاه به بازار امروز، مشاهده می‌شود که نمادهای شاخص‌ساز بازار، تحرکات مثبتی را به ثبت رساندند؛ از بازگشایی پارس گرفته تا حرکت فولاد، فملی و شبریز؛ اما گروه خودرویی، غذایی، پالایش و برخی از سرمایه‌گذاری‌ها روند منفی داشت.

بیشترین نمادهای تأثیرگذار مثبت در بازار بورس امروز به ترتیب پارس، کگل، فولاد، کچاد، فملی، شبریز و فخوز بودند.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۲۲ هزار ۲۲۵ واحدی به سطح یک میلیون ۶۰۶ هزار ۲۵ واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد کاهش یک هزار ۴۱۱ واحدی در سطح ۴۴۷ هزار ۸۱۲ واحد قرار گرفت؛ شاخص کل بازار رشد ۱.۴۰ درصد و شاخص هم‎وزن افت ۰.۳۱ درصد را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۰۳

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۶۱

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۶۹ واحدی به سطح ۲۱ هزار ۶۸۹ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۳۲ درصد تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۰۳

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۶۱

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷۳ هزار ۷۹۱ و ۳۲ هزار ۵۸۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۲ میلیارد ۱۱ و پنج میلیارد ۱۳ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. فولاد

۳. پالایش

۴. شستا

۵. دارا یکم

بیشترین حجم معامله

۱. کمند

۲. شستا

۳. پارس

۴. خساپا

۵. خودرو

بیشترین افزایش قیمت

۱. کخاکح

۲. پارس

۳. کچاد

۴. کگل

۵. سخزر

بیشترین کاهش قیمت

۱. غبشهر

۲. اکالا

۳. غدام

۴. سغرب

۵. دجابر

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

بورس بر مدار صعود

حمایت: یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۶۵۰ هزار واحد و یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد

پیش‌بینی: بازار به خوبی توانست از سطح مقاومتی یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد عبور کند و لذا پیش بینی می‌شود که بتواند تا سطح یک میلیون ۶۵۰ هزار واحد حرکت کند.

مهم‌ترین‌های بازار

خبر خوش مدیرعامل بانک دی برای سهامداران

علیرضا قیطاسی، مدیرعامل بانک دی، از مذاکرات امید بخش با بانک‌مرکزی، سازمان بورس و فرابورس برای برگزاری مجمع سالانه و بازگشایی نماد این بانک خبر داد.

وی در حاشیه جلسه عصر روز دوشنبه رئیس کل و اعضای هیئت‌عامل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها با اعلام اینکه در زمینه برگزاری مجمع عمومی سالانه و بازگشایی نماد بورسی جلسات متعددی برگزار شده است، گفت: امید می‌رود با حمایت‌های رئیس کل بانک مرکزی، معاون نظارتی، سازمان بورس و اوراق بهادار و فرابورس به زودی شاهد اتفاقات خوبی برای سهامداران و اخذ مجوز برگزاری مجمع عمومی سالانه و بازگشایی نماد بورسی این بانک باشیم.

مدیرعامل هرمز خبر از معافیت احتمالی شرکت از پرداخت عوارض صادراتی داد

عطالله معروف‌خانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان، گفت: ازآنجاکه تختال‌های تولیدی فولاد هرمزگان جزو بهترین تختال‌های تولیدی در دنیا محسوب می‌شود، مشکلی برای فروش آن در داخل یا صادرات به خارج نداریم. امیدواریم با توجه به اشباع بودن بازار داخل، از عوارض صادراتی طبق قانون معاف باشیم.

وی افزود: شرکت فولاد هرمزگان در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس قرار گرفته و بر اساس قانون معاف از عوارض است. به همین منظور مکاتباتی با وزارت صمت انجام گرفته تا با رعایت قانون تجدید نظری برای مجموعه‌هایی که در مناطق ویژه اقتصادی قرار دارند انجام شود. از آنجا که فولاد هرمزگان یک شرکت صادرات محور است، امیدواریم دیگر از این مشکلات نداشته باشیم.

مدیر عامل فولاد خوزستان تصریح کرد: امسال نیز برنامه‌ریزی احتیاطی لازم انجام شده تا تمام تعمیرات اساسی مورد نیاز شرکت در زمان قطعی برق انجام شود تا کمترین زیان را در این زمان داشته باشیم. درحال‌حاضر ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را در برنامه داریم که زمین آن از منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس خریداری و تحویل گرفته شده است و به زودی ساخت آن آغاز می‌شود. موفق شدیم رکورد احیا در پایان سال ۱۴۰۰ و رکورد احیا به همراه رکورد فولادسازی را در پایان فروردین به ثبت برسانیم. امیدواریم بتوانیم در اردیبهشت نیز رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم.

فملی نیز از پرداخت عوارض صادرات بر روی صادرات معاف شد

پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صنعت‌، معدن و تجارت مبنی بر عوارض صادراتی روی صادرات، به استحضار می‌رساند صادرات محصولات مس کاتد این شرکت طبق بخشنامه اصلاحی شماره ۶۰/۵۳۸۳۶ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ از جدول مشمول حذف شده است.

مذاکره برای خرید الباقی سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا

هفته جاری مذاکراتی بین دولت و کنسرسیوم شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی به منظور خرید الباقی سهام دولت در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا صورت گرفته و اطلاعاتی نیز بین دو مجموعه مبادله شده که در دست بررسی است.

