حیات اصفهان به جاری بودن زاینده‌رود وابسته است

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در اصفهان گفت: نکته حائز اهمیت این است که باید حقابه محیط‌زیست اصفهان بعد از آب شرب در اولویت قرار گیرد چرا که تأمین حقابه محیط‌زیست باعث رفع مشکلات می‌شود، در صورت مرگ آبخوان، اصفهان همیشه وابسته به انتقال آب از طرق مختلف چون تانک آبرسانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا اسلامی صبح امروز _بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه_ در حاشیه بازدید مدیران شهری از ابنیه تاریخی در مورد موضوع فرونشست زمین، اظهار کرد: موضوع فرونشست زمین اصفهان، معضل امروز و دیروز اصفهان نبوده و قریب به دو دهه است درگیر آن هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که جریان اصلی آب در زاینده‌رود در سال‌های گذشته قطع و این رودخانه دائمی به یک رود فصلی و امروز به یک کانال آبرسانی تبدیل شد، در حقیقت تغذیه آبخوان اصفهان صورت نگرفت و این در حالی است که برداشت‌ها از حوضه آبخوان افزایش یافت.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در اصفهان با بیان اینکه فرونشست زمین از ۲۰ سال گذشته تا به امروز در حال رقم خوردن است، گفت: مرگ تدریجی آبخوان اصفهان را شاهد هستیم که در این صورت ادامه این روند عمق و تعداد ترک‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد، جای بحث است ولی راه حل رفع این مشکل بسیار ساده است، اگر جریان دائمی زاینده‌رود محقق و آب در آبخوان اصفهان قرار گیرد و حقابه محیط‌زیست داده شود، معضلات رفع می‌شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که باید حقابه محیط‌زیست اصفهان بعد از آب شرب در اولویت قرار گیرد چرا که تأمین حقابه محیط‌زیست باعث رفع مشکلات می‌شود.

وی اظهار کرد: زمانی که مرگ آبخوان اصفهان اتفاق بیفتد شبیه بیماری می‌شویم که تنها حیات نباتی دارد و برای ادامه زندگی خود به دستگاه‌های اکسیژن و خونرسانی وابسته است، بنابراین در صورت قطع یکی از این دستگاه‌ها بیمار فوت می‌کند، در صورت مرگ آبخوان، اصفهان همیشه وابسته به انتقال آب از طرق مختلف چون تانک آبرسانی می‌شود.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در اصفهان تاکید کرد: اصفهان کلان‌شهری است که حیاتش وابسته به حیات زاینده‌رود بوده و در دوران گذشته از طریق جریان دائمی زاینده‌رود، آبخوان اصفهان تغذیه شده است.

وی اذعان کرد: اصفهان تنها شهری در کشور است که رودخانه‌ای از وسط آن عبور کرده و براساس آن تمدنی شکل گرفته است، شهرهای دیگری که براساس سیستم قنات شکل گرفته‌اند، آسیب کمتری از خشکسالی نسبت به اصفهان به آنها وارد شده است.

کد خبر 574950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.