توقف گروه خودرویی در بورس

بازار امروز در ابتدا شاهد افزایش سطح عرضه‌ها بود و سپس مجدد تقاضا بهبود یافت، گروه خودرویی پرچم‌داران ترمز بازار بودند و دلیل آن نیز خبر واردات خودرو بود، بازار امروز ۱۳ هزار واحد رشد کرد، گروه سرمایه گذاری‌ها، قندی، دارویی، پالایشی، لبنی و کانی‌های فلزی از پر تقاضاترین گروه‌های بازار بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ابتدای بازار صف سنگین شبریز عرضه شد و در محدوده تعادلی معامله می‌شد اما مجدد با افزایش تقاضا روبرو شد و به صف خرید نشست، گروه‌های خودرویی پر عرضه‌ترین نمادهای بازار امروز بودند و وضعیت مطلوبی را سپری نکردند، با اینکه احتمال تداوم عرضه‌ها وجود دارد برای این گروه پیش بینی می‌شود که فردا کمی متعادل‌تر عمل کنند، اما گروه‌های غذایی و قندی به واسطه افزایش نرخ‌های این چند مدت اخیر همچنان پر تقاضا بودند و صفوف خرید آنها حفظ شد، از صندوق‌های دولتی نیز پالایش روند مثبت و دارا روند منفی در پیش گرفت.

بیشترین نمادهای تأثیرگذار مثبت در بازار بورس امروز به ترتیب تاپیکو، وغدیر، شبندر، پارسان، شبریز، اخابر و فارس بودند.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد ۱۳ هزار ۵۷۸ واحدی به سطح یک میلیون ۵۷۸ هزار ۴۱۱ واحد رسید، شاخص کل هم وزن با رشد شش هزار ۲۳۸ واحدی در سطح ۴۴۴ هزار ۴۶۷ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار رشد ۰.۸۹ درصد و شاخص هم‎وزن رشد ۱.۴۲ درصد را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۵۲

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۱۹

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۸۱ واحدی به سطح ۲۱ هزار ۵۷۶ واحد رسید و نسبت به روز گذشته رشد ۰.۸۵ درصد تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۸۶

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۸۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۸۲ هزار ۳۳۱ و ۵۰ هزار ۷۲۷ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۳ میلیارد ۱۶۷ و چهار میلیارد ۲۸۱ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. خودرو

۳. پارند

۴. پالایش

۵. افران

بیشترین حجم معامله

۱. خودرو

۲. شستا

۳. خساپا

۴. ملت

۵. خبمهن

بیشترین افزایش قیمت

۱. سارومح

۲. شبریزح

۳. دتماد

۴. سیمرغ

۵. غپینو

بیشترین کاهش قیمت

۱. وساپا

۲. ورنا

۳. تملتح

۴. ما

۵. خبهمن

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

توقف گروه خودرویی در بورس

توقف گروه خودرویی در بورسحمایت: یک میلیون ۵۴۷ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۸۷ هزار واحد و یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد.

پیش بینی: حرکت تا محدوده مقاومتی یک میلیون ۵۸۷ هزار واحد.

مهم ترین‌های بازار

مهدی صبائی، رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار کرد: باید ۵۱۰ میلیون دلار به بورس واریز شود. صندوق توسعه ملی مقرر است معادل ریالی ۵۱۰ میلیون دلار را به حساب صندوق تثبیت واریز کند. تاکنون ۳,۹۸۴ میلیارد تومان معادل حدود ۱۶۸ میلیون دلار به حساب صندوق تثبیت واریز شده است. درواقع صندوق تثبیت ریال دریافت کرد اما تسعیر و تبدیل آن بر اساس نرخ ETS روز واریز یا همان سامانه معاملات الکترونیک بانک مرکزی بود. مابقی نیز در قالب واریزهای مرحله‌ای ماهانه تا سقف ۶۵۰ میلیارد تومان هرماه پرداخت خواهد شد تا سقف معادل ریالی ۵۱۰ میلیون دلار تکمیل شود.

وی افزود: مابقی بر اساس نرخ روز حدود ۸,۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است و به عبارت دیگر اگر نرخ ETS تغییر نکند، ۸,۵۰۰ میلیارد تومان دیگر باید به صندوق تثبیت واریز شود. واریز ماهانه در فروردین و اردیبهشت هم انجام می‌شود؛ بنابراین صندوق تثبیت به نقدینگی جدید مجهز شد و این روند به صورت ماهیانه ادامه دارد. از آنجایی که صندوق توسعه ملی سرمایه گذار است، ماهیت قراردادی که با امضای صندوق تثبیت بازار سرمایه رسیده، محرمانه است.

نگاهی به گزارش فجر

فجر سال مالی را با سود ۳۳۴ تومانی به پایان رسانده است.

فولاد امیرکبیرکاشان در عملکرد ۱۲ ماهه توانسته است به ازای هر سهم ۳۳۴ تومان محقق کند. سهم در سه فصل ابتدایی به ترتیب ۸۲، ۱۰۵ و ۷۶ تومان به ازای هر سهم محقق کرده بود و در فصل چهارم هم توانسته است در یک عملکرد ضعیف ۷۱ تومان به ازای هر سهم گزارش کند. این شرکت در سه فصل ابتدایی فروش‌های ۱,۱۶۸، ۱,۰۵۰ و ۱,۶۰۱ میلیارد تومانی داشته است و فصل چهارم هم فروشی برابر ۱,۴۳۷ میلیارد دارد. فروش سال ۱۴۰۰ رشد ۹۱ درصد نسبت به سال مالی قبل از آن دارد. در سال مالی ۹۹ حاشیه سود فجر برابر ۴۵ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ حاشیه سود به ۱۵ درصد رسیده است. در فصل چهارم هم حاشیه سود برابر هفت درصد است. این تولید کننده ورق‌های گالوانیزه در شش ماهه سود عملیاتی ۴۵۰ میلیارد تومانی را گزارش کرد که در شش ماهه دوم با کاهش ۲۴ درصد به ۳۴۲ میلیارد رسیده است. سود عملیاتی در سال مالی ۹۹ برابر ۱,۲۳۲ میلیارد بوده است.

