بازار عقب‌نشینی کرد

درحالی‌که بازار بورس امروز در ابتدای صبح روند متعادل را آغاز کرد، اما رفته‌رفته حجم عرضه‌ها بیشتر و منجربه روند منفی کل بازار شد و با افت ۱۲ هزار ۹۰۱ واحدی به محدوده یک میلیون ۵۴۰ هزار ۱۶۴ واحد رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درحالی‌که برآورد می‌شد بازار امروز متعادل و به سمت مثبت باشد، رفتار عوض شد و حمایت یک میلیون ۵۵۰ هزار واحدی که روز گذشته به دست آمده بود از دست رفت. بازار امروز به شدت پرعرضه بود و احتمال داده می‌شود به دلیل پایین‌تر بودن آخرین قیمت سهم‌ها از قیمت‌های پایانی آن‌ها، بازار فردا نیز روند منفی در پیش بگیرد؛ بنابراین انتظار تداوم روند اصلاحی وجود دارد.

بیشترین نمادهای تأثیرگذار منفی در بازار بورس امروز به ترتیب فارس، شبندر، شستا، شتران، فولاد، پارسان، تاپیکو و شپنا بودند و نمادهای شبریز، مبین، بفجر، غزر، وامید و افق بیشترین تأثیر منفی را بر بازار امروز داشتند؛ اما در مجموع وزن اثر منفی بیشتر بود و منجر به افت شاخص کل شد.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با افت ۱۲ هزار ۹۰۱ واحدی به سطح یک میلیون ۵۴۰ هزار ۱۴۰ واحد رسید، شاخص کل هم وزن با افت دو هزار ۲۱۰ واحدی در سطح ۴۲۶ هزار ۸۰۱ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار افت ۰.۸۳ درصد و شاخص هم‎وزن افت ۰.۵۲ درصدی را تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۰۸

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۶۴

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با افت ۱۰۷ واحدی به سطح ۲۱ هزار ۹۵ واحد رسید و نسبت به روز گذشته افت ۰.۵۱ درصد تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۲۸

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۸۰

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۸ هزار ۸۲۲ و یک میلیون ۷۲۷ هزار ۶۱۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۰ میلیارد ۷۲۴ و ۵ میلیارد ۷۶۰ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. اعتماد

۲. فزر

۳. آریا

۴. فرابورس

۵. شاوان

بیشترین حجم معامله

۱. کرمان

۲. تجلی

۳. تلیسه

۴. مادیرا

۵. زقیام

بیشترین افزایش قیمت

۱. دبالک

۲. فولای

۳. حسینا

۴. زدشت

۵. گشرق

بیشترین کاهش قیمت

۱. زفکا

۲. فزرین

۳. غدیس

۴. ساینا

۵. زبینا

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد و یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد.

پیش‌بینی: پیش‌بینی افت تا محدوده یک میلیون ۵۳۰ هزار واحد، در صورتی که این سطح فردا از دست برود احتمال افت تا محدوده یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد وجود دارد.

پذیره نویسی جدید در فرابورس

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: صندوق اوراق مختص دولتی با ساختار ETF در فرابورس پذیره‌نویسی خواهد شد. این نوع از صندوق‌ها صرفاً امکان خرید اوراق درآمد ثابت (با تمرکز بر اوراق دولتی) و سپرده بانکی دارد. اوراق درآمد ثابت دولتی و اسناد خزانه اسلامی بیش از ۷۵ درصد دارایی این نوع صندوق است.

با وثیقه سهام، وام بگیرید، نحوه وثیقه‌گذاری سهام

بنابر اعلام محمد حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، امکان دریافت تسهیلات با وثیقه سهام، برای سهامدارانی که در سجام ثبت‌نام کرده‌اند، وجود دارد. فرصت وثیقه‌گذاری سهام برای دریافت وام از طریق بانک‌ها برای سهامداران فراهم شده و آن‌ها در آینده نزدیک می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های بانکی درخواست خود را ثبت کنند.

به گفته وی، اگر سهامداری در سجام ثبت کرده باشد، می‌تواند سهم خود را وثیقه و از بانک تسهیلات اخذ کند. در این زمینه باید اپلیکیشن و سامانه‌ای بانکی ایجاد شود که برخی از بانک‌ها به این سامانه متصل شده‌اند و امید می‌رود تا پایان فصل بهار تمام شبکه بانکی به این سامانه متصل شوند.

شرانل: در اولین ماه سال مالی نفت ایرانول توانسته است فروشی برابر ۷۹۸ میلیارد تومان داشته باشد. فروش یک ماهه امسال رشد ۱۰۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در ماه جاری فروش مقداری شرکت برابر ۴۳ هزار متر مکعب ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۴۷ هزار متر مکعب بوده است.

شرانل در این ماه نیز تولید ۴۷ هزار متر مکعب را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۴۸ هزار متر مکعب بوده است و تولید یک ماهه امسال رشد ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. نرخ فروش این شرکت در ماه مورد گزارش برابر ۱۸۷,۱۶۱ ریال است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ‌های ۱۵۳,۱۳۷ ریالی استوار بوده است.

