علائم کرونای طولانی‌مدت تا چه زمانی ماندگار است؟

خستگی، یکی از علائم رایج بیماری کووید-۱۹ بوده که ممکن است پس از گذشت دو تا سه هفته پس از بروز بیماری برطرف شود؛ ولی در برخی موارد نیز ممکن است حتی تا هفته‌ها باقی بماند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری کووید -۱۹ برخلاف دیگر بیماری‌های تنفسی علاوه بر اینکه بر دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی تأثیر می‌گذارد، سلامت عمومی افراد را نیز به خطر می‌اندازد. بسیاری از بهبودیافتگان از بیماری کووید -۱۹ برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از بهبود یافتن درگیر علائم بیماری کووید -۱۹ می‌شوند.

علائم کرونای طولانی مدت تا چه زمانی ماندگار است؟

علائم کرونای طولانی‌مدت در میان افراد مبتلا به عفونت خفیف تا متوسط برای یک تا دو هفته طول می‌کشد؛ درحالی که این شرایط برای نوع شدید بیماری کووید -۱۹ ممکن است تا شش هفته یا بیشتر نیز پایدار باشد. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که بیش از سه چهارم بیماران مبتلا به کووید -۱۹ که در بیمارستان بستری شده بودند تا شش ماه پس از بهبود یافتن نیز درگیر علائم بودند. نتایج مطالعه دیگری نشان می‌دهد که ۸۷.۴ درصد بیماران مبتلا به کووید -۱۹ حداقل یکی از علائم بیماری را تا ماه‌ها پس از مرخص شدن از بیماری تجربه می‌کنند. متخصصان معتقدند که کرونای خفیف نیز ممکن است باعث بروز کرونای طولانی‌مدت شود؛ سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده که همه افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ ممکن است تا مدت‌ها درگیر علائم بیماری باشند. در ادامه به بررسی علائم طولانی‌مدت کرونا و مدت زمان ماندگاری آن‌ها می‌پردازیم:

خستگی

خستگی معمولاً با کاهش انرژی و تمایل نداشتن فرد به حرکت کردن یا انجام دادن هر نوع فعالیتی همراه باشد. خستگی یکی از علائم رایج بیماری کووید -۱۹ است که ممکن است پس از گذشت دو تا سه هفته پس از بروز بیماری برطرف شود ولی در برخی موارد نیز ممکن است حتی تا هفته‌ها باقی بماند.

سرفه و درد قفسه سینه

سرفه مداوم یکی از علائم کلاسیک بیماری کووید -۱۹ است. با وجود اینکه معمولاً افراد مبتلا به کرونا امیکرون دچار این مشکل نمی‌شوند، اما همچنان سرفه مداوم یکی از علائم رایج بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته می‌شود. در میان بیشتر بیماران، سرفه خشک پس از گذشت دو تا سه هفته از بین می‌رود؛ اما سرفه بیش از حد ممکن است باعث تحریک شدن و التهاب مجرای تنفسی فرد شود در این صورت علائم بیماری وخیم‌تر می‌شود. گاهی اوقات ممکن است سرفه با درد قفسه سینه همراه باشد.

تنگی نفس

بیماری کووید -۱۹ تأثیر متفاوتی بر افراد دارد؛ به طوری که برخی افراد دچار کرونای بدون علامت می‌شوند، در حالی که گروهی دیگر از افراد نوع شدید بیماری را تجربه می‌کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است برخی از افرادی که دچار نوع شدید بیماری کووید -۱۹ می‌شوند تا هفته‌ها یا حتی ماه‌ها درگیر علائم بیماری هستند. یکی از علائم کرونای طولانی‌مدت تنگی نفس است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بیمارانی که از عفونت شدید ریه رنج می‌برند دچار مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس می‌شوند. این مشکل ممکن است حتی پس از بهبودی نیز ادامه پیدا کند.

پاروسمی

در زمان شیوع سویه دلتا ویروس کرونا، افراد زیادی درگیر علائم جدی بیماری مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شدند؛ درحالی‌که بسیاری از افراد پس از بهبود یافتن حس بویایی یا چشایی خود را به دست آوردند گروهی دیگر نیز دچار نوعی اختلال بویایی به نام پاروسمی شدند. این نوع اختلال باعث می‌شود افراد بویی متفاوت از رایحه اصلی را احساس کنند.

تأثیر طولانی‌مدت بر مغز

ویروس کرونا می‌تواند بر اعصاب افراد نیز تأثیر بگذارد و موجب بروز علائمی مانند سردرد، مه مغزی، احساس گیجی، مشکلات حافظه و مشکل در تمرکز شود. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد حتی افرادی که دچار هیچ گونه اختلال شناختی نشدند، ممکن است پس از بهبود یافتن از بیماری خفیف بیماری کووید -۱۹، با مشکلات تمرکز و حافظه مواجه شوند. نتایج مطالعه دیگری نیز نشان می‌دهد که بیماری کووید -۱۹ باعث بروز اختلالات شناختی مشابه نمونه مشاهده شده در میان افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله می‌شود.

کد خبر 574260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.