پویایی شهر با اقتصاد دانش‌بنیان محقق می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پویایی اقتصاد هر شهر تنها با بازنگری در طرح‌های شهری یا ارائه لوایحی درباره درآمدهای شهر ممکن نمی‌شود، بلکه نیاز است اقتصاد دانش‌بنیان یا پساصنعتی در شهر توسعه یابد.

حسین حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش درآمدهای پایدار در تعریف برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت برای شهرداری‌ها، اظهار کرد: با این روند می‌توان شهرداری‌ها را از روزمرگی نجات داد، در واقع درآمدهای ناپایدار شهری نیازهای مقطعی شهر را رفع می‌کند و تداوم استفاده از آنها آسیب‌های جدی بر شهر وارد می‌کند و اعتماد شهروندان نیز خدشه‌دار خواهد شد.

وی با بیان اینکه درآمدهای ناپایدار آسیب‌های عمیقی را به شهرداری وارد می‌کند، ادامه داد: نظام مالی شهرداری به نوعی به تحقق درآمدهای ناپایدار عادت می‌کند و از کسب درآمد از طریق سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری و درآمدهای پویا و خلاقانه فاصله می‌گیرد و به سمت دیگری سوق می‌یابد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: برای توسعه پایدار باید نگرشی فرایند محور، برنامه‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی را در فضاهای شهری به مرحله اجرا گذاشت، در این راستا شناسایی و طراحی درآمدهای پایدار به عنوان پشتوانه‌ای برای تحقق برنامه‌های توسعه شهری، امری ضروری قلمداد می‌شود.

توسعه پایداری شهری با درآمدهای پایدار

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها با داشتن درآمدهای پایدار می‌توانند گام‌های سریع‌تری در راستای توسعه و تعالی شهری پایدار بردارند، شهرداری‌ها باید بتوانند سیاست‌های اقتصاد شهری را به گونه‌ای تدوین کنند که شهرها به سمت توسعه پایدار، شهر پایدار و اقتصاد پایدار حرکت کنند، در این مورد ابزارهای نوین و بسیاری برای تأمین مالی شهرداری‌ها وجود دارد که باید به فکر توسعه آنها باشیم.

حسامی در خصوص توجه بیشتر به اقتصاد دانش‌بنیان، اظهار کرد: پویایی اقتصاد هر شهر تنها با بازنگری در طرح‌های شهری یا ارائه لوایحی درباره درآمدهای شهر ممکن نمی‌شود، بلکه نیاز است اقتصاد دانش‌بنیان یا اقتصاد پساصنعتی در شهر توسعه یابد و وجود شهرک‌های علمی و فنی و پارک‌های علم و فناوری در این زمینه مؤثر است.

وی در خصوص مزیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان که اقتصاد سبز نیز نام دارد، داخل شهر و در قالب سامان‌دهی نوآوری‌ها و بخش خدمات مولد رشد می‌کند.

کد خبر 574953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.