احیای سقاخانه‌ها، نقطه قوت‌ چرخه فعالیت در محله‌های شهر

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: احیای سقاخانه‌های شهر از حدود چهار ماه قبل توسط این سازمان در دستور کار قرار گرفت تا پس از احیا به چرخه فعالیت اجتماعی در محله‌های شهر بازگردند.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برنامه احیای سقاخانه‌های شهر اصفهان، اظهار کرد: سقاخانه‌ها به‌عنوان یکی از ارکان معماری سنتی در طول تاریخ علاوه بر کارکرد خدماتی و در اختیار گذاشتن آب شرب برای شهروندان، محل مراجعه مردم محله‌ها برای استفاده‌های فرهنگی و اجتماعی بوده است.

وی با بیان اینکه از گذشته شهروندان مسائل روزمره خود را در کنار سقاخانه‌ها مطرح می‌کردند، ادامه داد: سقاخانه‌ها محلی برای انجام مراسم مذهبی نیز بوده است و از گذشته به عنوان یک نقطه قوت برای هر محله محسوب شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در دهه‌های اخیر توجه به سقاخانه‌های شهر به تدریج کاهش یافت و این اتفاق باعث شد که این مکان‌ها به‌میزان قابل ملاحظه‌ای به دست فراموشی سپرده شود.

وی خاطرنشان کرد: از گذشته‌های دور سقاخانه‌های دارای کارکرد اجتماعی ارزشمند بود و در زیبایی شهر اصفهان نقش بسزایی داشت، حتی تعدادی از این سقاخانه‌ها مانند یک موزه در عرصه سیما و منظر شهری نقش‌آفرینی می‌کرد.

ایزدخواستی با تاکید بر اینکه احیای سقاخانه‌ها از حدود چهار ماه قبل توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در دستور کار قرار گرفت، گفت: در حال حاضر در شهرستان‌ها تعدادی سقاخانه از دوره‌های صفویه، قاجار و دوران معاصر وجود دارد، سقاخانه‌هایی که از گذشته دارای کارکرد خاص خود بودند و امروزه بخش عمده آنها از حوزه فعالیت اصلی خود فاصله گرفته است.

وی تصریح کرد: سقاخانه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که امروزه آسیب‌های زیادی به آنها وارد شده است و نیازمند توجه و احیا است؛ لذا با تشکیل کمیته سقاخانه‌ها در سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، احیا و مرمت آنها در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در خصوص شناسایی ۱۲۰ سقاخانه در منطقه سه شهرداری، اظهار کرد: در برنامه‌های مدیریت شهری مرمت سقاخانه‌ها آغاز شد و در حال تکمیل است، همچنین طراحی تعدادی از سقاخانه‌ها نیز در مرحله حال انجام است.

وی ادامه داد: سقاخانه نقاشی در چهارراه نقاشی ابتدای خیابان فلسطین و سقاخانه بازار فرش اصفهان در اثر حریق از بین رفته بود، اما در حال حاضر این دو سقاخانه احیا شده و اقدامات انجام شده برای آنها بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

ایزدخواستی با بیان اینکه احیای تعداد دیگری از سقاخانه‌های شهر در دستور کار سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قرار دارد، اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال این سقاخانه‌ها به چرخه فعالیت اجتماعی در محله‌های شهر بازگردد.

کد خبر 574975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.