عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲۳ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد عرضه اولین گوشی تاشدنی وان‌پلاس احتمالاً در سال ۲۰۲۳، رونمایی سونی از هدفون جدید WH-1000XM5 با قابلیت حذف نویز و رونمایی HP از HP ZBook Studio G9، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

سونی از هدفون جدید WH-۱۰۰۰XM۵ با قابلیت حذف نویز رونمایی کرد

روز گذشته شرکت سونی از هدفون جدید WH-1000XM5 به‌عنوان جانشین مدل WH-1000XM4 رونمایی کرد. طی مدت چند هفته گذشته شاهد انتشار گمانه‌زنی‌ها و اطلاعات زیادی پیرامون هدفون جدید سونی بودیم. قابلیت حذف نویز، کیفیت صدای استثنایی و طراحی ارگونومیک برای استفاده طولانی‌مدت از جمله ویژگی‌های شاخص هدفون WH-1000XM5 محسوب می‌شوند.

سونی هدفون WH-1000XM5 خود را به بهترین نوع از فناوری حذف نویز در بازار مجهز نموده است. وجود هشت میکروفون در کنار قابلیت Auto NC Optimizer به ارائه صدایی بی‌نظیر کمک می‌کنند. هشت میکروفون تعبیه شده روی هدفون به کاهش سطح نویز عمدتاً در باندهای فرکانسی متوسط و بالا کمک می‌کنند. همچنین هدفون جدید از بالاترین کیفیت صدا در صنعت برخوردار است. بر اساس اعلام سونی این دستگاه با محوریت کاربری آسان طراحی شده است. بنابراین با وجود شارژدهی حدوداً ۳۰ ساعته باتری امکان استفاده بسیار آسان از هدفون فراهم می‌شود.

هدفون سونی WH-1000XM5 جانشین مدل WH-1000XM4 به‌شمار رفته و از الگوی طراحی شیک و مینیمالیستی برخوردار است. هدفون جدید در مقایسه با مدل پیشین از چندین جنبه شاهد پیشرفت بوده است. این هدفون تر از ورودی صوتی سیمی و بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. همچنین فناوری DSEE Extreme به بهبود کیفیت موسیقی دیجیتال کمک می‌کند.

معرفی موتو G82 با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی OIS

موتورولا جدیدترین مدل گوشی هوشمند میان رده خود را با نام موتو G82 معرفی کرد. این گوشی یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با OIS، صفحه نمایش OLED و باتری بزرگ را به عنوان نقاط اصلی فروش خود به همراه دارد.

موتو G82 دارای یک صفحه نمایش ۶.۶ اینچی OLED با وضوح فول اچ دی پلاس و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز است. موتورولا همچنین می‌گوید که این پنل ۱۰۰ درصد پوشش DCI-P3 را در اختیار قرار می‌دهد. چیپست موتو G۸۲ اسنپدراگون ۶۹۵ است و بازار اروپای غربی نسخه‌ای با شش گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی (قابل ارتقا از طریق اسلات micro SD) دریافت می‌کند.

نمایشگر OLED امکان اسکنر اثر انگشت را در زیر می‌دهد، اما در سمت راست موتو G82 قرار داده شده و به عنوان کلید پاور عمل می‌کند. در پشت دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال است. در کنار آن یک سنسور فوق عریض هشت مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۱۸ درجه و یک دوربین ماکرو دو مگاپیکسلی وجود دارد. دوربین سلفی تعبیه شده در داخل یک حفره دارای سنسور ۱۶ مگاپیکسلی است.

موتورولا Moto G82 5G با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز و تراشه Snapdragon 695 معرفی شد

Moto G82 جدیدترین گوشی میان‌رده موتوولا با قیمت ۳۲۹٫۹۹ یورو به‌فروش می‌رسد.

برند موتورولا متعلق به لنوو طی رویدادی از گوشی میان‌رده‌ی سری Moto G با نام موتو جی ۸۲ (Moto G82) پرده‌برداری کرد. گوشی‌های هوشمند موتورولا طراحی زیبایی دارند و Moto G82 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

موتو G82 شباهت زیادی به مدل‌های عرضه‌شده این شرکت در سال ۲۰۲۲ دارد. این گوشی موتورولا دارای صفحه‌نمایش ۶٫۶ اینچی AMOLED با وضوح +FHD و نرخ نوسازی (رفرش‌ریت) ۱۲۰ هرتز است. نرخ نوسازی موتو G82، آن را به گزینه‌ی خوبی برای علاقه‌مندان به بازی موبایل تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، اطراف صفحه‌نمایش را حاشیه‌های بسیار نازکی دربر گرفته و ابعاد آن به ۱۶۰٫۸۹ در ۷٫۹۹ در ۷۴٫۴۶ میلی‌متر و وزن ۱۷۳ گرم می‌رسد.

اولین گوشی تاشدنی وان‌پلاس احتمالاً در سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شود

وان‌پلاس ظاهراً قصد دارد با عرضه اولین گوشی تاشدنی خود در سال ۲۰۲۳ و تمرکز بر بازار بین‌المللی با سامسونگ رقابت کند.

