پایان‌یافتن طرح تفصیلی شهر بم تا یک‌سال آینده

مدیر پروژه طرح تفصیلی شهر بم گفت: طرح تفصیلی شهر بم از بهمن ۹۹ تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است که در صورت تامین اعتبار و مشارکت همه‌جانبه نهادها ظرف مدت یک‌ سال آینده پایان می‌یابد.

به گزارش ایمنا، کوروش افضلی در حاشیه جلسه بررسی طرح تفصیلی بم، اظهار کرد: طرح تفصیلی با رویکرد آکادمی و علمی تهیه می‌شود و اگر بخواهیم چشم‌انداز توسعه شهر بم براساس یک شهرسازی علمی و پایدار حرکت کند چاره‌ای نداریم جز اینکه استفاده از آب و خاک آن به صورت پایدار دربیاید زیرا شهر بم با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد و یک شهر جهانی با رویکرد توسعه و عمران است، باید طرح آن به صورت جهانی تهیه شود.

وی افزود: نمی‌توان گفت چون شهر بم تاریخی است باید به صورت سنتی باقی بماند بلکه باید در طرح تفصیلی بم استفاده از فناوری نو در تمام حوزه‌ها دیده شود.

مدیر پروژه طرح تفصیلی شهر بم تصریح کرد: در طرح جامع سیاست‌های کلی شهر و چارچوب آن برای توسعه شهر مشخص می‌شود، اما در طرح تفصیلی چارچوب‌ها و پیشنهادات طرح جامع اجرایی و مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شهر بم متعلق به ایران و استان کرمان نیست و متعلق به دنیا است که در این طرح باید تمام موارد را به کار بگیریم، ادامه داد: در طرح تفصیلی برای هر قطعه زمین و محور پیشنهادهایی ارائه می‌شود تا ظرف مدت ۱۰ سال آینده اجرا شود.

افضلی با اشاره به تفاوت طرح جامع و طرح تفصیلی، اظهار کرد: در طرح تفصیلی مسائل شهر بم به صورت ویژه و جداگانه حل می‌شود به طور مثال در بحث باغات شهر بم، در طرح جامع به مشکلات باغ‌ها و ساخت‌وساز در آنها و همچنین احیای باغ‌ها اشاره نشده است، اما در طرح تفصیلی به دنبال این هستیم تا به کمک تمام ذی‌نفعان و مالکان بم مشکلات موجود در این را مسائل حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ساخت‌وسازهای غیر مجاز در سمت شرق بم نیز به عنوان معضلی شناخته شده که اگر راه حل موضعی برای آن داده نشود مشکلات بیشتری را برای بم فراهم می‌کند.

مدیر پروژه طرح تفصیلی شهر بم با اشاره به مشکلات و معضلات دیگر سطح شهر تاکید کرد: در ضوابط معماری و شهرسازی سیما و منظر فرهنگی بم دچار آشفتگی بصری شده است، همچنین در بحث زمین برای مسکن نیز این شهر جایی برای توسعه ندارد و با توجه به اینکه از باغات هم نمی‌تواند برای ساخت مسکن استفاده کرد برای حل این مشکل نیز راه حل‌هایی در طرح تفصیلی در نظر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: رویکرد ما در بحث شهرسازی، رویکردی مشارکتی است بنابراین تمام مردم بم، متخصصان و نهادهای دولتی با استفاده از ضوابط حقوقی در این طرح مشارکت دارند.

افضلی درباره توسعه محلات شهر بم در طرح تفصیلی گفت: برای توسعه محله‌ها از مشارکت مردم استفاده کرده ایم زیرا شهر توسط مردم ساخته می‌شود به همین منظور با کمک فرمانداری، شورای مشارکت سرمایه گذاری شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی، هیئت امنا و ائمه جمعه مساجد برای هر محله شورایی به صورت حضوری، میدانی و گروه مجازی تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این شوراها مشکلات محله‌ها شناسایی و پیشنهادات ارائه داده می‌شود و در نهایت طرح پیشنهادی محله که توسط مردم ارائه شده تحلیل و بررسی می‌شود تا مشکلات قانونی نداشته باشد.

مدیر پروژه طرح تفصیلی شهر بم خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی شهر بم در بهمن ۹۹ با اعتبار دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آغاز به کار کرده است و بدون پرداخت هیچ اعتباری تاکنون این طرح بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است که در صورت تأمین اعتبار و مشارکت همه جانبه نهادها ظرف مدت یکسال آینده پایان می‌یابد.

منبع: ایسنا

کد خبر 575086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.