نهاد وکالت را سوار بر موج اقتصاد کردند/اهمیت صبر، رازداری و امید برای وکلا

رئیس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز با تاکید بر لزوم داشتن صبر، امید، رازداری و دانش برای وکلا، گفت: نهاد وکالت را سوار بر موج اقتصاد کردند؛ تردید نکنیم طرح‌ها و قوانینی همچون طرح تسهیل، دادگستری و نهادهای دیگر را درگیر حاشیه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «عیسی امینی» شامگاه _یکشنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه_ در چهل‌وششمین آئین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای استان اصفهان، اظهار کرد: کانون وکلایی که خود را به برندی تبدیل کرد، اعتبار و جایگاهی به دست آورد و به ملت گفت که من آزمون جدی برگزار می‌کنم؛ جوانان برای قبولی در این آزمون کانون، وقت بسیاری صرف مطالعه منابع آزمون کردند و تمام فشارها برای این است که یک وکیل دادگستری مجرب در جامعه پرورش دهند.

وی افزود: اگر قوانین حمایت از مصرف‌کننده، حمایت از مصرف‌کننده‌های خودرو، تجارت الکترونیک، پیش‌فروش ساختمان را بررسی کنیم، درخواهیم یافت جهت‌گیری قوانین حقوق خصوصی یا قوانین مدنی کشور به سمت اجتماعی شدن، توسعه نظم عمومی‌های اقتصادی است.

رئیس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: وکلا نماد بیرونی حق ملت هستند؛ آن‌ها قلم، بیان، استنباط و استدلال دارند. آزمون کانون وکلا، همواره مورد اعتبار است و در نهادهای بین‌المللی هم تنها کانون وکلای دادگستری را می‌شناسند که این امر نشانگر این جایگاه وکلا و کانون وکلای دادگستری است.

به دنبال استحاله نهاد وکالت هستند

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی افراد با نگاه به مسائل اقتصادی نهاد وکالت را سوار بر موج اقتصاد کردند و هدف آن‌ها در وهله نخست، استحاله نهاد وکالت است. این افراد به دنبال این هستند که نهاد وکالت را برای تفکر اشتباهِ عده‌ای، از درون استحاله کنند که این موارد ربطی به قاضی و وکیل هم ندارد.

امینی درباره مؤسسات غیرمجاز، اظهار کرد: این مؤسسات مافیایی تنها منافع خودشان را می‌خواهند و از این اقدامات برای به حواشی کشیدن و ایجاد مشکل برای کانون وکلا، استفاده می‌کنند. کانون وکلا در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در شورای عدالت با کمک قوه قضائیه، این مؤسسات را محکوم کرد؛ اما شاهد هستیم که این مؤسسات همچنان قدرت دارند.

وی گفت: این مؤسسات «طرح تسهیل» (طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار که بر این اساس، آزمون وکالت و آزمون سردفتری از امسال بدون تعیین ظرفیت برگزار خواهد شد) را آوردند ولی شاهد هستیم، نمایندگان حقوقی غیروکیل را به داخل دادگستری ورود می‌دهند؛ یعنی قبل از اینکه به وکلا صدمه بزنند، به دادگستری صدمه وارد می‌سازند و دادگستری را از درون خراب می‌کنند.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تصریح کرد: چه افرادی قرار است در قالب این طرح به دادگستری بروند؟ باید در پاسخ گفت همان مؤسسات غیرمجاز به داخل دادگستری ورود خواهند کرد، این مؤسسات به‌قدری بی‌صدا دارند در راستای منافع شخصی خود قدم برمی‌دارند که صدای پای آن را نه کانون وکلا و نه قوه قضائیه می‌شنود.

طرح تسهیل دادگستری و نهادهای دیگر را درگیر حاشیه خواهد کرد

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد بین من وکیل با مردم رابطه‌ای باشد، آن رابط رسانه است، رسانه در سال‌های اخیر رابطه‌اش را با وکلا ضعیف‌تر کرده است، همان اندازه که وکلا انفعال دارند، همان اندازه رسانه از وکلای کشور فاصله گرفته است. کانون وکلا یک نهاد مدنی است و نهاد سیاسی نیست.

امینی تأکید: تردید نکنیم طرح‌هایی همچون طرح تسهیل دادگستری و نهادهای دیگر را درگیر حاشیه خواهد کرد، اگر کانون وکلا امروز یک برند است، تردید نکنید علت اصلی آن دانش صرف وکالت است. کدام صنف است که از ۸۰ تا ۹۰ درصد حقوق‌دانان صنف خودش را در درون خود جمع کرده باشد، فقط این امر را در کانون وکلا شاهد هستیم. دانشی که وکلا در وکالت به آن نیاز دارند، فقط علم حقوق نیست. یک وکیل خوب به روان‌شناسی، ادبیات، علوم اجتماعی و سایر علوم نیازمند است. وکیل مجرب فردی نیست که زیاد سخن بگوید و بنویسید؛ بلکه فردی است که بتواند دادگاه محترم را اقناع کند، اقناع تنها با علم حقوق میسر نخواهد بود.

وی افزود: اگر قرار باشد اقناع را انجام دهیم، بدون دانش‌های جانبی در کنار رشته علم حقوق امکان‌پذیر نیست. وکیل نمی‌تواند بدون روان‌شناسی درست از مخاطب، رئیس دادگاه، وکیل طرف مقابل موفق شود. حقوق‌دانان و وکلای شهیر، افرادی بودند که دانش‌های مرتبط مانند ادبیات، تاریخ، جغرافی، علوم اجتماعی، فلسفه را در حد مطلوب فراگرفته بودند.

وکالت بدون صبر و رازداری معنا ندارد

این وکیل دادگستری با اشاره به اهمیت دارا بودن صبر برای وکلا، تأکید کرد: وکیل نمی‌تواند در وکالت عصبانی شود، نمی‌تواند دشمن انگاری کند به همین جهت وکالت با صبر است و بدون صبر معنا ندارد. «ناصر کاتوزیان» نماد بارز صبر برای یک وکیل است. وی سال ۱۳۷۱ برگشت و دوباره درخشید ولی قبل از آن ۱۰ سال خانه‌نشین بود و صبر او را نگهداشت.

وی گفت: اگر می‌خواهیم وکیلی باشیم که مردم به ما اعتماد کنند، نباید افشاکننده راز دیگران باشیم، از این رو گفته می‌شود وکالت بدون رازداری معنا ندارد. جهان امروز، جهان بسیار کوچکی است، هر آنچه زیر گوش می‌گوئید، تردید نکنید ظرف مدت سه روز یا یک هفته، اخبار به گوش مخاطب خواهد رسید؛ به‌ویژه در این زمانه که ارزش‌های اجتماعی پایین آمده است، اگر این ارزش‌ها پایین نیامده بود فرد افشای راز نمی‌کرد و همین موارد سرآغازی برای آغاز خصومت است.

امینی با بیان اینکه تیغ دادسرای نظامی بر بالای سر وکلا است، اظهار کرد: به جای ترس برای سود بیشتر در حوزه مادی و معنوی باید خوب کار کنیم. برخی اوقات با موکل‌هایی برخورد می‌کنندکه امید آنها بسیار کم است درحالی ‌که اکسیر وکالت امید است. وکلا بارها شاهد برد و باخت فراوانی بودند و بارها فکر می‌کردند در پرونده‌ای می‌بازند اما توانستند در پرونده برنده شوند و حق موکل را به او برگردانند.

کد خبر 575383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.