دخالت جزئی در امور افراد جامعه وظیفه دولت نیست

استاد دانشگاه تهران گفت: دولت باید به‌عنوان تعیین‌کننده و جهت‌دهنده ساختارهای کلان‌ ایفای نقش و ریل‌گذاری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا جوادی یگانه، دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران در نشست محدوده نقش‌آفرینی دولت در فرهنگ عمومی با اشاره به جایگاه فرهنگ در جامعه و نسبت آن با نهادهایی مثل دولت، خانواده و دین، اظهار کرد: خیلی از تصمیمات و برنامه‌های دولت‌ها، با وجود این‌که خوب و هدف‌مند هستند، اما نتایج عکسی به بار می‌آورند و ضرر و زیان‌های دیگری ایجاد می‌کنند که در جامعه‌شناسی به آن‌ها پیامدهای ناخواسته یا پیش‌بینی‌نشده گفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، تاکید کرد: برای کاهش این نتایج، طرح‌ها و قوانین باید در مقیاس خُرد و با توجه به تجربه‌های گذشته و نتایج آن‌ها اجرا شوند و همه ابعاد آن‌ها قبل از اجرا، حتی‌الامکان سنجیده شود. نقش دولت در فرهنگ عمومی عنوان تعیین‌کننده و جهت‌دهنده ساختارهای کلان است. وظیفه دولت دخالت جزئی در همه امور زندگی افراد در جامعه نیست.

نویسنده کتاب "ایرانی‌ترین غیرایرانی‌ها" در ادامه با بیان اینکه دولت نباید به توصیه‌کردن بسنده کند، تصریح کرد: و باید ساختار به گونه‌ای طراحی شود که جرم و کج روی و قانون‌گریزی، مستلزم پرداخت هزینه‌های واقعی و طولانی مدت باشند.

در ادامه مرتضی روحانی، مدیر مسئول انتشارات ترجمان سپس درباره رابطه فرهنگ عمومی مردم و حاکمیت طرح بحث کرد و گفت: در جامعه امروز، برخی ارزش‌های فرهنگ عمومی با ارزش‌های مدنظر حکومت متفاوت است و برعکس این پدیده نیز صدق می‌کند.

وی همچنین به جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: در اندیشه ایشان مردم دو موقعیت متفاوت دارند که گاهی در جایگاه فعلیت‌بخشی قرار می‌گیرند و گاهی در جایگاه مشروعیت‌بخشی واقع می‌شوند.

به گزارش ایمناُ در ادامه این نشست، مجری برنامه سوالاتی از کارشناسان پرسید و سپس پرسش و پاسخ بین حاضران و دو مهمان برنامه برگزار شد.

دخالت جزئی در امور افراد جامعه وظیفه دولت نیست

کد خبر 574672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.