اجرای پروژه‌های شهری با پول شهروندان

مسئولان شهر ایتربیئک، برای کمک به افزایش بودجه شهری برای انجام پروژه‌های دوستدار محیط زیست، شهروندان را به سرمایه‌گذاری دعوت کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وینسنت دی وولف، شهردار ایتربیئک بروکسل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مقامات محلی باید منابع بودجه بیشتری برای پروژه‌های سبز پیدا کنند. او توضیح داد که همه‌گیری کووید -۱۹ بسیاری از خزانه‌های مالی و تجهیزات شهرداری را برای تأمین مالی سیاست‌های مهم تغییرات آب‌وهوایی دچار تغییرات منفی است.

به همین دلیل است که شهردار یک طرح را پیشنهاد کرده است که شهروندان بر اساس آن می‌توانند در طرح‌های دولت محلی خود، سرمایه‌گذاری کنند، به‌ویژه اینکه پروژه‌های مرتبط با پایداری، بیشترین نیاز تأمین مالی را دارد. طرحی که شهردار ترسیم کرده است نشان می‌دهد که این پول برای مدت پنج تا هشت سال در شهر سرمایه‌گذاری می‌شود و نرخ سود سهام بین ۱.۵ تا دو درصد را شامل می‌شود.

ایده بهره‌برداری از ثروت شهروندان، به‌ویژه برای پروژه‌های سبز نسبتاً ناشناخته است، با این حال، چند نمونه برجسته از اتحادیه اروپا وجود دارد. یکی از موفق‌ترین مطالعات موردی مربوط به شهر وین و طرح آنها برای فروش سهام نیروگاه‌های فتوولتائیک است.

اجرای پروژه‌های شهری با پول شهروندان

ایده اصلی طرح ایتربیئک این است که به شهروندان اجازه دهند در دوره گذار اقلیمی شریک و به بخش فعالی از آن تبدیل شوند. از یک طرف، این راهی برای تأمین منابع مالی سریع است و از سوی دیگر، شهروندان می‌توانند در تأمین سیستم‌های فتوولتائیک سهیم باشند.

برای مثال، شهرداری دوناوستات، سهام یک نیروگاه خورشیدی را تنها در ۲۶ ساعت و به قیمت فروخت ۳۸ میلیون یورو فروخت و شهروندان تمام سهم‌های آن را خریداری کردند.

دی‌وولف در رابطه با این طرح گفت: "شهرداری به دنبال سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیون یورویی شهروندان است که باید در سه سال آینده به پروژه‌های سبز شهر کمک کند. طرح‌ها شامل نوسازی ساختمان‌های عمومی و تأسیسات فتوولتائیک است که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سودزایی برای شهرداری می‌شود."

این طرح، در اصل شبیه یک حساب پس‌انداز است که بازده مشابهی را ارائه می‌دهد. با این حال، به گفته دی‌ولف، تفاوت عمده این است که این پس‌انداز صرفاً برای دستور کار سیاست آب‌و هوای شهر تخصیص می‌یابد. این تصمیم هنوز نهایی نشده است زیرا باید ابتدا از طریق دولت محلی تصویب شود.

کد خبر 574987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.