تذکر درباره جشن امضاهای شلوغ

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران درباره جشن امضاهای شلوغ و تذکر به یکی از نویسنده‌ها، گفت: ناشران برنامه‌های خود را به صورت دقیق اعلام کنند و با توجه به پیش‌بینی‌ها سالن در اختیارشان قرار گیرد؛ برنامه فرهنگی به معنای بی‌نظمی و مزاحمت برای سایر ناشران نیست.

به گزارش ایمنا، علی رمضانی در سومین نشست روزانه نمایشگاه کتاب که امروز جمعه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه در مصلی برگزار شد، درباره برگزاری جشن امضا در غرفه‌ها و تذکرهایی که به ناشران داده شده و اینکه این تذکر مغایر با نمایشگاهی بودن این رویداد است، اظهار کرد: ناشران پیش از ثبت‌نام و پس از ثبت‌نام باید برنامه‌هایی را که دارند به صورت دقیق اعلام کنند و مجوز برگزاری بگیرند، اگر تعداد حاضران بیش از ظرفیت غرفه و راهرو باشد قاعدتاً ستاد نمایشگاه وارد عمل می‌شود. به ناشران توصیه می‌کنیم اطلاعات را دقیق اعلام کنند تا بتوانند از سالن‌های پیش‌بینی‌شده استفاده کنند. اینکه می‌گوئیم کار فرهنگی به معنای ایجاد بی‌نظمی نیست و ایجاد مزاحمت برای ناشران پذیرفته‌شده نیست.

وی همچنین درباره بخش بین‌الملل و تعداد تبادل رایت‌هایی که صورت گرفته گفت: بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال از بخش‌های فعال و قابل توجه بوده است، مجموعه مهمانان نمایشگاه زیاد بود. امروز در غرفه قطر دیداری با رئیس نمایشگاه کتاب دوحه داشتیم و درباره ظرفیت نشر کشور مطالبی بیان شد. موضوع تبادل رایت موضوع زمان‌بری است و چندروزه نیست. محصول تبادل رایت مربوط به ناشران و آژانس‌های ادبی است. تجربه‌ای که در زمینه رایت داریم در خانه کتاب در نمایشگاه‌های مختلف حضور داریم و درباره تبادل رایت کتاب شاهد هستیم در نمایشگاهی شروع به مذاکره و بازاریابی کرده‌اند و در نمایشگاه بعد انعقاد قرارداد صورت گرفته. تعداد رایت‌ها در نهایت جمع‌بندی و اعلام خواهد شد اما قطعاً آژانس‌های ادبی برنامه‌هایی را برای تبادل رایت دارند. به گفته مهمانان خارجی، نمایشگاه کتاب تهران دومین نمایشگاه بزرگ دنیاست و من نمی‌خواهم درباره آن داوری داشته باشم.

قائم‌مقام سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران و سخنگوی این رویداد فرهنگی با اشاره به هیئتی که از تاجیکستان به نمایشگاه آمده است، گفت: هیئتی ۲۵ نفری از تاجیکستان در نمایشگاه حضور دارد که امروز درباره ظرفیت‌های این کشور برای تبادل رایت و نشر سخن گفته شد. این هیئت برنامه‌هایی را در خارج از نمایشگاه کتاب خواهد داشت؛ بازدید از کتابخانه ملی، بازدید از باغ کتاب و آثار تاریخی تهران.

رمضانی همچنین درباره نشرهایی که درباره واگذاری غرفه به آن‌ها در نمایشگاه حضوری اظهار بی‌اطلاعی کرده بودند، توضیح داد: تخصیص غرفه‌ها بر اساس ثبت‌نام اولیه ناشران است و ما بر اساس درخواست اولیه به آن‌ها غرفه دادیم. ما با مدیرمسئول نشر مکاتباتی داشتیم و از آنها برای ثبت‌نام تأیید گرفته شده است و تخصیص غرفه‌ها نیز بر اساس ثبت‌نام بوده، برخی با وجود آنکه مبلغ را پرداخت کرده بودند، نیامدند. اصراری هم نداریم که جاهای خالی را پر کنیم زیرا می‌خواهیم ماهیت فرهنگی نمایشگاه حفظ شود.

به گفته او فروش کتاب خارج از غرفه‌ها و در محوطه جز تخلفات است.

وی همچنین از پلمب یک غرفه مواد غذایی خبر داد و توضیحاتی درباره فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه ارائه داد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب، با تاکید بر اینکه آمار فروش کتاب در نمایشگاه حضوری بعداً اعلام خواهد شد، آمار فروش کتاب در ۲۴ گذشته در بخش مجازی را به این ترتیب اعلام کرد؛ بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی ارائه شده است که ۱۵۶ هزار ۹۵۴ نسخه با ارزش ۱۳۷ میلیارد تومان فروخته شده است، ۵۳۶۳ سفارش داشتیم و ۱۳ هزار و ۸۱۷ سفارش ارسال شده است.

به گفته او، افزایش موجودی نمایشگاه مجازی کتاب به این دلیل است که ناشران با تأخیر اطلاعات خود را در نمایشگاه ثبت کرده‌اند و برخی نیز با توجه به استقبال مردم افزایش موجودی داشتند.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود، توضیحاتی درباره مرکز پاسخگویی نمایشگاه مجازی داشت و گفت: الان قریب به ۱۰ هزار تماس در مرکز پاسخگویی ثبت شده و مرکز هم سه‌هزار تماس با کسانی که مشکل داشتند، گرفته است.

وی درباره تخلف برخی از غرفه‌ها برای تخفیف کتاب، گفت: تخلفات را گزارش دهید، رسیدگی می‌شود.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار است.

منبع: ایسنا

کد خبر 574770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.