۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
امشب ماه در حضیض زمینی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه سه‌شنبه _بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه_ به نزدیک‌ترین نقطه در مدار گردش خود به دور زمین خواهد رسید.

«فاطمه فخرایی‌فرد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه سه‌شنبه _بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه_ به نزدیک‌ترین نقطه در مدار گردش خود به دور زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. در واقع ماه از فاصله ۳۶۰ هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد و در قطر زاویه‌ای ۱۵.۳۳ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود. فاصله ماه از زمین یکسان نیست؛ زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و مسیری بیضی شکل را در آسمان طی می‌کند.

وی افزود: فاصله ماه از زمین در چرخه ۲۹.۵ روزه‌اش ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در حضیض و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور متفاوت است به‌گونه‌ای که بین ۴.۲۹ و ۵.۳۳ دقیقه قوسی متغیر است و روشنایی آن نیز تغییر می‌کند. امشب کوژماه ۱۷ روزه در صورت فلکی مارافسای قرار دارد و ساعت ۲۰:۰۱ طلوع می‌کند و درصد روشنایی آن ۹۴ است.

ماه در اوج خورشیدی

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سه‌شنبه _بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه_ مدار ماهانه (ماه) به دور زمین آن را به دورترین نقطه خود از خورشید (نقطه‌ی اوج) با فاصله ۱.۰۱۳۵ واحد نجومی از خورشید منتقل می‌کند. این پدیده تقریباً همزمان با ماه کامل رخ می‌دهد و در این لحظه فاصله زمین و خورشید ۱.۰۱۱۳ واحد نجومی است. فاصله بین زمین و ماه ۰.۰۰۲۴ AU (۳۶۰ هزار کیلومتر) خواهد بود. زمان طلوع و غروب ماه به ترتیب ۲۰:۰۱ و ۰۶:۴۹ است؛ روشنایی آن نیز ۹۴ درصد است و در موقعیت صورت فلکی مارافسای قرار دارد.

کد خبر 575319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.