خوراسگان بیش از ۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با بیان اینکه خوراسگان بیش از ۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است، گفت: محله پزوه با ۸۸ شهید بیشترین تعداد شهدا را بین دیگر محله‌های منطقه به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشنگ نظری‌پور در آیین رونمایی از کتاب یادنامه شهدای محله پزوه، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم با بیان اینکه فریاد رزمندگان جبهه حق و مجاهدان فی‌سبیل‌الله در همیشه تاریخ جاری است، اظهار کرد: شهدا راست‌قامتان جاودانه تاریخ خواهند ماند و حیات مکتب خود را با خون خویش ضامن می‌شوند.

وی در ادامه افزود: خوراسگان بیش از ۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است که محله پزوه با ۸۸ شهید بیشترین تعداد شهدا را در بین دیگر محله‌های منطقه به خود اختصاص داده است، ضمن اینکه از این تعداد، ۱۳ شهید در عملیات محرم سال ۶۱ به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند و در حماسه ۲۵ آبان تشییع و تدفین شده‌اند که باز هم از این نظر بیشترین تعداد شهید در این عملیات و در بین دیگر محله‌های خوراسگان را محله پزوه به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست»، تصریح کرد: پوشاندن جامه عمل به این فرمایش رهبری یکی از اقدامات بسیار زیبا و خالصانه در این مسیر است و خدا را شاکریم که به توفیق الهی قدمی در این مسیر برداشته شده و کتاب فعلی نتیجه زحمات، تلاش و همکاری گروهی است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با قدردانی از دست‌اندرکاران، گردآورندگان و نویسندگان این اثر، اظهار کرد: کتاب فعلی با قلمی ساده و روان برای درک و آشنایی بیشتر نسل جوان با شهدا و برای اولین بار است که وصیت نامه شهدا به صورت کامل ذکر شده است، البته برای جمع‌آوری این مطالب بیش از پنج سال زمان صرف شده و با برگزاری بیش از ۱۰۰ جلسه با رزمندگان و خانواده‌های معزز شهدا و بررسی اسناد به جا مانده از زمان جنگ، مصاحبه‌ها و آرشیوهای بنیاد شهید و صداوسیما این کتاب وبا همکاری پایگاه بسیج امام صادق (ع) پزوه و پایگاه بسیج خواهران الزهرا (س) در ۲۶۵ صفحه تهیه و به رشته تحریر درآمده است.

وی تاکید کرد: خوراسگان در طول تاریخ یکی از مهدهای علم و ادب و فرهنگ و دینداری در اصفهان بوده است و عشق به اهل بیت (ع) در بین اهالی آن زایدالوصف است، از این‌رو زنده‌یاد استاد جعفرعلی امینی‌پزوه ادیب و شاعر اهل بیت (ع) به شهدا عشق می‌ورزید و با همکاری برای تنظیم این کتاب نام خود را در آن ثبت کرد، حتی اشعار روی قبور بسیاری از شهدای گران‌قدر خوراسگان از او بوده است.

نظری‌پور با اشاره به شهدای شاخص محله پزوه همچون سردار شهید حاج علی باقری، افزود: شهدای گران‌قدر این محله در دوران قبل از انقلاب از لحاظ فعالیت و شرکت در مسائل فرهنگی مذهبی بسیار فعال بودند که باعث ایجاد مکتب‌الصادق (ع) در آن زمان شد و با گرم شدن مبارزه با رژیم طاغوت اعضای این مکتب نیز وارد مبارزات انقلابی علیه رژیم شاه شدند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این مکتب تبدیل به پایگاه بسیج امام صادق (ع) شد و بسیاری از این شهدای والا مقام محله پزوه از فعالین این مکتب و پایگاه مقاومت بسیج بوده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد: انجام اقداماتی همچون برگزاری یادواره‌ها یا رونمایی از کتاب می‌تواند الگویی برای زنده نگه‌داشتن یاد شهدا و آشنایی بیشتر جوانان با روش و منش شهدا حتی در دیگر محله‌های شهر نیز باشد.

به گزارش ایمنا، در شب پایانی هفته فرهنگی اصفهان در مراسمی با حضور خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان، شهروندان، مسئولان و مدیران شهری از کتاب یادنامه شهدای محله پزوه در فرهنگسرای کوثر منطقه ۱۵ شهرداری رونمایی شد.

کد خبر 574170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.