برخی با رابطه عضو صندوق اعتباری هنر شدند

معاون اعضای صندوق اعتباری هنر گفت: برای اینکه سوء‌استفاده‌ها به حداقل برسد طرح پالایش انجام می‌شود که طبق طرح جدید عضویت در صندوق سه ساله است و پس از اتمام این دوره باید به‌روزرسانی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسلم کریمی در رابطه با جعل کردن عنوان هنرمند برای استفاده از امکانات صندوق، اظهار کرد: در دوره جدید مدیریتی صندوق پس از بررسی متوجه شدیم که در مسئله عضویت در صندوق مشکلاتی وجود داشته است و برخی از افراد با رانت و رابطه از راه‌های نامتعارف و جعلی به صندوق وارد شده‌اند.

به گفته این مسئول، افرادی که هنرمند نبودند با یک معرفی‌نامه ساده، عضو صندوق می‌شدند و از امکانات آن استفاده می‌کردند. بعضی موارد مشخص شد و آن‌ها کنار گذاشته شدند و برای اینکه جلوی استمرار این تخلفات گرفته شود، در دوره جدید فرایندی تعریف شد و عضویت صندوق را منوط به ارائه مستندات هنری، یعنی همان چیزی که در گذشته وجود نداشت، کردیم.

کریمی با اشاره به حواشی مربوط به صندوق اعتباری هنر، تصریح کرد: گاهی گفته می‌شود صندوق اعتباری هنر مواردی مثل حذف هنرمندان از عضویت در صندوق و یا قطع بیمه گروهی از هنرمندان را انجام داده و این در حالی است که هیچ هنرمندی نه عضویتش در صندوق حذف خواهد شد و نه خدماتی که دریافت می‌کند؛ چون این صندوق متعلق به هنرمندان است. اگرچه طبیعتاً در جریان ساماندهی کسی که از ابتدا با رانت و موارد غیرمتعارف عضو صندوق شده است باید نگران باشد اما اهل هنر، فرهنگ و رسانه نگران نباشند، چون مدارک و مستنداتشان را دارند و عضویتشان در صندوق به قوت خود باقی است و دچار مشکل نخواهد شد.

وی ادامه داد: پالایش و ساماندهی اعضای صندوق با استناد به آیین‌نامه انجام و در دوره جدید عملیاتی شده است. با توجه به تجربیات قبلی و امکان وجود سوءاستفاده از خدمات صندوق و برای اینکه این سوءاستفاده به حداقل برسد طرح پالایش انجام می‌شود.

معاون صندوق اعتباری هنر ادامه داد: طبق این طرح جدید عضویت در صندوق سه ساله است و پس از اتمام این دوره باید به‌روزرسانی شود و فعالان و اعضای صندوق باید نسبت به تمدید عضویت خود اقدام کنند. برای این کار نیز باید مستندات فعالیت‌ها و استمرار کارشان را ارائه دهند.

کریمی با اعلام این مسئله که پیشکسوتان و کسانی که به دلایل بیماری و مشکلات جسمی چند سال نمی‌توانند کار کنند، نگران نباشند، افزود: اول اینکه پیشکسوتان بالای ۶۰ سال و هنرمندان شناخته شده از این قاعده مستثنی هستند. در کنار این موارد ما به صورتی عمل می‌کنیم تا هنرمندانی که به دلیل شرایط خاص جسمانی از کار افتاده یا دچار نقص عضو شدند هم همچنان از امکانات صندوق استفاده کنند. یعنی تمدید عضویت این گروه از هنرمندان منوط به ارائه فعالیت‌های جدید نیست و اجحافی در حق آن‌ها رخ نخواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است هنرمندی به دلایل جسمانی امکان فعالیت در سال‌های اخیر را نداشته باشد و به همین دلیل ما هم آن گروه را مستثنا کردیم تا حقشان ضایع نشود.

کریمی افزود: کسانی هم که جوان‌تر هستند، طبق آیین‌نامه باید آثار هنری جدید خود که در سه سال گذشته تولید کرده‌اند را ارائه دهند. البته چون ما در شرایط کرونایی هستیم و طی دو سال بسیاری از کارهای هنری فعالیت جدی نداشتند، در این دوره آثار پنج سال اخیر هنرمندان ملاک قرار می‌گیرد.

کد خبر 574526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.