بهزیستی برای تامین وسایل توانبخشی با کیفیت، دچار مشکل است

سرپرست امور توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بخش قابل توجه اعتبارات این سازمان، صرف تامین وسایل توانبخشی می‌شود، ‌گفت: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت هدف نیازمند، بهزیستی برای تامین به‌موقع وسایل توانبخشی با کیفیت، دچار مشکل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رامین رضایی اظهار کرد: هر روز به جمعیت هدف نیازمند اضافه می‌شود اما با وجود تلاش برای تأمین اعتبارات، مشکلات همچنان وجود دارد و افزایش اعتبارات متناسب با نیازهای بهزیستی نیست.

وی بیمه نبودن وسایل توانبخشی و همچنین افزایش قیمت تجهیزات مورد نیاز با توجه به تورم، ارزش ارز و ریال را باعث ایجاد مشکلات در تأمین این تجهیزات دانست و گفت: وجود مشکلات در زمینه تأمین تجهیزات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت را تأیید می‌کنیم همچنین تجهیزات توانبخشی بیمه نیستند.

سرپرست امور توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مشکلات در حوزه وسایل توانبخشی، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از اعتبارات صرف تأمین وسایل توانبخشی می‌شود و تلاش می‌کنیم با توجه به تولید داخلی تجهیزات، این وسایل تأمین شود.

رضایی، مراکز توانبخشی را مکلف به تهیه وسایل آموزشی مصرفی و برخی وسایل توانبخشی خاص دانست و افزود: تجهیزات توانبخشی معلولان در خانواده تأمین می‌شود و بهزیستی همه تلاش خود را می‌کند تا هیچ معلولی از کمبود تجهیزات توانبخشی، خانه‌نشین نشود، البته شاید استهلاک و کیفیت وسایل توانبخشی موجب نارضایتی معلولان شود، اما امکان ندارد آن‌ها را خانه‌نشین کند.

وی با بیان اینکه در ایران به‌روزترین خدمات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت استفاده می‌شود، تصریح کرد: ایران پیشگام ارائه خدمات توانبخشی در منطقه است و در این زمینه با کشورهای توسعه یافته اروپایی برابری می‌کند.

سرپرست امور توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی ارائه خدمات توانبخشی مطلوب درجه یک در مراکز را وابسته به موقعیت جغرافیایی مرکز اعلام کرد و گفت: هرچه مرکز در منطقه توسعه‌یافته‌تری قرار داشته باشد از نیروی انسانی بیشتری برای ارائه خدمات استفاده می‌کند، اما پروتکل‌های آموزشی در همه مراکز یکسان است و معمولاً در هر مرکز به طور میانگین ۵۰ نفر از خدمات توانبخشی بهره می‌گیرند.

به گزارش ایمنا، توانبخشی، مجموعه‌ای از خدمات و اقدامات در جهت درمان و بهبود وضع جسمانی، ذهنی، اجتماعی، عاطفی و خانوادگی افراد معلول است. امروزه، تأمین هرگونه امکانات کوچک و بزرگ، حق مشروع و منطقی معلولان به شمار می‌آید و نمی‌توان این گونه خدمات را امتیاز، تبعیض یا ترحم آنها نامید زیرا فرد معلول نیز عضوی از اعضای فعال اجتماع است که با دیگران رابطه‌ای پویا دارد، بنابراین باید فعالیت‌هایی با هدف پیشرفت و استقلال معلولان و درنهایت بازتوانی و جذب آنان در روند عادی زندگی و جامعه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 575507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.