کچاد: تولید کنسانتره به عنوان محصولات ابتدای زنجیره در سال گذشته ۱.۱ میلیون تن برای هر ماه بوده است و در فروردین سال جاری ۹۱۶ هزار تن است. شرکت در این ماه ۱۰۸ هزار تن تولید فولاد دارد (میانگین سال قبل ۸۸ هزار تن)

غول معدنی کشور در سال گذشته به طور متوسط هر ماه ۳.۸ همت فروش داشته که در فروردین هم عدد خوب ۳.۹ همتی را دارد. فروش فولاد شرکت در ماه مورد گزارش ۱۰۴ هزار تن (میانگین سال ۱۴۰۰ ماهانه ۸۴ هزار)، کنسانتره ۵۶۲ هزار تن (میانگین ماهانه سال گذشته ۷۰۰ هزار) و گندله ۲۰۴ هزار تن (میانگین ماهانه سال قبل ۸۵ هزار) است نرخ فروش شمش فولادی شرکت ۱۲ ماهه ۱۴۰۰، ۱۲,۸۰۰ تومان / کیلو بوده که در فروردین عدد خوب ۱۴,۱۰۰ تومان است.

سبهان: شرکت سیمان بهبهان در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۵,۶۷۷ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶% افت داشته است.«سبهان» با سرمایه ثبت شده ۲۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱,۱۳۵,۳۰۴ میلیون ریال سود محقق کرده است.

غمینو: شرکت صنایع غذایی مینو شرق در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۱۶۶ درصد و با لحاظ سرمایه جدید به ازای هر سهم ۵۷۹ ریال سود محقق کرده است. «غمینو» با سرمایه ثبت شده ۱,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۸۶۸,۹۹۹ میلیون ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد رشد داشته است. نکته مهم: در مواردی که شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر سرمایه داشته باشد آهنگ رشد و یا افت سود خالص دارای اهمیت خواهد بود و نرخ رشد سود هر سهم کم اهمیت تلقی می‌شود.

رتکو: شرکت بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین کو طی عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ معادل ۶۰,۵۸۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است.

«رتکو» با سرمایه ثبت شده ۲۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۰,۵۸۰ میلیون ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد رشد داشته است.

غشوکو: شرکت شوکو پارس در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ضمن ثبت افزایش سرمایه ۱۷۶% در این دوره به ازای هر سهم ۴۶۷ ریال سود محقق کرده است. «غشوکو» با سرمایه ثبت شده ۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۸۶,۷۱۱ میلیون ریال سود محقق کرده است. شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۱۸۶,۷۱۱ میلیون ریال سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد رشد داشته است.

بپاس: شرکت بیمه پاسارگاد در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۱,۱۰۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است. «بپاس» با سرمایه ثبت شده ۳۰,۶۱۸,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۳۳,۷۰۰,۱۳۶ میلیون ریال سود محقق کرده است.

تحلیل بازار جهانی فولاد

در این هفته قیمت فولاد ساختمانی چین در مناطق مختلف عمدتاً در حال افزایش بودند. به طور خاص، جو بازار نسبتاً مثبت است. با این حال، طبق داده‌های موجودی انبارها اندکی افزایش یافته‌اند و بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. از نظر قیمت، به جز برخی از شهرهای شرق چین که در آن‌ها کاهش جزئی مشاهده شد، مناطق مختلف با درجات متفاوتی با افزایش بین ۲۰ تا ۶۰ یوان در تن افزایش یافتند.

تقاضا برای میلگرد در جنوب شرق آسیا همچنان کساد است و قیمت ثابت بوده و نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نداشته است. با گذشت چند روز از تعطیلات روز جهانی کارگر در این هفته، خریداران سنگاپور عمدتاً در تعطیلات بودند و فعالیت تجاری پایین بود. اخیراً قیمت واردات میلگرد در سنگاپور حدود ۸۱۵-۸۳۰ دلار آمریکا به ازای هر تن CFR بوده است که نسبت به هفته قبل تغییری نکرده است. پروژه‌های ساختمانی سنگاپور در حال حاضر به دلیل قیمت بالای میلگرد جذابیت کمتری دارند. قیمت‌های صادراتی چین به کاهش خود ادامه دادند و قیمت صادرات میلگرد ۸۱۰ دلار در تن ارزیابی شد که ۱۶ دلار در هر تن در هفته به هفته کاهش داشته است.

بازار صادرات میلگرد ترکیه همچنان در حال ضعیف شدن است. متأثر از تعطیلات این هفته، تقاضا کاهش بیشتری پیدا کرده است و اشتیاق کارخانه‌های فولادی برای قیمت‌گذاری زیاد نیست و بازار در انتظار احیای فعالیت‌های تجاری پس از پایان تعطیلات عید فطر ست. اما با ادامه جنگ و هزینه‌های بالای برق، عدم اطمینان در بازار وجود دارد. اخیراً سطح مبادلات صادراتی ترکیه حدود ۸۸۰ دلار آمریکا / تن فوب بوده است که ۲۰ دلار به هفته قبل کاهش یافته است. قیمت به بازار اروپا بالاتر از بازار غیراروپایی است و در حدود ۹۰۰ دلار در هر تن فوب است. به گفته منابع بازار، جو منفی در بازار صادرات میلگرد ترکیه در حال گسترش است و احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.

کد خبر 573909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.