شهیدی که فاتح ارتفاعات مَدَن نام گرفت

بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه سالروز اجرای عملیات «شیخ‌ فضل‌الله نوری» است، این عملیات با شیوه غیرکلاسیک در شمال آبادان و با فرماندهی شهید « غلامرضا موذنی» انجام شد که با تسخیر «تپه‌های مَدَن» و وارد شدن ضربات مهلک به دشمن به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهید غلامرضا موذنی، اهل شهرستان خمینی‌شهر و از سرداران دفاع مقدس بود که اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۰ نقشه فتح «تپه‌های مَدَن» واقع در جبهه ذوالفقاریه آبادان را طراحی کرد و موفق شد برای انجام عملیات «شیخ فضل‌الله نوری» ارتش و سپاه و نیروهای مردمی را با یکدیگر متحد سازد.

این عملیات به دو کیلومتر پیش‌روی و تسخیر تپه‌های مَدَن در محور شهید موذنی در شمال آبادان که دشمن از آن برای دیده‌بانی بهره می‌برد، منجر شد. در این حمله سپاه و ارتش به میزان نیروی برابر، شرکت کردند و موفق به انهدام و غنیمت گرفتن ۱۵ دستگاه تانک، هلاکت و اسارت ۱۷۰ تن از قوای دشمن شدند.

عملیات‌های متعددی برای شکست حصر آبادان از تاریخ نهم مهرماه ۱۳۵۹ با عملیات کوی ذوالفقاری آغاز شد که تا پایان عملیات ثامن‌الائمه (ع) در ششم مهرماه ۱۳۶۰ که منجر به شکست محاصره آبادان شد، ادامه یافت. عملیات شیخ فضل‌الله نوری که در تاریخ بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۰ با هدف آزادسازی تپه‌های مَدَن صورت گرفت، یکی از این عملیات‌ها است. این عملیات که بیشتر با نام عملیات تپه‌های مَدَن شناخته می‌شود، با نام فاتح تپه‌ها، شهید رضا موذنی نیز نام برده شده است. این شهید در همین روز بر اثر اصابت گلوله تک‌تیرانداز دشمن به شهادت رسید. به گفته کارشناسان، عملیات مَدَن به فرماندهی شهید غلامرضا موذنی، نخستین عملیات منظم و موفق سپاه در جنگ تحمیلی بود.

کد خبر 575210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.