کارگروهی برای چگونگی تامین منابع مالی تجهیزات مورد نیاز ریلی تشکیل می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز گذشته این کمیسیون گفت: کارگروهی برای بررسی چگونگی تامین منابع مالی تجهیزات مورد نیاز ریلی با در نظر گرفتن اولویت انتقال تکنولوژی به بخش تولید داخلی تشکیل خواهد شد.

علی خضریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در توضیح جلسه روز گذشته کمیسیون اصل ۹۰، اظهار کرد: کمیسیون اصل ۹۰ در جلسه‌ای با حضور وزیر صمت، مدیرعامل راه‌آهن، شرکت‌های فعال در حوزه تولید تجهیزات ریلی و کشنده و همچنین سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع بررسی نیازهای تولیدی کشور به ویژه تولید لوکوموتیو را در دستور کار قرار داد. این جلسه در راستای سیاست‌های کلان کشور و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم تشکیل شد که در آن بر اولویت بخش ریلی در توسعه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و همچنین در توسعه حمل‌ونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری تاکید شده است.

وی افزود: شرکت‌های تولیدی داخلی با تکیه بر توان خود و با وجود برخی از محدودیت‌ها و موانع توانسته‌اند بخشی از نیازهای کشور در حوزه کشنده را تامین کنند و دستاوردهای خوبی در سال‌های اخیر در این حوزه به دست آمده البته از برنامه‌های توسعه‌ای عقب هستیم و با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود کشنده هنوز نتوانسته‌ایم سهم مناسبی در حمل‌ونقل ریلی به ویژه در حوزه باری داشته باشیم.

خضریان ادامه داد: بنا به گزارش وزیر صنعت، با توجه به اهمیت موضوع، دفتر صنایع ریلی و دریایی در این وزارتخانه تشکیل شده است اما از آنجایی که صنایع سنگین نظیر لوکوموتیوسازی صنعتی وابسته به سفارش است، فاصله ثبت سفارش تا تأمین تجهیزات ممکن است توسعه حمل‌ونقل ریلی را به تأخیر بیندازد. البته که نباید این موضوع به معنای بی‌توجهی به تولید داخلی و غفلت از ظرفیت ایجاد شده در این سال‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در شرایط موجود به دلیل کمبود امکانات تنها یک سوم از ظرفیت باری قابل حمل در حوزه ریلی از مسیرهای راه‌آهن، ترانزیت می‌شود که لازم است این ظرفیت هرچه سریع‌تر به نقطه مطلوب برسد، همچنین سرعت حمل بار در شبکه ریلی با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: با اولویت دادن به تولید داخل و انتقال تکنولوژی باید هر چه سریع‌تر تجهیزات مورد نظر صنعت ریلی کشور نظیر لوکوموتیو تامین شود تا نیاز لحظه‌ای و فوری کشور برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفته شود و فرصت اقتصادی و مزیت تجاری خوب کشورمان در این بخش از بین نرود؛ لذا مقرر شد کارگروهی با مشارکت کمیسیون برای بررسی چگونگی تأمین منابع مالی تجهیزات مورد نیاز ریلی با در نظر گرفتن اولویت انتقال تکنولوژی به بخش تولید داخلی تشکیل شود.

وی در پایان گفت: همچنین قرار شد این کارگروه بررسی‌های لازم را جهت تجهیز سریع شبکه ریلی به لوکوموتیوهای آماده و وارد کردن آن به داخل کشور انجام دهد و از ظرفیت شرکت‌های تولیدی داخلی در این حوزه نیز بهره‌برداری شود.

کد خبر 575412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.