عقب‌نشینی گروه پالایشی، پیشتازی گروه غذایی

بورس امروز در نیمه ابتدایی شاهد افزایش سطح عرضه‌ها بود و در نیمه دوم کمی وضعیت تقاضا بهبود یافت اما در انتهای با یک روند منفی کار خود را پایان داد، گروه خودرویی امروز متعادل بوده اما گروه پالایشی به سمت اصلاح حرکت کردند، گروه غذایی نیز از پرچم‌داران روند صعودی امروز بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این روزهای بازار به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی هر روز شاهد افزایش تقاضا برای یکی از گروه‌های غذایی بازار هستیم، در بازار امروز نمادهای زمگسا، غمارگ، غاذر، غبشهر، غشهد، تلیسه، زشگزا، زقیام، زدشت و زفکا در گروه غذایی پیشتازی کردند.

در پایان بازار امروز، ارزش معاملات خرد رقمی بیش از ۸,۶۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند و پس از مدت‌ها رکورد ارزش معاملات شکسته شد.

بیشترین نمادهای تأثیرگذار منفی در بازار بورس امروز به ترتیب شپنا، فملی، فولاد، شتران، شبندر، نوری و شتران بودند.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با افت پنج هزار ۴۳۱ واحدی به سطح یک میلیون ۵۷۲ هزار ۹۷۹ واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد ۳۲۵ واحدی در سطح ۴۴۴ هزار ۹۷۲ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار افت ۰.۳۴ درصد و شاخص هم‎وزن رشد ۰.۰۷ درصد را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۸۹

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۸۱

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با افت ۸۷ واحدی به سطح ۲۱ هزار ۴۸۹ واحد رسید و نسبت به روز گذشته افت ۰.۴ درصد تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۳۹

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۲۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷۵ هزار ۳۴۸ و ۴۹ هزار ۹۹۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۲ میلیارد ۵۱۸ و پنج میلیارد ۲۶ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. خساپا

۲. سیمرغ

۳. خگستر

۴. کمند

۵. شپنا

بیشترین حجم معامله

۱. خساپا

۲. خگستر

۳. خودرو

۴. شستا

۵. خپارس

بیشترین افزایش قیمت

۱. سارومح

۲. دزهراوی

۳. غمارگ

۴. سخاشح

۵. غبشهر

بیشترین کاهش قیمت

۱. شبریزح

۲. ملت

۳. شوینده

۴. دکیمی

۵. فلامی

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

عقب‌نشینی گروه پالایشی، پیشتازی گروه غذایی

عقب‌نشینی گروه پالایشی، پیشتازی گروه غذاییحمایت: یک میلیون ۵۴۷ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۸۷ هزار واحد و یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد.

پیش بینی: بازار امروز در محدوده مقاومتی شاخص واکنش نشان داد در صورتی که فردا روند تغییر نکند احتمال اصلاح وجود دارد.

مهم ترین‌های بازار

عرضه اولیه نماد (ددانا) روز دوشنبه

۱. برای خرید عرضه اولیه (ددانا) در روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه از طریق سامانه‌های آنلاین درخواست خود را در زمان مشخص شده ثبت کنید.

ارسال سفارش خودکار انجام نمی‌شود.

۲. دوره ثبت سفارش از طریق پیام ناظر بازار در سامانه‌های آنلاین اعلام خواهد شد.

۳.ورود سفارش در دامنه قیمتی تعیین شده (کف ۲۳,۰۰۸ و سقف ۲۸,۱۲۱ ریال) ، امکانپذیر است.

۴. سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کد حقیقی و حقوقی حداکثر ۲۰۰ سهم و هر کد معاملاتی فقط می‌تواند یک سفارش ارسال کند.

۵. حداکثر نقدینگی لازم جهت شرکت در عرضه اولیه (ددانا)، ۵۶۵ هزار تومان است.

