حمایت از تولید و خودکفایی در محصولات کشاورزی با اجرای طرح مردمی‌سازی نظام یارانه‌ها

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای طرح مردمی‌سازی نظام یارانه‌ها از تولید و خودکفایی در محصولات کشاورزی حمایت می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «سید جواد ساداتی نژاد» در همایش وزارت کشور که با حضور استانداران برگزار شد، افزود: ما با یک سیاست بد اقتصادی در کشور مواجه بودیم که سیاست ارز ترجیحی بود.

وی افزود: در دنیا یارانه یا به تولیدکننده، یا به مصرف‌کننده و یا به طول زنجیره تعلق می‌گیرد اما در کشور ما یارانه به واردکننده داده می‌شود که در دنیا این تجربه وجود ندارد و این سیاست بد؛ حتی اگر به بهترین نحو ممکن اجرا شود هم خروجی نخواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در دولت و ستادی که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، بررسی کردیم که به کدام قسمت زنجیره (ابتدا، انتها و یا طول زنجیره) یارانه تعلق گیرد که در نتیجه، این یارانه به انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کننده تعلق گرفت.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در کشور ما به سلامت غذا و محصولات ارگانیک توجه نشده است و در این بخش بسیار عقب هستیم، تصریح کرد: با اختصاص یارانه به مصرف‌کننده، محصولات ارگانیک و سالم رشد بیشتری خواهند داشت و می‌توانیم نظارت بهتری داشته باشیم، همچنین از تولید و تولیدکننده حمایت همه‌جانبه‌تری خواهیم داشت.

وی افزود: این ارز برای کاهش هزینه تولیدکننده در نظر گرفته شده بود، اما هزینه تولیدکننده را افزایش داد، برای حمایت از تولید داخلی بود ولی خودکفایی از دست رفت و شاخص بهای تولیدکننده را به‌جای کاهش، افزایش داد و نتیجه آن عدم سرمایه‌گذاری در این بخش حاصل شد و منابع به سمت واردات سوق پیدا کرد.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۳۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه به سمت واردات رفته و چهار هزار میلیارد تومان برای کمک فنی و اعتباری به بخش کشاورزی اختصاص یافته است، اما تنها چهار درصد در کشاورزی سرمایه‌گذاری شده است که نتیجه تخصیص این ارز بوده است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی برای کشاورزی ایران یک نعمت است و یک نهضت و انقلاب بهره‌وری در حوزه کشاورزی و دام و طیور رقم خواهد خورد، خاطرنشان کرد: با کمک استانداران بتوانیم به‌درستی این طرح را اجرا کنیم تا هم کشاورزان و هم مردم راضی باشند.

وی در رابطه با بحران غذا در دنیا اظهار کرد: در دنیا جو ۶۰ درصد، ذرت ۲۹ درصد، کنجاله سویا ۲۲ درصد، گندم ۵۱ درصد، دانه‌های روغنی ۳۲ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است که به‌خاطر جنگ روسیه و اوکراین و از دست رفتن اراضی کشاورزی اوکراین است که تا پاک‌سازی این مناطق، به مدت ۵ سال، دنیا با این افزایش قیمت‌ها و کمبود منابع غذایی درگیر خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما برای حل این بحران با اتحادیه‌ها جلسات متعددی را برگزار کرده‌ایم، گفت: اولین دغدغه اتحادیه‌ها مشکل سرمایه در گردش است که با بانک مرکزی توافق کرده‌ایم تا کارخانه‌ها و مراکز بزرگ به بانک‌ها معرفی شوند و اجازه دریافت تسهیلات بانکی داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای تولیدکنندگان کوچک هم به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری رفته‌ایم، همچنین دامدار کارت را تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای خرید نهاده شارژ کرده‌ایم.

ساداتی نژاد در رابطه با جذب مازاد تولید محصولات پروتئینی در کشور خاطرنشان کرد: تولید مازاد مرغ، تخم مرغ و شیر در استان‌ها را خریداری می‌کنیم، از بخش خصوصی خواسته‌ایم مازاد را صادر کند و تمام عوارض صادراتی با اجرای این طرح لغو و در صورت لزوم با دستور معاون اول رئیس‌جمهور مشوق صادراتی به مدت محدود لحاظ خواهد شد.

وی تاکید کرد: بازارگاه تعطیل نخواهد شد و تمام نهاده‌های وارداتی باید از گمرک مستقیم وارد بازارگاه شود.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نقش استانداران در زمان آزادسازی قیمت‌ها بسیار مهم است و یک تصمیم اشتباه می‌تواند بازار را متلاطم کند، گفت: در کارخانه‌ها، مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها باید ناظر حضور داشته باشد تا مشکلی به وجود نیاید.

ساداتی نژاد گفت: با دستور معاون اول رئیس‌جمهور ۸۰ هزار تن برنج، ۷۰ هزار تن شکر، ۱۰ هزار تن گوشت منجمد و ۱۰ هزار تن مرغ منجمد در استان‌ها مستقر کرده‌ایم تا در صورت تلاطم در بازار توزیع شود.

کد خبر 574398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.