تشدید شدت و اثرات خشکسالی با افزایش دما و مصرف بالای آب

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ضمن در ورود ایران به دوره ۳۰ ساله خشکسالی گفت: اگر روند افزایش دما و مصرف بالای آب همچنان وجود داشته باشد، شدت و اثرات خشکسالی تشدید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احد وظیفه درباره اینکه آیا ایران وارد دوره ۳۰ ساله خشکی شده است، اظهار کرد: این ادعا که وارد دوره ۳۰ ساله خشکسالی شده‌ایم، غلط است. خشکسالی یک دوره ۳۰ یا ۱۰ ساله ندارد و تقریباً از پنج دهه گذشته بارش‌ها به‌تدریج روند کاهشی یافته است.

وی افزود: بارش‌های تجمعی کشور همچنان روند کاهشی و منفی دارد و نسبت به ۵۰ سال گذشته تا به امروز شیب منفی را طی کرده است اما بارش‌ها هرسال نسبت به سال گذشته کاهش نمی‌یابند بلکه نوسان بارشی وجود دارد. به‌طور مثال سال ۱۳۷۱ میانگین بارش سالانه ۳۴۲ میلی‌متر و سال‌های قبل و بعد از آن کمتر بود؛ بنابراین میزان بارندگی نوسان دارد و ثابت نیست.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: به‌طور کلی نسبت به آمارها میانگین بارش کشور به طور متوسط ۵۰ سال گذشته ۲۷۰ میلی‌متر بوده است که میانگین بارندگی کشور ۲۳۰ میلی‌متر کاهش یافته و به عبارتی طی ۵۰ سال گذشته ۴۰ میلی‌متر متوسط بارندگی کشور کاهش داشته و این نشان‌دهنده کاهش بارندگی در کشور است.

طبیعت توانایی تأمین آب مورد نیاز انسان را ندارد

وی با بیان اینکه بارش‌ها دارای نوسان هستند، تصریح کرد: به طور مثال در سال گذشته بارش سالانه باران ۱۳۴ میلی‌متر بود و امسال ۱۵۶ میلی‌متر که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وظیفه با بیان اینکه برای میزان بارندگی‌ها عدد ثابتی وجود ندارد و برای خشکسالی نمی‌توان دوره مشخصی تعیین کرد، اضافه کرد: نمی‌توان گفت وارد دوره ۳۰ ساله خشکسالی شده‌ایم و بعد از آن تمام می‌شود. اگر روند افزایش دما و مصرف بالای آب همچنان وجود داشته باشد شدت و اثرات خشکسالی تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه طبیعت توانایی تأمین آب مورد نیاز انسان را ندارد، خاطرنشان کرد: امروزه علاوه بر خشکسالی، مصرف آب نیز مدنظر است. مصرف آب به اندازه‌ای است که اگر بارندگی‌ها به میزان نرمال هم بود همچنان کمبود آب وجود داشت.

گرمایش جهانی معضلی بزرگ

به گزارش ایمنا، ایران سال جاری یکی از خشک‌ترین پاییزهای خود را در ۵۰ سال گذشته تجربه کرده است و بیشتر نقاط کشور به خصوص مناطق واقع در فلات مرکزی ایران در سال‌های اخیر با تنش آبی روبه‌رو بوده است. براساس آمارهای مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، میانگین بارش‌های جوی در فصل پاییز امسال به ۴۰.۲ درصد رسید که ۳۴.۵ درصد کمتر از میانگین ۵۳ ساله است. زمانی که هوای کره زمین گرم می‌شود، حتی اگر بارندگی‌ها خوب باشد، به علت گرم شدن هوا، تبخیر بیشتر می‌شود و آب حاصل از بارندگی‌ها کمتر در زمین نفوذ می‌کند. گرمایش جهانی معضلی بسیار بزرگ است و باید به هر طریق با این پدیده مقابله شود.

کد خبر 575216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.