نگاهی به گزارش غگلستا

رشد ۷۴ درصدی سود غگلستا در سال ۱۴۰۰

شیر پاستوریزه پگاه گلستان در عملکرد ۱۲ ماهه توانسته است به ازای هر سهم ۶۹ تومان محقق کند. سهم در سه فصل ابتدایی به ترتیب هشت، ۲۶ و ۱۷ تومان به ازای هر سهم محقق کرده بود و در فصل چهارم هم توانسته است در یک عملکرد مشابه فصل گذشته ۱۷ تومان به ازای هر سهم گزارش کند. این شرکت در سه فصل ابتدایی فروش‌های ۱۳۵، ۱۶۶ و ۱۶۸ میلیارد تومانی داشته است و فصل چهارم هم فروشی برابر ۱۴۷ میلیارد دارد. فروش سال ۱۴۰۰ رشد ۵۴ درصد نسبت به سال مالی قبل از آن دارد. در سال مالی ۹۹ حاشیه سود غگلستا برابر ۱۵ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ حاشیه سود به ۱۷ درصد رسیده است. در فصل چهارم هم حاشیه سود برابر ۲۱ درصد است. این شرکت لبنیاتی در شش ماهه سود عملیاتی ۲۷ میلیارد تومانی را گزارش کرد که در شش ماهه دوم با رشد دو درصد به ۲۸ میلیارد رسیده است. سود عملیاتی در سال مالی ۹۹ برابر ۳۱ میلیارد بوده است.

نفت

توقف گروه خودرویی در بورس

بازار نفت هفته گذشته را نزولی آغاز کرد اما در معاملات سه روز پایانی تمامی افت خود را جبران کرد و به ۱۱۱ دلار برگشت. قیمت نفت بعد از جنگ روسیه و اوکراین تا محدوده ۱۴۰ دلار افزایش پیدا کرد اما افزایش سرعت آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی و افزایش آمار مبتلایان به کرونا در چین و اعمال محدودیت‌های کرونایی باعث شد سمت و عرضه و تقاضا تعدیل شده و قیمت نفت با اصلاح قیمتی قابل توجه همراه شود. با توجه به تصمیم اروپا مبنی بر تحریم نفت خام روسیه، نزدیک شدن به قراردادهای نفتی بلندمدت با روسیه و پایبندی اوپک پلاس به افزایش ناچیز سطح تولید انتظار می‌رود قیمت نفت موقعیت خود را در محدوده بالای ۱۰۰ دلار برای سال ۲۰۲۲ حفظ کند.

واردات نفت آمریکا در هفته گذشته ۶۲ هزار بشکه کاهش پیدا کرده و به ۶.۳ میلیون بشکه رسیده است. در طول چهار هفته گذشته واردات نفت خام به طور متوسط ۶.۱ میلیون بشکه بوده که ۶.۲ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است. ذخایر نفت آمریکا به استثنای ذخایر استراتژیک در هفته منتهی به ششم می ۸.۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد و به ۴۲۴.۲ میلیون بشکه رسید. ذخایر نفت آمریکا ۱۳ درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد. ذخایر بنزین آمریکا ۳.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. ذخایر بنزین حدود پنج درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد.

مس

قیمت‌های مس در بازارها جهانی در هفته گذشته نزولی بود. قیمت در بازار داخلی هند نیز اصلاح نزولی عمیقی را ثبت کرد. از دلایل این اصلاح قیمتی می‌توان به افزایش موجودی انبار اشاره کرد. موجودی انبار بورس فلزات لندن در هفته گذشته حدود ۶,۸۵۰ تن افزایش پیدا کرد. قیمت مس روز جمعه در بورس فلزات لندن به ۹,۰۳۲ دلار رسید که افت ماهانه ۱۲ درصدی را داشته است. تقویت ارزش دلار آمریکا یا به عبارتی کاهش ارزش ارز سایر کشورها از جمله هند به عنوان عامل دیگر، تقاضا برای واردات را کاهش داده و خریداران ترجیح می‌دهند که تماشاگر بازار باشند. هند در آوریل حدود ۴۶۵,۳۳۰ تن مس را خریداری کرده که افت هشت درصدی نسبت به مارس ۲۰۲۲ داشته است. کاهش تمایلات بازار با توجه به آمار شیوع کووید ۱۹ در چین نیز اصلاح قیمتی کالاها را تشدید کرده است.

براساس آخرین گزارش بانک جهانی، قیمت‌های مس پیش بینی می‌شود با توجه به محدودیت‌های تولید در شیلی و پرو و همچنین به دلیل اینکه یکی از کارخانه‌های اصلی ذوب در چین با مشکلات اعتباری مواجه است، حدود هشت درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کند. قیمتها انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند. در بلندمدت انتظار می‌رود قیمت مس از رشد تقاضای جهانی برای انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای برقی و همچنین از توسعه زیرساختها بهره ببرد. همچنین تصمیم اروپا در جهت کاهش وابستگی به گاز طبیعی روسیه اگر باعث تسریع سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر شود، می‌تواند مصرف مس را افزایش دهد.

نقشه بازار

توقف گروه خودرویی در بورس

کد خبر 575001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.