‌مهلت یک هفته‌ای سهامداران عدالت برای دریافت سود با تکمیل اطلاعات

علی مهدوی پارسا، معاون عملیات سمات در خصوص سود سهام عدالت گفت: بیش از ۱۵۰ هزار سهامدار از ابتدای امسال با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف کرده اند، سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این سهامداران تا پایان اردیبهشت ماه جاری به حسابشان واریز خواهد شد.

وی افزود: آن دسته از سهامداران عدالتی که ظرف یک هفته آینده (تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری) اطلاعات بانکی (شماره شبا معتبر) را در سامانه سجام تکمیل کنند نیز مشمول دریافت سود سهام عدالت در این مرحله می‌شوند. شرکت سپرده گذاری مرکزی هفته گذشته سود سهامداران حقوقی سهام عدالت را واریز کرد. سود این سبدها هنوز واریز نشده، اما سود این سبدها نیز در چند روز آینده به حسابشان پرداخت خواهد شد.

در مجمع بکهنوج در پاسخ به سوال سهامداران این چنین گذشت

۱۳ میلیون یورو به عنوان جریمه دیرکرد تسهیلات بانکی در صورت‌های مالی اعمال شده است و الزام به افشای این عدد در صورت‌های مالی وجود دارد. انتظار بخشودگی جریمه را دارم. براساس رأی دیوان عدالت اداری هم ۱۰۰ درصد جریمه باید بخشوده شود. نرخ ارز در این خصوص باید ۴۲۰۰ محاسبه شود.

در خصوص نرخ ارز محاسباتی در تسهیلات ارزی از بانک صنعت و معدن، خواستار برگزاری دادگاه تجدید نظر شده‌ایم. انتظار داریم که تا دو ماه آینده این دادگاه رأی خود را صادر کند. ۹۰۰ میلیارد تومان زیان از محل هزینه استهلاک دارایی‌ها و تأثیرات تسهیلات ارزی در صورت‌های مالی درج شده است. معدل نرخ فروش برق در کل شبکه ۱۸ تومان است.

مذاکرات و رفع اختلاف با مپنا در جریان است و از یک تیم داوری هم برای حل این مشکل کمک گرفته شده است. ۱۰۰ درصد ظرفیت زیر بار است، خریدار برق انحصاری است و به نظر نمی‌رسد تغییر در تفویض صادرات برق به شرکت‌ها انجام شود.

دجابر در ۱۲ ماهه به کمک درآمدهای غیرعملیاتی سود ۱۱۲ تومانی رسیده است

داروسازی جابرابن‌حیان در عملکرد ۱۲ ماهه توانسته است به ازای هر سهم ۱۱۲ تومان محقق کند. سهم در سه فصل ابتدایی به ترتیب هشت، ۱۳ و ۱۵ تومان به ازای هر سهم محقق کرده بود و در فصل چهارم هم توانسته است در یک عملکرد خوب و به کمک سود زیرمجموعه‌ها ۷۶ تومان به ازای هر سهم گزارش کند. این شرکت در سه فصل ابتدایی فروش‌های ۶۸، ۱۹۳ و ۱۴۵ میلیارد تومانی داشته است و فصل چهارم هم فروشی برابر ۱۰۳ میلیارد دارد. فروش سال ۱۴۰۰ رشد ۵۵ درصد نسبت به سال مالی قبل از آن دارد.

در سال مالی ۹۹ حاشیه سود دجابر برابر ۳۵ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ حاشیه سود به ۳۱ درصد رسیده است. در فصل چهارم هم حاشیه سود برابر ۲۷ درصد است. این تولید کننده دارو در شش ماهه سود عملیاتی ۶۷ میلیارد تومانی را گزارش کرد که در شش ماهه دوم با کاهش ۳۸ درصد به ۴۲ میلیارد رسیده است. سود عملیاتی در سال مالی ۹۹ برابر ۸۷ میلیارد بوده است.

