افزایش ورودی آب به سدهای کشور/کاهش ۱۰درصدی حجم سد زاینده‌رود

براساس آخرین آمار اعلام شده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا _بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه_ میزان کل ورودی سدهای کشور ۲۴.۳۹ میلیارد مترمکعب بوده و نسبت‌به سال گذشته یک درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس آخرین آمار اعلام شده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا _بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه_ میزان کل خروجی سدهای کشور ۱۶.۴۹ میلیارد مترمکعب بوده و نسبت‌به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته میزان کل خروجی سدهای کشور ۲۲.۱۰ میلیارد متر مکعب بوده است.

بر این اساس، میزان کل ورودی آب به سدهای کشور یک درصد افزایش داشته و ۲۴.۳۹ میلیارد متر مکعب در بازه زمانی ابتدای سال جاری تا کنون است.

همچنین حجم فعلی آب موجود در مخازن ۲۷.۱۲ میلیارد متر مکعب است که در سال گذشته ۲۹.۴۲ میلیارد مترمکعب بوده و کاهش هشت درصدی را ثبت کرده است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب بوده، اکنون درصد پرشدگی سدها به ۵۴ درصد رسیده است.

افزایش ورودی آب به سدهای کشور/کاهش ۱۰ درصدی حجم سد زاینده‌رود

براساس این گزارش، موجودی مخزن ۱۴ سد در کشور کاهش داشته که از این بین می‌توان به کاهش ۲۶ درصدی حجم سد ۱۵ خرداد در حوضه قمرود، کاهش ۵۰ درصدی حجم سد چاه نیمه ۴ و ۳ در استان سیستان‌وبلوچستان و کاهش ۲۷ درصدی حجم مجموع سدهای پنج‌گانه تهران اشاره کرد.

گفتنی است حجم آب سد استقلال، ۹۸ درصد و شمیل و نیان در استان هرمزگان بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

حجم آب سدهای خراسان‌رضوی کاهش ۳۱ درصدی و خراسان‌شمالی کاهش ۱۷ درصدی دارد. همچنین در حوضه قمرود سد گلپایگان کوچری شاهد کاهش ۱۹ درصدی سد مخازن و در استان سیستان‌وبلوچستان در سد چاه نیمه یک و دو و چاه نیمه چهار به ترتیب با کاهش ۵۸ و ۵۰ درصدی حجم مخازن مواجه هستیم. علاوه بر این در سد سفیدرود گیلان نیز وضعیت مخزن نشان دهنده کاهش ۱۵ درصدی است.

در استان مرکزی نیز سد کمال صالح ۲۱ درصد کاهش و در استان فارس سد سلمان فارسی ۱۲ درصد و در استان بوشهر سد رئیسعلی دلواری ۱۱ درصد کاهش حجم مخزن را تجربه می‌کند. در مجموع ۱۳ سدحوضه دریاچه ارومیه ۱۲ درصد، سد یامچی در استان اردبیل ۴۰ درصد و سد درودزن در استان فارس ۲۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش مخزن داشته است.

همچنین حجم آب پشت سد زاینده‌رود اکنون به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده که برابر ۳۱ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش را ثبت کرده است.

افزایش ورودی آب به سدهای کشور/کاهش ۱۰ درصدی حجم سد زاینده‌رود

کد خبر 575144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.