تکاپوی ناشران در جنب و جوش مخاطبان نمایشگاه

معاون مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران گفت: برگزاری نمایشگاه باعث شده تا ناشران از خمودگی خارج و برای حضور در مهمترین رویداد فرهنگی به جنب و جوش بیفتند.

به گزارش ایمنا، منصور نظام آبادی، معاون مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با بیان اینکه برگشت ناشران به مصلی تهران را باید یکی از اتفاقات مهم برای ناشران دانست، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب که به عنوان بزرگ‌ترین رویداد حوزه کتاب به شمار می‌رود و از سوی دیگر در نمایشگاه مجازی نمی‌توان شور و شوق در میان مخاطبان دید، در حالی که در نمایشگاه حضوری اشتیاق قدم زدن در راهروها وجود دارد. همچنین بین ناشران هم تکاپو ایجاد می‌شود و هم در میان مردم که مخاطبان آن‌ها محسوب می‌شود، جنب و جوش ایجاد می‌شود.

وی به مشکلات ناشران در طول سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: وضعیت ناشران باعث شد تا آن‌ها دچار خمودگی شوند اما برگزاری نمایشگاه امسال باعث شد تا جنب و جوشی در میان آن‌ها ایجاد شود، به طوری که خودمان تلاش کردیم تعداد کتاب قابل توجهی را برای نمایشگاه امسال آماده کنیم. در مقابل اعمال برخی سیاست‌ها مانند انتقال بن تخفیف به نمایشگاه کتاب مجازی باعث شد تا کمی از میزان بازدیدکنندگان کاسته شود.

معاون مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران بیان داشت: سال‌های قبل می‌دیدیم اتوبوس‌های مختلف از شهرهای مختلف دانشجویان را به نمایشگاه می‌آوردند که امسال با توجه به فروش آنلاین این مسأله دیگر وجود ندارد و ترجیح می‌دهند تا از نمایشگاه مجازی خرید کنند؛ این مسأله هم مزایا و هم معایب خودش را دارد.

نظام آبادی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی نیز ویژگی‌های خاص به خودش را دارد به طور مثال انتشارات دانشگاه تهران در بستر مجازی فروش قابل توجهی را دارد و امکان عرضه همه آثار در این بستر فراهم است در حالی که در حوزه فیزیکی امکان عرضه محدودی از آثار وجود دارد؛ از این رو قطعاً برای ناشران نیز حضور در مجازی بهتر است چرا که بر اساس نیاز اقدام به چاپ آثار می‌کنند.

وی گفت: با توجه به آیین‌نامه وزارت ارشاد در نمایشگاه فیزیکی تنها ۷۰۰ عنوان آثار را داریم چرا که تنها باید اثاری که از سال ۹۷ به بعد چاپ شده‌اند را در نمایشگاه عرضه کنیم اما در نمایشگاه مجازی نزدیک به هزار و ۳۰۰ عنوان کتاب را برای فروش در نظر گرفته‌ایم.
به گزارش ایمنا، سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۱ اردیبهشت آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت در محل مصلی امام خمینی (ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

کد خبر 574669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.