فجر سال مالی را با سود ۳۳۴ تومانی به پایان رسانده است

فولاد امیرکبیرکاشان در عملکرد ۱۲ ماهه توانسته است به ازای هر سهم ۳۳۴ تومان محقق کند. سهم در سه فصل ابتدایی به ترتیب ۸۲، ۱۰۵ و ۷۶ تومان به ازای هر سهم محقق کرده بود و در فصل چهارم هم توانسته است در یک عملکرد نه چندان جذاب ۷۱ تومان به ازای هر سهم گزارش کند. این شرکت در سه فصل ابتدایی فروش‌های ۱,۱۶۸، ۱,۰۵۰ و ۱,۶۰۱ میلیارد تومانی داشته است و فصل چهارم هم فروشی برابر ۱,۴۳۷ میلیارد دارد. فروش سال ۱۴۰۰ رشد ۹۱ درصد نسبت به سال مالی قبل از آن دارد. در سال مالی ۹۹ حاشیه سود فجر برابر ۴۵ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ حاشیه سود به ۱۵ درصد رسیده است. در فصل چهارم هم حاشیه سود برابر هفت درصد است. این تولید کننده ورق‌های گالوانیزه در شش ماهه سود عملیاتی ۴۵۰ میلیارد تومانی را گزارش کرد که در شش ماهه دوم با کاهش ۲۴ درصد به ۳۴۲ میلیارد رسیده است. سود عملیاتی در سال مالی ۹۹ برابر ۱,۲۳۲ میلیارد بوده است.

بررسی روی در بازار جهانی

قیمت روی در فصل اول ۲۰۲۲ به دلیل افزایش قیمتهای انرژی در اروپا، حدود ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده و به بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر رسیده است. کارخانه‌های ذوب در اروپا حدود ۱۵ درصد تولید جهانی روی پالایش شده را در اختیار دارند. در چین ذخایر روی با توجه به ضعف در ساخت و ساز و تولیدخودرو در نتیجه محدودیت‌های قرنطینه‌ای، بالاتر از اروپا بوده است. مسائل لجستیکی ناشی از محدودیت‌های کرونایی و افزایش هزینه‌های بارگیری مانع از این شده است که چین بتواند ذخایر را روانه بازارهای جهانی کند. قیمت روی در هفته گذشته افت حدود ۲۵۰ دلاری داشته و به ۳,۵۴۰ دلار رسیده است. تحت تأثیر کاهش فعالیت‌های اقتصادی در چین قیمت روی در طول هفته‌های اخیر نزولی بوده و با افت حدود ۱۰۰۰ دلاری همراه بوده است.

طلا

بازار انس طلا بدترین عملکرد هفتگی در طول ۱۱ ماه گذشته را داشت و با ۴ درصد افت به محدوده ۱۸۰۰ دلار رسید. قیمت در طول ۴ هفته اخیر کاهشی بوده است. طلا بعد از کاهش به زیر ۱۸۳۰ دلار، از نظر تکنیکالی تحت فشار فروش قرار گرفت. فلزات باارزش همچنین قربانی ارزش دلار بالاتر در نتیجه چشم انداز سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو قرار گرفتند. شاخص دلار به محدوده ۱۰۵ واحد نزدیک شده است که بالاترین سطح در طول ۲۰ سال اخیر بوده است. هفته گذشته داده‌های تورمی بالاتر از انتظارات بازار منتشر شد که منجر به تقویت انتظارات برای افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو شده است. نرخ تورم سالانه اقتصاد آمریکا به ۸.۳ درصد رسید در حالی که انتظارات برای آن ۸.۱ درصد بود. افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه در طول هفته‌های اخیر نیز کاهش تقاضا برای طلا را به همراه داشته است. در هفته پیشرو قیمت طلا انتظار می‌رود در محدوده ۱۷۸۰ تا ۱۸۳۰ دلار نوسان کند.

نقشه بازارعقب‌نشینی گروه پالایشی، پیشتازی گروه غذایی

عقب‌نشینی گروه پالایشی، پیشتازی گروه غذایی

کد خبر 575259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.