سامسونگ سهم عمده فروش گوشی‌های هوشمند تاشدنی را به خود اختصاص داده و در این بخش رهبری می‌کند؛ اما رقابت با تولیدکنندگان دیگر مانند موتورولا، اوپو و ویوو در حال افزایش است و سال آینده با ورود وان‌پلاس این رقابت شدیدتر نیز خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که گوشی‌های تاشدنی وان‌پلاس از چه فرمی بهره می‌برند؛ اما در ماه‌های اخیر شایعاتی مبنی بر وجود مدلی شبیه به اوپو Find N منتشر شد. مدل دوم ظاهراً دستگاهی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود؛ چراکه شکل کوتاه‌تر ولی گسترده‌تری دارد که می‌تواند رقیب جدی گلکسی زد فولد سه سامسونگ باشد. افزون‌براین گفته می‌شود که به کاربران امکان دسترسی به صفحه‌نمایش خارجی قابل استفاده‌تری می‌دهد و به‌طور کلی دستگاه ابعاد جمع وجورتری خواهد داشت.

سری آی‌فون ۱۵ اپل با پورت USB-C در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد

آی‌فون ۱۵ نخستین هندست اپلی خواهد بود که در عوض پورت لایتنینگ از درگاه USB-C بهره خواهد برد. وی ظاهراً اطلاعات خود را از طریق منابع نزدیک به زنجیره تأمین دریافت نموده و پیش‌بینی‌های او غالباً رنگ واقعیت به خود می‌گیرند.

هر ساله شایعه می‌شود که اپل درگاه اختصاصی لایتنینگ خود را با پورت جهانی و مناسب‌تر USB-C جایگزین می‌کند. گزارشات منتشر شده از سال ۲۰۱۷ به بعد همواره چنین شایعه‌ای را مطرح نموده‌اند. حتی مینگ چی‌کو نیز طی سالیان اخیر بارها چنین اقدامی را پیش‌بینی کرده است.

در صورت صحت آخرین اطلاعات منتشر شده انتظار می‌رود که آی‌فون ۱۴ آخرین هندست اپل با پورت لایتنینگ قلمداد شود. در حال حاضر اپل برای اکثر دستگاه‌های تولیدی خود از پورت USB-C بهره گرفته و تنها مدل‌های پایین‌رده آی‌پد، سری ایرپادز و گوشی‌های آی‌فون فاقد این درگاه استاندارد هستند. به‌کارگیری پورت USB-C در سری آی‌فون ۱۵ به چند طریق مختلف سودمند واقع خواهد شد. این موضوع علاوه بر ارتقا سرعت شارژ دستگاه امکان اتصال گسترده‌تر آن با سایر دستگاه‌های اپلی مجهز به پورت USB-C را فراهم می‌کند.

HP از HP ZBook Studio G9 رونمایی کرد

اچ‌پی به‌زودی لپ تاپ ورکستیشن جدیدی به نام HP ZBook Studio G9 روانه‌ی بازار می‌کند.

اچ‌پی به‌زودی لپ تاپ ورکستیشن جدیدی به نام HP ZBook Studio G9 روانه‌ی بازار می‌کند. این لپ تاپ که در قوی‌ترین کانفیگ خود از پردازنده‌ی Intel Core i9 vPro نسل دوازدهمی و یکی از دو کارت گرافیک RTX A5500 یا GeForce RTX 3080 Ti استفاده می‌کند مخصوص تولیدکنندگان محتوا و افراد حرفه‌ای است.

لپ تاپ زدبوک استودیو جدید مجهز به صفحه‌نمایش DreamColor با نسبت تصویر ۱۶:۱۰ و نرخ نوسازی (رفرش‌ریت) ۱۲۰ هرتز است. نسبت تصویر ۱۶:۱۰ طی چند وقت اخیر در بین تولیدکنندگان لپ تاپ محبوب شده است چون در صورت استفاده از نسبت ۱۶:۱۰، نمایشگر لپ تاپ محتوای بیشتری را نشان می‌دهد.

کانفیگ‌هایی از لپ تاپ ZBook Studio G9 که با کارت گرافیک RTX عرضه می‌شوند گواهی Nvidia Studio را دریافت کرده‌اند و این یعنی به‌طور ویژه برای تولیدکنندگان محتوای دیجیتالی بهینه شده‌اند. این کانفیگ‌ها همچنین از نرم‌افزارهای Nvidia Studio شامل Omniverse و Broadcast و Canvas بهره‌مند هستند.

سرویس ترجمه گوگل ۲۴ زبان جدید اضافه کرد

گوگل ۲۴ زبان جدید را برای بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر سرویس ترجمه گوگل ترانسلیت اضافه کرد.

از ۲۴ زبان جدیدی که پشتیبانی از آنها به سرویس ترجمه گوگل اضافه شده است، ۱۰ زبان آفریقایی هستند.

این غول فناوری آمریکایی اعلام کرد سالهاست گوگل ترانسلیت به رفع موانع زبان و مرتبط کردن جوامع در سراسر جهان کمک کرده است. اکنون این شرکت می‌خواهد به اشخاصی کمک کند که زبان آنها در این فناوری پشتیبانی نشده است.

زبانهای جدید شامل بوجپوری که ۵۰ میلیون نفر در شمال هند، نپال و فیجی به آن صحبت می‌کنند و زبان دیوِهی که ۳۰۰ هزار نفر در مالدیو به آن صحبت می‌کنند، است.

کد خبر 574755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.