دولت در حال مذاکره با چند کنسرسیوم دیگر از سایر بخش‌ها نیز به منظور فروش سهم خود در این دو خودروساز است.

نگاهی به گزارش ۱۲ ماهه دلر

داروسازی اکسیر در عملکرد ۱۲ ماهه توانسته است به ازای هر سهم ۷۱۹ تومان محقق کند. سهم در سه فصل ابتدایی به ترتیب ۹۴، ۳۱۱ و ۱۹۱ تومان به ازای هر سهم محقق کرده بود و در فصل چهارم هم توانسته است در یک عملکرد خوب ۱۲۳ تومان به ازای هر سهم گزارش کند. این شرکت در سه فصل ابتدایی فروش‌های ۳۱۹، ۸۴۵ و ۶۱۷ میلیارد تومانی داشته است و فصل چهارم هم فروشی برابر ۳۳۵ میلیارد دارد. فروش سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰۴ درصد نسبت به سال مالی قبل از آن دارد.

در سال مالی ۹۹ حاشیه سود دلر برابر ۵۲ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ حاشیه سود به ۵۳ درصد رسیده است. در فصل چهارم هم حاشیه سود برابر ۴۳ درصد است. این شرکت دارویی در ۶ ماهه سود عملیاتی ۶۱۴ میلیارد تومانی را گزارش کرد که در شش ماهه دوم با کاهش ۳۱ درصد به ۴۲۱ میلیارد رسیده است. سود عملیاتی در سال مالی ۹۹ برابر ۴۹۶ میلیارد بوده است.

گزارش جهانی بوتادین

قیمت بوتادین CFR چین در روز جمعه ۴۰ دلار در هر تن افزایش یافت و به ۱,۳۴۰ دلار در هر تن رسید. قیمت بوتادین فوب کره در ۱۴۰۰ دلار در هر تن در ۱۳ می به دنبال عرضه‌های فشرده، بدون تغییر باقی ماند. هیچ معامله‌ای بر اساس FOB کره شنیده نشد. براساس FOB چین، شنیده شد که معامله‌ای با قیمت ۱۳۳۰ دلار در هر تن برای ماه ژوئن انجام شده است. قیمت بوتادین CFR شمال شرق آسیا در روز ۲۰ دلار در هر تن افزایش یافت و در ۱۳ می به ۱۴۲۰ دلار در هر تن رسید که منعکس کننده تقاضای قوی‌تر در ماه ژوئن در کره جنوبی و ژاپن است. در بازار هفتگی ارزیابی شده، قیمت بوتادین CFR تایوان ۴۰ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل افزایش یافت تا در ۱۳ می به ۱۳۴۰ دلار در هر تن ارزیابی شد که منعکس کننده بازارهای قوی‌تر چین / شمال شرق آسیا است. ایده خرید با قیمت ۱۲۰۰ دلار در هر تن سی اف آر تایوان نیز شنیده شد. قیمت بوتادین CFR آسیای جنوب شرقی نسبت به هفته قبل ۵۰ دلار در هر تن کاهش یافت تا در ۱۳ می به ۱۳۰۰ دلار در هر تن ارزیابی شد که منعکس کننده احساسات نزولی است.

گزارش جهانی زغال‌سنگ

قیمت‌های زغال‌سنگ متالورژیک آسیا اقیانوسیه PLV، تغییرات اندکی نسبت به هفته گذشته داشت؛ در حالی که قیمت‌های تحویل به چین به دلیل کاهش تقاضا و تمایل کم خریداران با کاهش بیشتری مواجه شدند. طبق داده‌های Platts قیمت plv در روز جمعه ۵۱۵.۲۵ دلار در هر تن فوب استرالیا ارزیابی شد، در حالی که CFR چین در روز جمعه ۵ دلار در هر تن کاهش یافت و به ۴۵۶ دلار در هر تن رسید. فعالیت تجاری برای FOB استرالیا متوقف شد و برخی از فعالان بازار منتظر مناقصه زغال‌سنگ کک شو در ۱۷ می‌بودند تا جهت قیمت مشخص شود. بر اساس اصول بازار، نشانه‌های ضعف ممکن است با کاهش قیمت فولاد در سطح جهانی ظاهر شده باشد که باعث فشار نزولی بر بازار زغال سنگ کک‌شو شده باشد؛ با این حال، بازار در حال حاضر می‌تواند نسبتاً احساساتی عمل کند و فعالان بازار سطوح قابل مبادله را بین ۵۰۰ دلار در هر تن تا ۵۲۰ دلار در هر تن فوب استرالیا قرار دادند. در بازار CFR چین، قیمت‌ها به دلیل تمایل خرید محدود به دلیل وخامت حاشیه فولاد و تضعیف بازار داخلی زغال سنگ کک شو، به روند نزولی ادامه دادند. خریداران دریایی باید هرگونه اصلاح احتمالی بیشتر قیمت و همچنین کاهش ارزش یوان را در نظر بگیرند. براساس داده‌های Platts، حاشیه سود منفی ۶۸.۲۴ دلار در هر تن برای HRC داخلی و منفی ۲۰.۹۲ دلار در هر تن برای میلگرد در ۱۳ می‌برآورد شد که حاشیه سود HRC کمترین میزان از سال ۲۰۱۵ است.

نقشه بازار

بورس بر مدار صعود

کد خبر 575520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.