با صبوری و اعتماد مردم به مسئولان مشکلات اقتصادی رفع خواهد شد

امام جمعه اصفهان گفت: یکی از مهم‌ترین واجبات اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر است، زیرا به وسیله امر به معروف بقیه واجبات نیز انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار کرد: امام رضا (ع) فرمودند: شیعیان ما سه خصلت اساسی دارند اولاً تسلیم امر ما هستند و دستوراتی که از طرف ما برسد را دستور خدا می‌دانند و شکی به دستورات رسیده ندارند همچنین در عمل هم گفتار ما را می‌گیرند و عمل می‌کنند و با دشمنان ما مخالف هستند نه اطاعات و پیروی می‌کنند و نه فریب می‌خورند و اگر غیر از این باشد از ما نیستند.

وی با اشاره به پیرامون صفات مؤمن از منظر قرآن ادامه داد: مؤمنان به یکدیگر محبت می‌ورزند و سرپرستی همدیگر را دارند، اما خداوند درباره منافقان می‌فرماید: «پشتیبان و سرپرست هم نیستند و از هم حمایت نمی‌کنند و قلبشان از یکدیگر فاصله دارد.»

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: منافقان در ایران نیز رفتار مشابهی با تعبیر قرآن داشتند و بیش از ۱۷ هزار از هم وطنان خود را به قتل رساندند همچنین تعبیر دیگری درباره منافقان وجود که آنها به کار بد سفارش و از کار خوب نهی می‌کنند برعکس مؤمنان که همدیگر را از کار بد نهی و به کار خوب سفارش می‌کنند.

طباطبایی نژاد ادامه داد: منافقان زکات نمی‌دهند در حالی که مؤمن زکات می‌دهد. منافقان خدا را فراموش کردند و فاسق و بی دین هستند اما مؤمنان نماز به پا می‌دارند نمی‌شود مؤمن باشد اما نماز نخواند و زکات ندهد. مؤمنان تحت عنایت خداوند در قیامت قرار می‌گیرند خدا به آنهایی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند وعده بهشت را داده است.

وی تصریح کرد: صفتی که اکنون مورد بحث است امر به معروف و نهی از منکر است یکی از مهم‌ترین واجبات اجتماعی امر به معروف است. به طوری که امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند همه اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره در مقابل دریاست.

امام جمعه اصفهان خاطر نشان کرد: اگر مردم نسبت به هم بی تفاوت باشند همه اعمال واجب از بین می‌رود برعکس اینکه ما فکر می‌کنیم همه چیز را دولت‌ها باید کنترل کنند در صورتی که قرآن می‌فرماید خودمان باید رعایت کنیم

وی اضافه کرد: اگر با هم باشیم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم و مردم نیز بر امور نظارت داشته باشند مشکلات حل خواهد شد زیرا دولت نمی‌تواند بر همه مغازه‌ها و کارها نظارت داشته باشد برهمین اساس جهت جلوگیری از قاچاق بر هزاران کیلومتر مرز لازم است مردم نظارت داشته باشند و حتی بعضاً در صورت مشاهده احتکار گزارش دهند. این اقدام جمله مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر راه پیامبران است، زیرا انبیا همواره مردم را در راه خوب هدایت و از منکر می‌کردند. همچنین به وسیله امر به معروف بقیه واجبات انجام می‌شود اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد راه‌ها نا ایمن خواهد بود.

امام جمعه اصفهان در خطبه دوم نماز جمعه گفت: امام باقر (ع) می‌فرمایند: خوب است بعد از اینکه کار بد از آدم سرزده کار خوب انجام شود چون حسنات و خوبی گناه را از بین می‌برد.

آیت الله طباطبایی‌نژاد افزود: بیست و سوم اردیبهشت سالروز لغو قانون شیطانی و خرافی کاپیتالاسیون است. این قانون به این معنا بود که از کشورهای بزرگ به کشورهای کوچک بیایند اما اگر کارگران آن‌ها خطا کرد دستگاه قضائی حق دخالت ندارد این موضوع در برخی کشورها مانند ژاپن همچنان وجود دارد.

وی اضافه کرد: این کار به گونه‌ای بود که امام (ره) فرمودند با این کار سگ امریکایی از شاه ایران بیشتر ارزش خواهد داشت. از این رو امام (ره) در مقابل این خیانت و عمل استکباری قیام کردند و وقتی از تبعید برگشتند در اردیبهشت ۵۸ به صورت کامل کاپیتالاسیون لغو شد.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: در ۲۳ اردیبهشت سال ۱۲۷۰ حکم تحریم تنباکو و توتون در ایران صادر شد زیرا ناصر الدین شاه در سفر خود امتیاز کشت و توزیع تنباکوی ایران را در اختیار انگلیسی‌ها قرار داد اما میرزای شیرازی حکم داد استعمال و مصرف توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان (عج) است. از این رو مردم متدین قلیان‌ها و چوپوق‌ها را شکستند و به خاطر ایمانی که داشتند مقابل این استعمار ایستادند. هرجایی از استعمار جلوگیری شده یک روحانی این کار را انجام داده است.

وی گفت: نظر اکثر اقتصاد دان‌ها و مقام معظم رهبری این است که وضع اقتصادی پایه گذاری شده در سال‌های قبل لازم است اصلاح شود همچنین اکنون قرار است یارانه ابتدا به مستضعفان پرداخت شود در حالی که در دولت‌های گذشته مستضعفان فراموش شده بودند.

طباطبایی نژاد ادامه داد: در اصلاحات اقتصادی طبیعی است که یک کالا ارزان و دیگری گران شود، اگر مردم در برابر مشکلات فعلی اقتصادی صبوری و به مسئولان اعتماد کنند، رفع خواهد شد و اگر سروصدا و اظهار شکایت کنند آبروی کشورمان می‌رود تمامی مسئولان از گرانی‌ها اطلاع دارند و به دنبال تدبیر برای کنترل این وضعیت هستند.

وی افزود: هیچ دولتی چه عادل و غیرعادل نمی‌خواهند مردم ناراضی باشند در این راستا باید تقوا پیشه شود و صبور باشیم نه احتکار کنیم.

طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: چرا فردی که نیاز به یک ماکارونی دارد اما چند ماکارونی خریداری و آن‌ها را احتکار می‌کند، بنا به گفته استاندار اصفهان امسال دو برابر نیاز استان روغن توزیع شده که این امر نمونه بارز بی‌تقوایی است.

وی گفت: امیدوارم با تدبیر و دقت کارها را پیش ببریم و سعی کنیم جهاد تبیین داشته و دیگران را نسبت به اقدامات آشنا و آگاه کنیم.

کد خبر 574715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.